لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

ادامه مخالفت‌ها با قراردادهای جدید نفتی


مجلس ایران در نشستی غیرعلنی با حضور وزیر نفت به بررسی قراردادهای جدید می‌پردازد
مجلس ایران در نشستی غیرعلنی با حضور وزیر نفت به بررسی قراردادهای جدید می‌پردازد

نمایندگان مجلس قرار است روز یکشنبه طی یک جلسه غیرعلنی با حضور وزیر نفت به بررسی قراردادهای نفتی بپردازند.

به گزارش ایسنا٬ بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام این خبر گفت این تصمیم با توجه به اهمیت موضوع و وجود دغدغه‌های متعدد در این رابطه اتخاذ شده، چراکه قرار است در پنج سال ۱۵۰ میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:03 0:00
لینک مستقیم

ایران دو سال قبل یک نوع قرارداد جدید نفتی به شرکت‌های خارجی معرفی کرد که بر اساس آن، توسعه ۴۹ میدان نفت و گاز برای شرکت‌های خارجی پیشنهاد شد.

ولی از همان زمان که کنفرانس معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران با حضور شرکت کنندگانی از ۴۵ کشور دنیا و ۳۳۵ شرکت از ایران و جهان برگزار شد برخی اصولگرایان به شدت با این نوع قرارداد و بخصوص مدت طولانی آن مخالفت کردند.

نصیر شیرخانی کارشناس نفت و انرژی، ساکن لندن در مورد مدت طولانی قراردادهای جدید نفتی معتقد است وزارت نفت برای جلب سرمایه خارجی چاره‌ای جز این ندارد که جذابیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند تا آنان تشویق به انجام معامله با ایران شوند.

مهدی ورزی ، کارشناس بین‌المللی نفت، ساکن لندن در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن آن که اصل تدوین قراردادهای جدید را مثبت ارزیابی می‌کند اما در عین حال بر این باور است که باید دید در عمل چگونه به نتیجه می‌رسد.

تصمیم مجلس برای بررسی قراردادهای جدید نفتی پس از آن صورت می‌گیرد که خبرگزاری مهر دوشنبه ۱۸ مرداد ماه گزارش داد اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت گفت «این قراردادها با ۱۵۰ مورد اصلاح صورت گرفته امضا و به وزارت نفت ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه قرار نیست این قراردادها به صورت لایحه به مجلس برود گفت: «در قانون نفت که مصوبه مجلس است گفته شده که شرایط‌های عمومی قراردادهای نفتی در دولت تصویب شود و وزارت نفت در آن چارچوب عمل کند.»

جهانگیری با اشاره به «کارشکنی برخی کشورهای منطقه» در تصویب این قراردادها گفت: «برخی کشورهای خارجی که با ایران میادین مشترک دارند و دوست داشتند که در این میادین ظرفیت های ایران افزایش پیدا نکند، یک تیپی از آنان در داخل کشور خرج و هزینه می‌کند که مانع قراردادها بشوند اما قطعا به زودی قراردادهای نفتی بسته خواهد شد.»

ایران ۲۷ میدان مشترک نفت و گاز دارد که بنابر گزارش‌ها، کشورهای عربی ۷ تا ۸ برابر ایران از این میادین تولید نفت و گاز انجام می‌دهند.

ایران انتظار دارد تا ۱۰ سال آینده سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در طرح‌های نفت و گاز و پتروشیمی انجام دهد و در این میان امید به سرمایه‌گذاری خارجی‌ها دارد.

XS
SM
MD
LG