لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

رئیس سابق ستاد مشترک سپاه: روح‌الامینی زیر شکنجه کشته شد


محسن روح‌الامینی
محسن روح‌الامینی
در پی کشته شدن محسن روح‌الامینی، فرزند مشاور ارشد محسن رضایی، که در روز ۱۸ تیرماه بازداشت شده بود، نامه‌ای از سوی حسین علایی، رئیس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران در برخی سایت‌های اصلاح‌طلب به چاپ رسیده که در آن تصریح شده است که «محسن روح‌الامینی زیر شکنجه جان باخته است.»

در این نامه که در سایت های نزدیک به اصلاح طلبان، نوروز و موج سبز آزادی، منشر شده، به نقل از حسین علایی آمده است: «بعد از ظهر روز پنج شنبه اول مرداد ماه سال ۱۳۸۸ که مصادف شد با بازگشایی دوباره پیامکها، پیامی به من رسید مبنی بر اینکه فرزند بیست و پنج ساله دوست عزیزم، آقای دکتر عبدالحسین روح الامینی که در اعترضات روز ۱۸ تیرماه سال جاری دستگیر و زندانی شده بود، در زندان کشته شده و فردا تشییع جنازه وی برگزار خواهد شد.»

وی می‌افزاید: «بسیار متعجب شدم، زیرا آقای روح الامینی را که از سالیان دراز می شناسم فردی انقلابی، مؤمن و متعهد و همیشه در خدمت نظام جمهوری اسلامی بوده است. او از کسانی است که برای سرنگونی رژیم طاغوت تلاش زیادی کرده است. تعجب من بیشتر از آن جهت بود که چگونه ممکن است جوانی آنهم از خانواده‌ای شناخته شده، در جمهوری اسلامی دستگیر و سپس پس از دو هفته جنازه او تحویل خانواده‌اش گردد.»

رئیس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران می‌نویسد: «صبح جمعه دوم خرداد ماه ۱۳۸۸ به منظور شرکت در مراسم تشییع جنازه وی به درب منزل ایشان واقع در خیابان نصرت، کوچه بهشت رفتم. دیدم همه افرادی که در این مراسم حضور دارند، انسان‌های مؤمن و اکثر آنها از فداکاران نظام اسلامی در دوران دفاع مقدس و پس از آن بوده‌اند. افرادی که هم اکنون مسؤلیت‌های مهمی در کشور دارند نیز مانند آقایان احمد توکلی، حسین فدایی از نمایندگان مجلس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدر رئیس سازمان نظام پزشکی، حسین محمدی از دفتر رهبری، رجبی معمار رئیس شبکه پنج سیما، علی عسگری معاون فنی صدا و سیما و نیز برخی از سرداران دوران دفاع مقدس در مراسم تشییع و خاکسپاری حضور داشتند.»

وی در ادامه این نامه گفت‌وگوی خود را با عبدالحسین روح‌الامینی شرح داده و می‌نویسد: «به آقای روح‌الامینی تسلیت گفتم و در اتوبوس به همراه وی عازم بهشت زهرا شدم.»

وی می افزاید: «در مسیر راه، او ماجرای اتفاق افتاده برای فرزندش را اینگونه برایم تشریح کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی این دوروزه، محسن را در روز پنج شنبه ۱۸ تیرماه، افراد لباس شخصی دستگیر و او را به همراه جمعی دیگر از جوانان دستگیرشده، به ساختمان نیروی انتظامی تهران بزرگ واقع در خیابان کارگر در نزدیک میدان انقلاب برده و صبح روز

«دلالی چهار میلیونی تومانی»

در ادامه این نامه رئیس سابق ستاد مشترک سپاه به نقل از پدر محسن روح‌الامینی آمده است: «نیروی انتظامی، سپاه، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه هرکدام از خود سلب مسؤلیت می‌کردند. دو هفته را اینگونه سپری کردم، به هرکجا سر می زدم، با دیوار بلندی از ناامیدی روبرو می شدم. تا اینکه دلالی پیدا شد و گفت اگر چهار میلیون تومان به من بپردازید، ترتیب ملاقات شما را با فرزندتان می دهم.»

وی به نقل از عبدالحسین روح المینی می افزاید که «در روز مبعث در حسینیه امام خمینی و در دیدار مسؤولین کشور با رهبری، این موضوع را با وزیر اطلاعات که در ملاقات حضور داشت، مطرح کردم تا در مورد آن فرد دلال تحقیق کنند. شماره‌های خود را نیز به وزیر اطلاعات دادم تا اگر نیاز به اطلاعات بیشتری داشت، بتواند با من تماس بگیرد. از وزیر اطلاعات خبری نشد تا آنکه دو روز بعد یعنی چهارشنبه بعد از ظهر، فردی به دفتر کار من زنگ زد و به من گفت، شما که از مسؤولین هستید و دارای پاسپورت سبز نیز می باشید، چرا سراغ پسرتان را نمی گیرید. گفتم من دو هفته است که به دنبال اویم و هیچ کس از وی خبری نمی دهد. او به من گفت به شما تسلیت عرض می‌کنم. من فکر کردم که می خواهد بلوف بزند و مرا بترساند، بعد دیدم که نشانی محلی را که باید به دنبال او بروم را می‌دهد.»

«دهانش را خرد کردند»

در این نامه حسین علایی به از عبدالحسین روح‌الامینی می‌نویسد: « راه افتادم و به پزشکی قانونی رفتم. مشخص شد که فرزندم را وقتیکه گرفته‌اند مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و او را مجروح کرده‌اند. جنازه‌اش را که دیدم متوجه شدم که دهانش را خرد کرده‌اند. فرزندم انسان صادقی بود. دروغ نمی‌گفت. مطمئنم هرچه از او سؤال کرده‌اند، درست پاسخ داده است. آنها احتمالاً نتوانسته اند، صداقت او را تحمل کنند و وی را به شدت، کتک زده و زیر شکنجه کشته‌اند. با عنایت مسؤولین، پرونده پزشکی او را مطالعه کردم، محل فوت او را لاک گرفته بودند. مشخص شد که بعد از مجروح شدن، به او نرسیده‌اند تا خون او عفونی شده و دچار تب شدید بالای ۴۰ درجه گردیده و از شدت تب، دچار بیماری مننژیت شده است. او را ساعت سه و نیم بعد از ظهر چهارشنبه به عنوان فرد مجهول‌الهویه به بیمارستان شهدای تجریش منتقل و صبح روز پنج شنبه جسد او را به سردخانه تحویل می‌دهند. آنها، پس از یک هفته، ما را در جریان قتل فرزندم، قرار دادند.»


حسین علایی در ادامه می‌نویسد که برای تحویل جسد محسن روح‌الامینی از خانواده وی تعهد گرفته‌اند که شکایتی از هیچ فردی نداشته باشند.

آنطور که در این نامه آمده است با وساطت عزت‌الله ضرغامی، رئیس صدا و سیما مسئولان به خانواده وی اجازه دادند که مراسم تشییع جنازه روز جمعه از برابر خانه انجام پذیرد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است که عبدالحسین روح‌الامینی قصد دارد برای دفاع از «حقوق اولیه زندانیان» یک سازمان غیر دولتی تشکیل دهد و به خانواده‌ها نیز در پیگیری سرنوشت زندانیان کمک کند.

عدالحسین روح الامینی پس از آغاز کار دولت احمدی‌نژاد به ریاست انستیتور پاستور رسید و در انتخابات اخیر نیز از اعضای حلقه اصلی مشاوران محسن رضایی بود.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری مهر، خانواده آقای روح الامينی با صدور اطلاعيه ای اعلام کرد که برای مراسم بزرگداشت و ترحيم مرحوم محسن روح الامينی که قرار بود یکشنبه در مسجد بلال صدا و سيما برگزار شود ، لغو شده است.

دلیل این امر جلوگيری از هر گونه نا آرامی و خشونت توسط برخی جريانات فرصت طلب و ايجاد مزاحمت برای مردم ذکر شده است.

XS
SM
MD
LG