لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

تغییر رویکرد صدا و سیما درباره زلزله به دنبال افزایش انتقادات


دو روز بعد از وقوع زلزله در شمال‌غرب ایران، در شرایطی که انتقادها از عملکرد رادیو و تلویزیون دولتی ایران در نحوه پوشش اخبار این رویداد به اوج رسیده بود، از اواخر وقت روز دوشنبه این رسانه با تغییر آشکاری در برنامه‌هایش، کوشید از حجم انتقادها کم کند.

افزایش چشمگیر پوشش خبری زلزله، گفت‌وگوهای متعدد با آسیب‌دیدگان و مسئولان درباره اقدامات انجام شده در مناطق زلزله‌زده، برقراری ارتباط‌های مستقیم خبری با مناطق آسیب دیده و زیرنویس کردن اخبار و پیام‌های مرتبط با زلزله در زمان‌ها و برنامه‌های مختلف از جمله اقداماتی است که شبکه‌های تلویزیونی ایران از عصر روز دوشنبه انجام داده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:31 0:00
لینک مستقیم

حجم گسترده پوشش خبری درباره زلزله آنچنان بود که شبکه خبر ایران تا نیمه شب نیز همچنان در قالب ارتباط‌های زنده از حادثه روی داده خبر می‌داد.

علاوه بر این اقدامات، برنامه بحث‌انگیر خنده بازار که پخشش در یکشنبه شب انتقادها از رسانه دولتی ایران را به اوج رسانده بود، به روی آنتن نرفت و در مقابل عوامل سازنده این سریال از جمله تمام بازیگرانش در حالی که پیراهن‌های مشکی به تن داشتند با لحنی محزون به ابراز همدردی با مردم آسیب دیده پرداختند. همچنین اعلام شد که شهاب عباسی کارگردان این مجموعه نیز به مناطق زلزله‌زده رفته و در حال کمک به مردم اسیب دیده است.

در همین حال عادل فردوسی‌پور مجری شناخته‌شده نیز دوشنبه‌شب بخش عمده‌ای از برنامه محبوب نود را به موضوع زلزله اختصاص داد و با انجام مصاحبه‌ها و همچنین تغییر برنامه مسابقه اس‌ام‌اسی با آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان شرقی همدردی کرد.

او حتی در قالب گفت‌وگو با علی دایی، مربی فعلی تیم راه‌آهن، آمار افراد کشته شده در زلزله را نیز به چالش کشید.

تلاش اخیر صداو سیمای جمهوری اسلامی در پوشش بسیار گسترده حادثه زلزله شنبه بر خلاف رویه‌ای است که این رسانه در دو روز ابتدایی در قبال این حادثه در پیش گرفته بود. رویه‌ای که با انتقادات شدید کارشناسان، مردم و حتی نمایندگان مجلس ایران روبه‌رو شده بود. در این میان حتی برای ساعاتی وب‌سایت خبری صدا و سیما نیز از سوی فرد یا افراد ناشناسی به نشانه اعتراض به عملکرد رسانه‌های ایران هک و از دسترس خارج شد.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG