لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

حسن روحانی: همه کشورها باید به موضوع حقوق بشر پایبند باشند


فرانسوا اولاند رییس‌جمهوری فرانسه خواستار آغاز عصری نوین در روابط با ایران شد.
فرانسوا اولاند رییس‌جمهوری فرانسه خواستار آغاز عصری نوین در روابط با ایران شد.

رییس جمهوری ایران که برای یک دیدار رسمی در راس هیاتی بلندپایه به فرانسه سفر کرده است، عصر پنجشنبه هشتم بهمن در نشست مشترک مطبوعاتی با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی‌اش از پذیرایی دولت و مردم فرانسه سپاسگزاری و تاکید کرد که ملت فرانسه جایگاه ویژه‌ای در میان مردم ایران دارد.

حسن روحانی تاکید کرد که برجام می‌تواند الگویی برای حل و فصل سایر مسائل در جهان باشد.

آقای روحانی بدون اشاره به وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: «مهم این است که همه کشورها به این موضوع پایبند باشند».

وی افزود: «غرب نباید فکر کند در موضوع حقوق بشر کامل است و سایر کشورها در این زمینه عقب‌مانده هستند».

سخنان آقای روحانی در حالی بیان می‌شود که سازمان‌های مختلف مدافع حقوق بشر تا کنون بارها به مسائلی همچون مجازات اعدام و‌ نقض حقوق زنان و اقلیت‌ها در ایران اعتراض کرده‌اند.

لینک مستقیم

فریدم هاوس (خانه آزادی) نیز به تازگی در گزارش سالانه خود از وضعیت آزادی‌های سیاسی ، مدنی و آزادی بیان در جهان ضمن مقایسه ۵۰ کشور جهان، همچنان از ایران به عنوان کشوری غیرآزاد یاد کرده است.

آقای روحانی ضمن اشاره به تنش میان ایران و عربستان گفت: «ما خواهان حل اختلافات در مسیر منطق و مذاکره هستیم».

وی تاکید کرد که ثبات منطقه برای ایران بسیار اهمیت دارد و در این زمینه افزود: «باید کمک کنیم مردم سوریه برای آینده کشورشان در فضایی مناسب تصمیم گیری کنند. همچنین وحدت و انسجام عراق برای همه ما مهم است و در سوریه و عراق باید با تروریسم مبارزه کرد و از این دو ملت در مبارزه با گروه های تروریستی حمایت کنیم».

روحانی تاکید کرد: «امروز مشکل سوریه این فرد یا آن فرد نیست مشکل اصلی داعش است و کسانی که به این گروه ها اسلحه داده و از آنان نفت خریده و از آنان حمایت سیاسی می‌کنند».

فرانسوا اولاند رییس‌جمهوری فرانسه نیز در این نشست مطبوعاتی ضمن تشویق کارخانه‌های فرانسوی به بازگشت به بازار و صنعت ایران خواستار آغاز عصری نوین در روابط با تهران شد.

اولاند در عین حال تاکید کرد این به معنای آن نیست که هیچ اختلافی میان دو کشور وجود ندارد. وی افزود: «وظیفه دو طرف این است که برای حل این اختلافات با یکدیگر همکاری کنند».

رییس‌جمهوری فرانسه همچنین گفت با همتای ایرانی خود در مورد همه چیز از جمله مباحث حقوق بشر و آزادی صحبت کرده زیرا به گفته وی، «این از اصول و قواعد فرانسه به‌ شمار می‌آید».

حسن روحانی و هیات همراهش روز چهارشنبه برای دیداری رسمی به فرانسه رفتند. در این سفر، ۲۰ سند که افق و نقشه راه همکاری‌های همه جانبه را ترسیم می‌کند بین دو کشور به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سند «نقشه راه تقویت روابط دوجانبه ایران و فرانسه» به عنوان نخستین سند به امضای وزیران امور خارجه ایران و فرانسه رسید و یادداشت تفاهم همکاری‌های مالی میان دو کشور را وزیران اقتصاد و یادداشت تفاهم در حوزه صنعتی و اقتصادی را وزیران صنعت ایران و فرانسه امضا کردند.

تفاهمنامه‌های همکاری در زمینه‌های ارتباطات، محیط زیست و آب و هوا و همچنین گردشگری، بهداشت و دارو نیز به امضای وزیران دو کشور رسید.

XS
SM
MD
LG