لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

«اطلاعات پاکستان عبدالمالک ریگی را آزاد کرد»


عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله
عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله
حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، می‌گوید عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، در مهرماه امسال در شهر کویته دستگیر شده، اما با دخالت «عوامل اطلاعاتی و سرویس‌های اطلاعاتی» پاکستان آزاد شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، جانشین فرمانده سپاه پاسداران تصریح کرده است که عبدالمالک ریگی در پنجم مهرماه در شهر «کویته» دستگیر شده و «تنها بعد از یک ساعت با مداخله عوامل اطلاعاتی و سرویس‌های اطلاعاتی کشور همسایه» ایران آزاد شده است.

پس از انفجار انتحاری ۲۶ مهرماه امسال در شهرستان سرباز واقع در استان سیستان و بلوچستان که به کشته شدن ده‌ها نفر و از جمله چندین فرمانده بلندپایه سپاه منجر شد، تهران سفیر پاکستان را احضار کرد.

این نخستین بار نبود که پس از حملاتی که گروه ریگی مسئولیت‌شان را به عهده گرفته است، سفیر پاکستان به وزارت خارجه ایران احضار می‌شد.

پس از انفجار مهرماه امسال در استان سیستان و بلوچستان، مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران، نیز به پاکستان رفت تا درباره گروه عبدالمالک ریگی با مقام‌های این کشور رایزنی کند.

آقای نجار در این سفر به مقام‌های این کشور گفت که دولت ایران «مدارک متقن و غيرقابل كتمان درخصوص تردد عبدالمالک ريگی در پاكستان» در اختیار دارد و از این رو تهران انتظار دارد اسلام‌آباد «خیلی زود نسبت به بازداشت و استرداد اين فرد و ساير اعضا»ی جندالله اقدام کند.

با این حال مالک عبدالرحمن، وزیر کشور پاکستان، پیش از این گفته بود که عبدالمالک ریگی در خاک افغانستان است و نه پاکستان.

مقام‌های بلندپایه پاکستانی در جریان سفر سه‌روزه مصطفی نجار به این کشور به تهران وعده دادند که در زمینه تامین امنیت مرزی با ایران همکاری داشته باشند.

با این حال حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه سپاداران، می‌گوید ایران همچنان منتظر است تا پاکستان وعده‌های خود را عملی کند.

این فرمانده سپاه همچنین برخی از کشورهای منطقه را که به دنبال گسترش «وهابی‌گری» هستند متهم به حمایت از گروه عبدالمالک ریگی کرده است.

پیش از این نیز مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد كل نيروهای مسلح، «آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، یک کشور عرب و یکی از همسایگان شرقی» را در انفجار انتحاری مهرماه امسال در استان سیستان و بلوچستان دخیل دانسته بود.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز پس از انفجار اخیر سیستان صریحا سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان را به همکاری با گروه ریگی متهم کرد، و گفت: «ما شنيده‌ايم که برخى از ماموران در پاکستان با عوامل اصلى اين حوادث تروريستى همکارى مى‌کنند و اين را حق خود مى‌دانيم که اين جنايتکاران را از آنها مطالبه کنيم.»
XS
SM
MD
LG