لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

آذر منصوری بازداشت شد؛ حجاریان در تلویزیون «آسیب‌شناسی» کرد


آذر منصوری، معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت
آذر منصوری، معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت
روز سه‌شنبه همزمان با پخش اعترافات تلویزیونی دو عضو جبهه مشارکت و یک عضو حزب کارگزاران که با عنوان «آسیب‌شناسی» حوادث انتخابات پخش شد، آذر منصوری، معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت، نیز بازداشت شد.

به گزارش سایت نوروز، خانم منصوری سه‌شنبه شب هنگام بازگشت از منزل خواهر خود از سوی ماموران اطلاعات شهرستان ورامین بازداشت شده است.

سایت نوروز همچنین گزارش می‌دهد که مجید خرمی، یک عضو دیگر جبهه مشارکت و رئیس ستاد ۸۸ خراسان شمالی، نیز بازداشت شده است.

در همین حال روز سه‌‌شنبه شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی برنامه‌ای را با عنوان «آسیب‌شناسی نظری حوادث پس از انتخابات» با حضور سه چهره برجسته اصلاح‌طلب از دو حزب مشارکت و کارگزاران پخش کرد.

در این برنامه، سعید حجاریان و سعید شریعتی از حزب مشارکت و محمد عطریانفر از حزب کارگزاران که از پس از انتخابات ۲۲ خرداد در سلول‌های انفرادی به سر می‌برند به نقد دیدگاه‌‌های گذشته خود پرداخته و، در تایید گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی، علوم انسانی را منشاء خطر برای نظام دانستند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای به تازگی از تحصیل دو میلیون دانشجو در رشته‌های علوم انسانی ابراز نگرانی کرده و تدریس این رشته‌ها را «موجب بی‌اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی» دانست.

میزگرد این سه چهره اصلاح‌طلب پس از آن از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که آیت‌الله خامنه‌ای اعتراف متهمان رویدادهای پس از انتخابات علیه خودشان را قابل استناد دانسته بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در نماز عید فطر در واکنش به انتقادهای صورت گرفته از پخش اعتراف‌های تلویزیونی و محاکمات موسوم به «کودتای مخملی» گفت: «متهم هر چه درباره خود بگوید در دادگاه، این حجت است؛ این که بگویند اگر در دادگاه اگر اعترافی کرد علیه خودش، این حرف مهملی است؛ حرف بی‌ارزشی است.»

این در حالی است که شماری از مراجع برجسته شیعه و از جمله آیت‌الله حسینعلی منتظری، آیت‌الله یوسف صانعی و آیت‌الله بیات زنجانی اقرارهای متهمان رویدادهای پس از انتخابات را فاقد وجاهت قانونی و شرعی دانسته‌ و برگزاری محاکمات اخیر را محکوم کرده‌اند.

پس از این که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از پخش اعترافات تلویزیونی متهمان علیه خود آنها دفاع کرده و مخالفان این محاکمات را به «مهمل»گویی متهم کرد، آیت‌الله منتظری در پاسخ به نامه میرحسین موسوی تصریح کرده است که اقرار متهمان محاکمات اخیر علیه خودشان غیرشرعی و غیرقانونی است.

پس از انتخابات ۲۲ خرداد که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، بسیاری از چهره‌های احزاب اصلاح‌طلب و از جمله حزب مشارکت، حزب کارگزاران و حزب اعتماد ملی به اتهام تلاش برای انقلاب مخملی به زندان افتادند.

پس از تحمل هفته‌ها زندان انفرادی و گسست از دنیای خارج برخی از این متهمان در محاکمات اخیر علیه خود لب به اعتراف گشوده‌اند.
XS
SM
MD
LG