لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

افغانستان از ایران و روسیه خواست تا ارتباطشان با گروه طالبان را قطع کنند


صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان

به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره افزایش تماس‌ها و ارتباط های ایران و روسیه با گروه طالبان، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت هیچ کشوری نباید با گروه‌هایی که دشمن افغانستان هستند در تماس باشد.

صدیق صدیقی، در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه از ایران و روسیه خواست تا با افغانستان در مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

در روزهای گذشته، گزارش‌هایی از ارسال سلاح از روسیه به گروه طالبان منتشر شده بود. در همین باره یک مقام امنیتی افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که سلاح‌هایی در نقاط مرزی افغانستان و تاجیکستان از گروه طالبان کشف شده است که ساخت روسیه هستند.

جان نیکولسون، فرمانده ارشد نظامی آمریکا در افغانستان نیز به تازگی از آنچه «نفوذ بدخواهانه» قدرت‌های خارجی در افغانستان خوانده، انتقاد کرده است. او گفته است که روایت روسیه از تحولات افغانستان این است که گروه طالبان با داعش در جنگ است و به همین دلیل با آن همکاری می کند. این فرمانده نظامی آمریکا با رد این دیدگاه روسیه گفته است که این مشروعیت عمومی که روسیه با این روایت به طالبان می‌دهد بر مبنای واقعیت نیست، بلکه عاملی است تا اقدامات دولت افغانستان و ناتو را ضعیف کند و بر درگیری‌ها بیفزاید.

فرمانده ارشد نظامی آمریکا در افغانستان اقدامات ایران را هم مشابه روسیه دانسته و گفته است پیوندهایی میان ایران و طالبان وجود دارد.

فرمانده ارشد نظامی آمریکا در افغانستان اقدامات ایران را هم مشابه روسیه دانسته و گفته است پیوندهایی میان ایران و طالبان وجود دارد.

یک فرمانده طالبان به خبرگزرای فرانسه گفته است که حمایت‌های تسلیحاتی روسیه از طالبان در حمله این گروه به قندوز و تصرف چند روزه این شهر توسط طالبان تاثیر گذار بود.

روسیه با آنکه از سوی برخی منابع امنیتی افغاسنان متهم به ارسال سلاح به طالبان شده است اما به طور رسمی از حامیان ارتش افغانستان محسوب می‌شود.

اوایل آبان ماه روزنامه الشرق الاوسط، سخنان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان را منتشر کرده بود که در آن از قول آقای مجاهد بیان شده بود که این گروه با ایران «روابط و شبکه‌های جدید» برقرار کرده است.

در همین باره دو هفته پیش، سفیر ایران در افغانستان با تأیید وجود تماس‌هایی بین تهران و گروه طالبان، هدف از این تماس‌ها را «کنترل و اشراف اطلاعاتی» عنوان کرده بود.

محمدرضا بهرامی، در گفت‌وگویی با تلویزیون آریانای افغانستان گفته بود که جمهوری اسلامی ایران «با طالبان تماس دارد، اما رابطه‌ای ندارد.»

آقای بهرامی همچنین گفته بود که ایران در تلاش است تا زمینه مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان را فراهم کند.

موضوع ارتباط و تماس میان ایران و طالبان از زمان مورد توجه ویژه قرار گرفت که مشخص شد، ملااختر منصور رهبر طالبان که اوائل خرداد امسال در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان کشته شد، سفرهایی «با روادید معتبر» به ایران داشته و ساعاتی پیش از کشته شدن «از ایران وارد پاکستان شده بود».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ، اواخر آبان ماه حضور برخی از رهبران گروه طالبان را در ایران تکذیب کرد.

آقای قاسمی انتشار اخباری در برخی از رسانه‌های افغانستان مبنی بر حضور تعدادی از رهبران طالبان در ایران و همکاری ایران با این گروه را « بی پایه و اساس» خوانده و گفته بود که روابط ایران با افغانستان بر اساس دولت محوری، همکاری دوستانه و امنیت مشترک تعریف شده است.

XS
SM
MD
LG