لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

وزیر دفاع ایران خط تولید موشک بالستیک «ذوالفقار» را افتتاح کرد


Iran -- Hossein Dehghan, Defense Minister in Hassan Rouhani's government.
Iran -- Hossein Dehghan, Defense Minister in Hassan Rouhani's government.

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران روز یکشنبه ۴ مهر ماه اعلام کرد که تا پایان امسال سه «محصول اساسی» در حوزه موشکی رونمایی خواهند شد.

وزیر دفاع ایران که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می گفت،‌ موشک‌های برد بلند قدیر، نسل جدید سجیل و موشک خرمشهر را به عنوان سه دستاوردی که در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد نام برد.

او دقت اصابت این موشک‌ها را بالا توصیف کرد و افزود با تولید آنها برتری ایران در این حوزه «چندین و چند برابر» خواهد شد.

وزیر دفاع ایران همچنین گفت: «ما در آینده موشک‌های بالستیک زمین به زمین خود را به گونه‌ای توسعه خواهیم داد که قادر باشد در دور دست‌ها اهداف دریایی را نیز مورد اصابت قرار دهد.»

پیشتر کشورهای غربی از آزمایش‌های موشکی ایران انتقاد کرده و گفته بودند این آزمایش‌ها «بی‌اعتنایی» به قطعنامه شورای امنیت است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ضمن تایید برجام از ایران خواسته بود، «تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، و از جمله به کارگیری تکنولوژی مربوط به این موشک‌ها، اجتناب کند.» با این حال این قطعنامه آزمایش‌های موشکی ایران را قدغن نکرده است و اقدامات تنبیهی نیز در نظر نگرفته است.

ایران می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست.

افتتاح خط تولید موشک ذوالفقار

حسین دهقان ، وزیر دفاع ایران همچنین روز یکشنبه چهارم مهرماه خط تولید موشک بالستیک «ذوالفقار» با برد ۷۰۰ کیلومتر را افتتاح کرد.

او در تلویزیون دولتی ایران در تشریح ویژگی های این موشک گفت: «ذوالفقار موشکی زمین به زمین، مایل پرتاب، یک‌مرحله‌ای و با سوخت جامد مرکب است که قادر است اهداف خود را تا فاصله ۷۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.»

آقای دهقان برخورداری این موشک از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادارگریزی، قابلیت نقطه‌زنی، سبک و تاکتیکی بودن را از دیگر ویژگی‌های موشک ذوالفقار برشمرد .

سامانه موشکی «ذوالفقار» نخست هفته گذشته در مراسم رژه نیروهای مسلح ایران با حضور محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسدران در بندر عباس رونمایی شد. همزمان با رونمایی از این موشک، دو سامانه موشکی دیگر به نام های «خاتم ۵ و خاتم ۷» در بندرعباس رونمایی شدند که به گفته مقام‌های نظامی ایران سامانه‌های رهگیری هوایی هستند که توسط متخصصان داخلی تولید شده‌اند.

پیشتر بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در گزارشی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل، خواسته بود که این شورا از ایران بخواهد تا از آزمایش موشک‌های بالستیک خودداری کند چرا که به اعتقاد او چنین آزمایش‌هایی ظرفیت افزایش تنش در منطقه را دارد.

هفته گذشته نیز محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران گفت که بین افزایش امنیت در کشور، و افزایش بُرد موشک‌ها رابطه مستقیمی وجود دارد و اضافه کرده بود که «هر چه بُرد موشک‌های ما بیشتر شود، احتمال جنگ کمتر می‌شود.»

XS
SM
MD
LG