لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

«ابراز نگرانی از وضعیت عبدالله مومنی»


Iran -- Abdullah Momeni, former leader of the Office for Strengthening Unity, undated
Iran -- Abdullah Momeni, former leader of the Office for Strengthening Unity, undated
فاطمه ادينه وند همسر عبدالله مومنی اعلام کرد که آقای مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان در زندان اوين زير فشار شديد بازجويی قرار دارد.

به گزارش ادوارنيوز، خانم مومنی گفت که «همسرم عصر امروز [دوشنبه] تماس تلفنی گرفت و صدای او به قدری ضعيف و بريده بود که در کلام اول او را نشناختم. او در جملات کوتاه و بريده بريده خود تصريح کرد که در زندان انفرادی و زير فشار شديد بازجويی است.»

مقامات امنيتی ايران در دو ماه گذشته پس از آغاز اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات رياست جمهوری صدها نفر را دستگير کرده اند. بسياری از سازمان های مدافع حقوق بشر از جمله عفو بين الملل در مورد وضعيت اين زندانيان ابراز نگرانی کرده و اعلام کردند طبق برخی از گزارش ها برخی از اين بازداشت شدگان شکنجه شده اند.

به گزارش ادوارنيوز، فاطمه ادينه وند با ابراز نگرانی شديد نسبت به سلامت همسرش گفت:« اين اولين بار نيست که عبدالله مومنی بازداشت و زندان انفرادی را تجربه می کند اما لحن صدای او نحوه صحبتهايش نشان می داد که شديدا تحت فشار قرار دارد. »

آقای مومنی که در ستاد شهروند آزاد (مطالبه محوران حامی برنامه های مهدی کروبی) واقع در ونک حضور داشته، اواخر خرداد ماه توسط نيروهای امنيتی و لباس شخصی بازداشت شد.

ادينه وند همچنين نسبت به زير فشار بودن فعالان سياسی برای اعتراف ساختگی هشدار داد و گفت:«من در پايان تماس تلفنی به عبدالله تاکيد کردم که مبادا از فرص هايی که به اقای ابطحی دادند و او را مجبور به اعتراف ساختگی کرده اند بخورد!»

اين سخنان در حالی بيان می شود که دادگاه متهمانی که از آنها با عنوان «عوامل اغتشاش و آشوب» نام برده شده، صبح روز شنبه در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری تهران آغاز شد.

برخی چهره‌های سرشناس اطلاح‌طلب از جمله محمدعلی ابطحی، محسن ميردامادی و بهزاد نبوی در کنار ده‌ها نفر ديگر که در دو ماه گذشته دستگير شده‌اند به شرکت در «کودتای مخملی» متهم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری نيمه‌رسمی فارس حامی محمود احمدی‌نژاد، محمد علی ابطحی، معاون سابق محمد خاتمی و از مشاوران مهدی کروبی در انتخابات رياست جمهوری دوره دهم، گفت: «آنچه که معاون دادستان به عنوان انقلاب رنگی يا مخملی عنوان کردند بنده فکر می‌کنم ظرفيت آن در کشور وجود داشت. البته نمی‌دانم که نيت آن واقعاً وجود داشته يا نه، ولی اگر اين ظرفيت در کشور ضعيف‌تری موجود بود، موفق می‌شد و در خصوص رسانه هم بايد گفت که رنگ سبز بيشتر تبديل به يک رسانه شده بود.»

محمد خاتمی، مير حسين موسوی و مهدی کروبی از جمله شخصيت های سياسی بودند که به شدت برگزاری اين دادگاه را محکوم کردند.

مجمع روحانيون مبارز با محکوم کردن دادگاه ياد شده به عنوان «نمايشی مبتذل» خواستار شناسايی عاملان جنايت ها عليه مردم و محاکمه و مجازات آنان شده است.
XS
SM
MD
LG