لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

صالحی می‌گوید لغو نشدن کامل تحریم‌ها می‌تواند آینده برجام را به خطر اندازد


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه پنجم مهر، هشدار داد که در صورت لغو نشدن کامل تحریم‌ها سرنوشت برجام ممکن است به خطر بیفتد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای صالحی این مطلب را در نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین بیان کرد.

وی هم‌چنین گفت که بعضی از تحریم‌هایی که قرار بود طبق توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی برداشته شوند همچنان باقی مانده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه تأکید کرد که ایران به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بوده اما لغو «جامع و سریع» تمامی تحریم‌هایی که قرار بود لغو شود، هنوز انجام نگرفته‌است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

با این‌حال رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اظهاراتش به طور مستقیم کشوری را سرزنش نکرد. برخی مقام‌های رسمی ایران، ایالات متحده آمریکا را متهم می‌کنند که طبق «برجام» در لغو تحریم‌ها «کوتاهی» کرده‌است.

اجرای توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی یا «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز جمعه، ۳ مهر، در شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود که هشت ماه پس از توافق اتمی وین هیچ بانک بزرگ اروپایی به دلیل نگرانی از اقدامات تنبیهی آمریکا حاضر به آغاز همکاری با ایران نشده‌است.

یک روز پیش از سخنان آقای ظریف نیز رئیس جمهوری ایران گفته بود که در جلسه کمیسیون نظارت بر اجرای توافق اتمی وین «همه» کشورها به آمریکا گفته‌اند که اقداماتش با توافق اتمی «منطبق نیست و آمریکا قول داد که این روند را اصلاح کند».

حسن روحانی پیش از آن نیز در جریان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز آمریکا را به «تعلل» در اجرای تعهدات خود متهم کرده بود.

مقام‌های دولت آمریکا در واکنش به انتقادهای ایران گفته‌اند که کلیه تعهدات خود را طبق برجام انجام داده‌اند و برخی از تحریم‌های فعلی مربوط به تحریم‌های اولیه و غیرمرتبط با توافق هسته‌ای است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی‌اکبر صالحی روز دوشنبه در پایان سخنرانی خود در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت: «ایران تا به امروز به تعهدات خود پایبند بوده و آنگونه که انتظار می‌رفت طرف مقابل تعهدات خود را عملی نکرده و ما در اینجا نسبت به این موضوع هشدار دادیم.»

در مقابل این سخنان مقامات جمهوری اسلامی، مقامات آمریکایی پیش از این بارها اعلام کرده‌اند که حتی بیشتر از تعهدات خود در توافق اتمی وین در جهت رفع تحریم‌های ایران گام برداشته‌اند.

وزیر خارجه آمریکا و همتایان او از بریتانیا، آلمان، فرانسه به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۳۰ اردیبهشت در بیانیه‌ای از بانک‌ها و بازرگانان خواسته بودند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری قانونی در ایران چشم‌پوشی نکنند.

این کشورها همچنین اعلام آمادگی کرده‌اند که تردیدها در این مورد را رفع کنند.

برخی از مقام‌های دولت ایران از جمله عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، اعلام کرده‌اند که به جز نگرانی‌های بانک‌های اروپایی از تحریم‌ها، «ضعف در انضباط مالی» بانک‌های ایرانی در همکاری نکردن بانک‌های اروپایی با آنان «بی‌تأثیر نبوده» که بانک مرکزی برای رفع این مشکل «تلاش می‌کند».

از زمان اجرای توافق اتمی وین برخی از تحریم‌های ایران از تحریم منع خرید نفت ایران برداشته شده، و بنا بر تأیید دولت صادرات نفت خام کشور در مقایسه با سال گذشته بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته‌است.

به‌علاوه، موانع مربوط به بیمه محمولات نفتی لغو و بازارهای اروپایی، همزمان با رفع محدودیت‌های خرید کشورهای آسیایی، به روی نفت خام ایران گشوده شده‌اند.

تأکید صالحی بر محرمانه ماندن اطلاعات هسته‌ای ایران

آقای صالحی افزود که به آژانس «هشدار دادیم بدون سمت‌گیری و بدون تأثیرپذیری از قدرت‌های بزرگ نظارت خود را انجام دهد و در ارتباط با حفظ اطلاعات هسته‌ای ایران تلاش کند».

او گفت که اطلاعات هسته‌ای ایران ارزش صنعتی، فنی و تجاری دارند و به دلیل محرمانه بودن نباید در جایی مطرح شوند.

پس از انتشار بخش‌هایی از یک سند مرتبط با توافق هسته‌ای در خصوص برنامه بلندمدت غنی‌سازی ایران توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس در مرداد ماه امسال، مقام‌های ایران نسبت به درز این سند به طور رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعتراض کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه هشتم مردادماه در بیانیه‌ای اظهارات مقام‌های ایران در خصوص درز یک سند «محرمانه» مربوط به توافق هسته‌ای توسط این نهاد را رد کرد.

XS
SM
MD
LG