لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

صالحی: زمان بازرسی از کارخانه غنی‌سازی را اعلام می‌کنیم


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با انتقاد از واکنش کشورهای غربی به خبر ساخت یک کارخانه غنی‌سازی دیگر، اعلام کرد تهران زمان بازرسی از این تأسیسات را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع خواهد داد.

رسانه‌های غربی روز جمعه اعلام کردند که ایران به تازگی ساخت یک مرکز غنی‌سازی اورانیوم را که مدت‌ها مخفی نگه داشته بود، به اطلاع آژانس رسانده است که در پی آن ایران و آژانس این خبر را تأیید کردند.

با تأیید این خبر، روز جمعه باراک اوباما و نیکولا سارکوزی، روسای جمهور آمریکا و فرانسه به همراه گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا، در یک کنفرانس مشترک به شدت از این اقدام ایران ابراز نگرانی کردند و آن را نقض قوانین کنوانسیون منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا «ان پی تی» و مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت دانستند.


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۰۳ برای اجرای تدابیر پادمانی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را ایران ملزم کرد که پیش از ساخت تاسیسات هسته‌ای و نیز پیش از تغییر در تاسیسات اتمی موجود، این آژانس را مطلع کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، شنبه، با بیان اینکه ایران قوانین بین‌المللی را زیر پا نگذاشته است، می‌گوید: «متوجه شدیم که گویی توطئه‌ای در کار و ظاهراً قرار بوده است سه کشور بزرگ غربی در اجتماع گروه ۲۰ این مطلب را اعلام کنند.»

علی اکبر صالحی افزود: «فکر می‌کردیم کشورهای غربی از این اقدام جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنند اما دستپاچگی و رفتار غیرمتوازن آنها در برخورد با این مسئله ما را در حیرت فرو برد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار داشت که «ضرورتی» برای اعلام این فعالیت به آژانس نبوده است و «بر اساس مقررات» ایران باید «۱۸۰ روز پیش از وارد کردن مواد هسته‌ای به هر تأسیسات هسته‌ای آژانس را از وجود چنین تأسیساتی مطلع» کند که به گفته وی تهران این کار را «بیش از یکسال از موعد مقرر انجام» داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۰۳ برای اجرای تدابیر پادمانی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را ایران ملزم کرد که پیش از ساخت تأسیسات هسته‌ای و نیز پیش از تغییر در تأسیسات اتمی موجود، این آژانس را مطلع کند.

علی اکبر صالحی همچنین اعلام کرد که کارخانه جدید غنی‌سازی اورانیوم در صد کیلومتری تهران و در جاده تهران-قم قرار دارد.
XS
SM
MD
LG