لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

سیاست‌ خارجی سر میز ناهار با ترامپ در نیویورک‌ تایمز


دونالد ترامپ پس از دیدار با کارکنان نشریه نیویورک‌تایمز
دونالد ترامپ پس از دیدار با کارکنان نشریه نیویورک‌تایمز

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، پس از هفته‌ها و ماه‌ها درگیری، به‌ویژه توییتری، با روزنامه نیویورک تایمز، روز سه‌شنبه، دوم آذرماه، با روسا و خبرنگاران و نویسندگان این روزنامه پرمخاطب آمریکایی بر سر میز ناهار نشست و درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرد.

دیدار آقای ترامپ با گروهی از کارکنان نیویورک تایمز، یک روز پس از دیداری مشابه با گروهی از مهم‌ترین چهره‌های دنیای خبر ِ آمریکا از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و نشریات برگزار شد. دیدار با کارکنان تایمز بر خلاف دیدار یک روز پیشتر، بر طبق توافق، ضبط شده و متن آن توسط این روزنامه در دسترس عموم قرار گرفته است.

این دیدارها پس از آن انجام شد که رئیس جمهوری منتخب و رابطه اش با رسانه ها در آمریکا، مورد انتقاد گروهی از ناظران قرار گرفته بود. آقای ترامپ که پیشتر نیویورک تایمزِ حامی هیلاری کلینتون را رسانه ای شکست خورده خوانده بود،‌ در جلسه روز سه‌شنبه، از این روزنامه با عنوان جواهری یاد کرد که البته به مزاح هم گفت اگر آن را نخواند، بیست سال به عمرش اضافه خواهد شد.

در جلسه روز سه شنبه، دونالد ترامپ درباره مسائل مختلف پیرامون انتخابات اخیر و همچنین سیاست های آینده اش در قبال وضعیت داخلی آمریکا مورد سوال قرار گرفت.

او همچنین به چند پرسش در زمینه سیاست‌ خارجی پاسخ داد. یکی از مسایلی که از روز دوشنبه مطرح شده این است که آقای ترامپ به دیدارش با باراک اوباما در دو نشست اخیر با رسانه‌ها اشاره کرده، و گفته آقای اوباما درباره مهمترین نگرانی‌اش در زمینه سیاست‌ خارجی با او سخن گفته، که آقای ترامپ از اشاره به این نگرانی خودداری کرده و تنها گفته است این موضوع موجب شگفتی او شده است. برخی ناظران این نگرانی را مرتبط با بحران کره شمالی می دانند.

دیگر موضوعی که در زمینه سیاست خارجی رئیس جمهور منتخب آمریکا زیر ذره‌بین است، آینده روابط واشینگتن با مسکو است که آقای ترامپ در دیدارش با کارکنان نیویورک تایمز گفته است که بهبود این رابطه به نفع هر دو طرف است. آقای ترامپ تاکید کرده که با این موضوع رویکردی غیرمنعطف نخواهد داشت.

این اظهارات دونالد ترامپ را اسکات لوکاس استاد مطالعات آمریکا در دانشگاه بیرمنگام بریتانیا، قانع‌کننده ارزیابی نمی‌کند:

«به نظرم هیچ انسجامی در صحبت‌های ترامپ نیست. به نظرم این مشکلی ندارد که بگوید می خواهد دوست روسیه یا پوتین باشد. اما مشکل این است که هیچ شواهدی مبنی بر اینکه او آشنایی کامل با سیاست خارجی روسیه یا مانورهای دیپلماتیک این کشور داشته باشد، وجود ندارد. او تا کنون نشان نداده که آیا اطلاع دقیقی از وضعیت شرق اروپا، اوکراین، شبه جزیره کریمه یا کشورهای حوزه بالتیک دارد یا خیر. اظهارات او درباره ناتو هم به نوعی سطحی بوده و در مقطعی گفته شاید آمریکا باید پول خود را از این سازمان بیرون بکشد. در نتیجه به نظرم شما اول باید مسائل بنیادین را بدانید تا بتوانید رویکرد خود را مشخص کنید . بعد هم اینکه تصور غلطی وجود دارد، که در این مورد، تصور این است که روسیه برای صلح و ثبات به شکلی که آمریکا می خواهد تلاش می کند، و این بسیار نادرست است. هم اکنون سیاست روسیه، سیاستی خصمانه و توسعه‌طلبانه است که می خواهد توازن را به نفع خود نه فقط در اروپا بلکه در خاورمیانه هم تغییر دهد. این حالا به این معنی نیست که ما باید به جنگ روسیه برویم، اما باید با چشمان باز اقدام کنیم.»

یکی دیگر از مسائلی که در گفت‌وگوی دونالد ترامپ با نویسندگان و سردبیران نیویورک تایمز مطرح شده، موضوع بحران سوریه است. بحرانی که آقای ترامپ درباره آن در روز سه‌شنبه گفته ایده هایی جدی و قوی برای حل آن دارد، اما وقتی درباره این ایده ها از او سوال شده، درخواست کرده است آن بخش از صحبت هایش ضبط نشود، و در متن منتشر شده به آنچه آقای ترامپ در این زمینه گفته اشاره نشده است.

اما در همین حال، او در گفته های ضبط شده اش باز هم بر این رویکرد تاکید کرده، که اگرچه باید بحران پایان یابد، اما او نمی خواهد آمریکا نقشی ملت ساز داشته باشد. رویکردی که اسکات لوکاس در بریتانیا معتقد است احتیاج به چرخشی اساسی از پایه های سیاست خارجی آمریکا در نیم قرن گذشته دارد:

«اینکه بگویید نمی خواهید ملت سازی کنید یک چیز است. مثلا در زمینه کوسوو بعد از جنگ، این صحبت وجود دارد. اما آنچه ترامپ گفته فقط عدم تمایل به ملت سازی نیست، بلکه صحبت از انزواگرایی است. او می گوید ما نباید در امور دنیا دخالت کنیم و به فکر آمریکا باید باشیم. این گونه انزواگرایی تنها پس زدن ملت سازی نیست، این رویکردی کاملا متفاوت از آن چیزی است که آمریکا کلا از زمان جنگ دوم جهانی (چه ما دوست داشته باشیم یا نه)‌ در امور بین المللی داشته است؛ چه در زمینه متحدان در ناتو،‌ یا تلاش برای کار با کشورهای آسیایی یا اقدامات در آفریقا. او در مورد سوریه می گوید باید به این دیوانگی در سوریه پایان داد، اما اولین مسئله این است که این پایان دادن با انزواگرایی انجام نخواهد شد و اگر آمریکا کاملا پا را پس بکشد، این وضعیت در سوریه ادامه خواهد یافت. اما آن چه که حدس زده می شود این است که مشاوران ترامپ،‌ مانند فلین، او را به سوی مذاکره با رژیم اسد سوق دهند که این تغییری بسیار اساسی در سیاست پیشین آمریکا در این زمینه می‌تواند باشد.»

در گفت‌وگوی رئیس جمهوری منتخب آمریکا، همچنین به یکی دیگر از بحران های بین المللی، مسئله اسرائیلی ها و فلسطینی ها اشاره شده که آقای ترامپ در حین صحبت درباره داماد خود جرد کوشنر که حضورش در کنار آقای ترامپ، جنجال برانگیز شده به این موضوع پرداخته و گفته است که او بسیار علاقه‌مند به حل مشکل فلسطینی ها و اسرائیلی هاست و به نظرش جرد کوشنر که یهودی نیز هست، می‌تواند نقش خوبی در این زمینه ایفا کند، چرا که این موضوع و منطقه را خوب می‌شناسد. آقای ترامپ تاکید کرده که بسیاری به او گفته اند، در این زمینه موفق نخواهد شد اما او امیدوار به پایان دادن به این مناقشه چند ده ساله است.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG