لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

ساخت فیلم «لاله» به مجلس کشیده شد


لاله صدیق
لاله صدیق
حاشیه‌های تولید فیلم «لاله» ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گویند هنوز درباره تولید این فیلم قانع نشده‌اند.

به گفته اعضای کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس، با وجود برگزاری جلسه‌ای با جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی و اسدالله نیک‌نژاد کارگردان این فیلم، همچنان ضرورت تولید آن را تایید نمی‌کنند.

به گفته علی مطهری از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس ساخت چنین فیلمی با این هزینه سنگین در اولویت‌های فرهنگی قرار ندارد. علاوه بر آقای مطهری چند عضو دیگر کمیسیون فرهنگی نیز ضرورت ساخت این فیلم را رد کرده‌اند. این در حالی است که فیلمنامه فیلم نیز به گفته علی مطهری در اختیار اعضای کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی قرار داده شده است.

فیلم لاله با مضمونی درباره زندگی لاله صدیق دختر راننده مسابقات رالی قرار است توسط اسدالله نیک‌نژاد کاگردان ایرانی فعال در هالیوود ساخته شود.

رضا صدیق روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر، در گفتگو با رادیو فردا، مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با ساخت این فیلم را از سه منظر قابل بررسی می‌داند: «اولین منظر بحث موضوعیت و مضمون این فیلم است که در فیلمنامه‌اش یک زن ایرانی محور است.» به گفته آقای صدیق کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نحوه پرداختن به یک شخصیت زن راننده ایرانی دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به سازندگان فیلم دارد.

او ادامه می‌دهد: «منظر دوم در این باره هزینه تولید اعلام شده برای این فیلم است که عددهای مختلفی از ۵ میلیارد تا ۸ میلیارد تومان برای آن اعلام شده که به گفته علی مطهری صرف چنین هزینه‌ای در شرایط فشار اقتصادی بر جامعه، منطقی نیست. اما منظر سوم که از همه مهم‌تر است مطرح شدن این موضوع در رسانه‌هاست که مضمون فیلم و نگاه حاکم بر آن مطابق دیدگاه‌های اسفندیار رحیم‌مشایی است و اصلا رئیس دفتر رئیس جمهور طراح و پشتیبان اصلی تولید این فیلم است. باتوجه به اینکه قبلا هم وزارت ارشاد متهم به حرکت مطابق دیدگاه‌ها و سیاست‌های اقای مشایی شده بود، حالا باعث شده کمیسیون فرهنگی بسیار جدی در ماجرا ورود پیدا کند و حتی صحبت از استیضاح وزیر هم به میان کشیده شود.»

موضوع ساخت فیلم لاله در ماه‌های اخیر با انتقاد تعداد زیادی از سینماگران و برخی چهره‌های سیاسی از جمله حسین شریعتمداری مدیرمسول روزنامه کیهان مواجه شده است.

با این همه مسولان وزارت ارشاد همچنان نسبت به ساخت آن اصرار دارند. علی مطهری اما در گفت و گوی تازه‌اش با خبرگزاری مهر گفته که مسولان وزارت ارشاد از سوی مقام‌های ارشد دولت برای ساخت این فیلم تحت فشار هستند.

رضا صدیق اصرار مدیران فرهنگی دولت محمود احمدی‌نژاد به ساخت این فیلم را به اختلاف نظر ماه‌های اخیر میان کارگرازارن فرهنگی دولت و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی مرتبط می‌داند: «دولت قصد دارد در این ماه‌های آخر کارش در حوزه فرهنگی چهره دیگری از خودش به نمایش بگذارد اما نهادهای حکومتی اعتقاد دارند در وزارت ارشاد باید به گفته خودشان از جمله روزنامه کیهان خاستگاه انقلابی مدنظر باشد. دلیل اصلی اصرار دولت به ساخت این فیلم هم به کرسی نشاندن حرف خودش در این حوزه است.»

آقای صدیق درباره سرانجام احتمالی ساخت این فیلم می‌گوید: « باوجود اعلام کمیسیون فرهنگی در مخالفت با تولید فیلم لاله، پیش تولید این فیلم شروع شده و انتخاب بازیگرش هم گویا در حال انجام است. مشخص نیست در چنین شرایطی این فیلم به مرحله تولید نهایی خواهد رسید یا نه اما درگیری دولت و حکومت بر سر این فیلم ادامه پیدا خواهد کرد مگر اینکه رایزنی‌ها و مذاکرات پشت پرده‌ای صورت بگیرد یا نگاه و دیدگاه حاکمیت در فیلم لحاظ شود.»

اسدالله نیک‌نژاد کارگردان فیلم لاله در روزهای اخیر با انجام گفت‌و گوهایی با رسانه‌های مختلف ایران، توضیحاتی درباره فعالیت‌هایش در هالییود داده و از جمله گفته است که شرکت تحت مدیریتش در تولید فیلم‌هایی با صحنه های اروتیک مشارکت داشته و خودش جزو تولیدکنندگان و سازندگان اصلی آنها نبوده است.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG