لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۴

پرواز آزمایشی هواپیمای مسافربری ATR در آسمان ایران آغاز شد


هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه چهارم مهرماه از پرواز نمایشی هواپیمای مسافربری «اِی تی آر ۷۲» (ATR-72)، هواپیمای جدید خریدار شده این شرکت در آسمان ایران خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی «هما»، یک فروند هواپیمای ATR از نمونه مدل‌ سفارش داده شده، روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری پرواز نمایشی خود را در چند فرودگاه کشور انجام می‌دهد.

به گفته هواپیمایی جمهوری اسلامی، هدف از انجام این کار، ارزیابی «توانمندی و قابلیت‌های فنی و عملیاتی» این هواپیما توسط متخصصان «هما» است.

هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ دارای دو موتور توربوپراپ با پروانه ملخی است و توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی- ایتالیایی «‌‌اِی. تی. آر» تولید می‌شود. این نوع هواپیماها تا سقف ۷۴ نفر گنجایش مسافر دارد و برای مسیرهای کوتاه برد استفاده می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، سال گذشته در سفر رسمی خود به ایتالیا ، قرارداد خرید ۲۰ فروند ای‌تی‌آر ۷۲ را با رقمی نزدیک به یک میلیارد یورو نهایی کرد. بر اساس این قرارداد راه سفارش برای ۲۰ فروند دیگراز این نوع هواپیما باز گذاشته شده است.

اصغر فخریه کاشان، معاون وزیر راه و شهرسازی، اواخر سال گذشته در اجلاس هوانوردی ایران گفت: «قرارداد خرید ۴۰ فروند هواپیمای کوتاه برد با شرکت‌ ای‌تی‌آر بسته شده که بخش عمده‌ای از این هواپیما‌ها طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ایران تحویل داده خواهد شد.»

شرکت هواپیماسازی ایتالیایی – فرانسوی ATR زیر مجموعه شرکت ایرباس محسوب می‌شود و در حالی خبر ورود نخستین هواپیمای مسافربری این شرکت به آسمان ایران منتشر می شود که هفته گذشته دو شرکت‌ هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ اعلام کردند که دولت ایالات متحده مجوزهای لازم برای فروش هواپیما به ایران را صادر کرده است.

ایران به دنبال توافق اتمی با قدرت‌های جهانی و لغو تحریم‌های هسته‌ای تهران، تصمیم به نوسازی ناوگان هوایی خود گرفت که در این راستا با شرکت‌ ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما به توافق رسید.

شرکت هواپیمایی ایرباس اگرچه شرکتی اروپایی به حساب می‌آید اما از آنجا که بسیاری از قطعات مورد استفاده از این هواپیما ساخت آمریکا هست، فروش آن نیز به مجوز دولت ایالات متحده نیاز دارد.

در این میان ایران با شرکت هواپیماسازی بوئینگ هم برای خرید ۸۰ فروند هواپیما و اجاره ۲۹ فروند دیگر به توافق رسیده است.

XS
SM
MD
LG