لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

رزمایش نیروی زمینی ارتش در غرب ایران


تانک های نیروی زمینی ارتش در جریان رژه نیروهای مسلح - فروردین ۱۳۹۱-تهران
تانک های نیروی زمینی ارتش در جریان رژه نیروهای مسلح - فروردین ۱۳۹۱-تهران
نیروهای مسلح ایران در هفته‌های اخیر و ماه‌های گذشته در حال انجام رزمایش‌های مختلفی بوده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، نیروی زمینی ارتش ایران از دوشنبه ۱۹ تیرماه در حال برگزاری یک رزمایش جدید در غرب ایران است.

آنگونه که خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از سرتیپ «احمد پوردستان» فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرده است، این رزمایش قرار است ۵ روز و تا آخر همین هفته ادامه داشته باشد. نام این رزمایش حضرت قائم عنوان شده است.

آنگونه که سرتیپ پوردستان اعلام کرده، رزمایش زیر نظر «قرارگاه فجر» نیروی زمینی برگزار می‌شود و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح بر انجام آن نظارت دارند.

قرارگاه فجر یکی از قرارگاه‌های پنج گانه نیروی زمینی ارتش ایران است که سال گذشته موجودیت آنها اعلام شد. طبق گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از سرتیپ پوردستان جغرافیای ایران به ۵ منطقه تقسیم شده و هر منطقه تحت فرماندهی یک قرارگاه مستقل قرارگرفته است تا در صورت قطع ارتباط با فرماندهی مرکزی به طور مستقل و خود اتکا قادر به ادامه رزم با دشمن باشند.

علاوه بر قرارگاه فجر در غرب، اسامی چهار قرارگاه دیگر در مصاحبه‌های رسمی فرماندهان ارتش اینگونه اعلام شده است: قرارگاه جنوب غرب به مرکزیت اهواز، قرارگاه شمال شرق به مرکزیت مشهد، قرارگاه جنوب شرق به مرکزیت کرمان و قرارگاه شمال غرب به مرکزیت ارومیه.

حالا آن گونه که سرتیپ پوردستان گفته، در رزمایش اخیر در غرب کشور، قرارگاه منطقه‌ای فجرکه یکی از این قرارگاه‌های پنجگانه است نحوه ارتباط با ستاده‌های ۴ لشکر، دو تیپ مستقل، دو گروه توپخانه و یک گروه پشتیبانی منطقه را در شرایط جنگی تمرین می‌کند.

سرتیپ پوردستان از چهار لشکر شرکت‌کننده در این رزمایش نام نبرده است اما به طور سنتی لشکرهای چهارگانه مستقر در غرب ایران عبارتند از لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه، لشکر ۲۸ پیاده کردستان، لشکر ۸۴ پیاده خرم آباد و لشکر ۶۴ ارومیه.

فرماندهان ایرانی می‌گویند در این رزمایش جدید، عکس العمل سریع و منطقی فرماندهان و ارکان ستاد قرارگاه در وضعیت‌های غیر مترقبه و نیز عملکرد یگان‌های رزمی و عملیاتی قرارگاه در شرایط مختلف، تمرین و ارزیابی می‌شود.

سرتیپ «غلامعلی غلامعلیان» معاون عملیاتی نیروی زمینی روز سه شنبه گزارش داده که رزمایش طبق برنامه در حال اجرا است.

این در حالی است که همزمان با این رزمایش زمینی، روز سه شنبه رزمایش پدافند هوایی ایران نیز در منطقه شمال غربی یعنی تبریز به پایان رسید. این رزمایش زیر نظر قرارگاه خاتم الانبیاء مسئول اصلی پدافند هوایی و موشکی ایران انجام شد.

طبق گفته سرتیپ ستاد «شاهرخ شهرام» سخنگوی این رزمایش، یگان‌های پدافندی شرکت کننده در این رزمایش، تحت فرماندهی یک قرارگاه منطقه‌ای، با اجرای تست گرم به سوی هواپیماهای فرضی با خلبان و بی‌سرنشین مهاجم شلیک کرده و آن‌ها را منهدم کرده‌اند.

فرماندهان ایرانی گفته‌اند در این رزمایش، نیروهای هوایی، دریایی و زمینی ارتش، سپاه و بسیج نیز تحت امر یک قرارگاه منطقه‌ای و در میدان رزمی به وسعت ۵۰ هزار کیلومتر مربع شرکت کرده‌اند.

سرتیپ پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین اعلام کرده که نیروی زمینی در نیمه دوم امسال رزمایش مشترکی را با نیروی زمینی سپاه در منطقه جنوب شرقی ایران برگزار خواهد کرد و حتی ممکن است تعداد این رزمایش‌های مشترک با سپاه به دو یا سه رزمایش برسد.

انجام این رزمایش‌ها از سوی نیروی زمینی و قرارگاه پدافند ارتش در حالی است که نیروی هوا-فضای سپاه پاسداران نیز هفته گذشته رزمایش موشکی پیامبر اعظم ۷ را برای تمرین هدف قرار دادن برخی پایگاه‌های نظامی در مجاورت مرزهای ایران و نیز اهدافی در برد ۱۳۰۰ کیلومتری انجام داده است.
XS
SM
MD
LG