لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

تصویب گزارش گلدستون در سازمان‌ملل علی‌رغم مخالفت اسرائیل


مجمع عمومی سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل متحد پنجشنبه، در پایان دو روز سخنرانی دهها نماینده کشورهای جهان، با حمایت ۱۱۴ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۴۴ رای ممتنع، گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل، موسوم به گزارش گلدستون را تصویب کرد.

با این حال در واکنش به تصویب این گزارش در مجمع عموم ی سازمان ملل اسرائیل اعلام کرد که «گزارش کاملا بدور از واقعیاتی است که اسرائیل با آن روبروست».

آمریکا و برخی از کشورهای مهم اروپائی درکنار اسرائیل ایستادند و روسیه رای ممتنع داد.

قطعنامه مجمع عمومی از اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌خواهد که خود در سه ماه آینده درباره «جنایات جنگی» صورت گرفته علیه طرف مقابل تحقیق کرده، گزارش خود را به دبیرکل سازمان ملل ارائه کنند تا دبیرکل نیز در باره «گام‌های بعدی» به مجمع عمومی اعلام نظرکند.

قطعنامه می‌گوید اگرطرف‌ها به چنین تحقیقی اقدام نکنند، مجمع عمومی تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد، و ممکن است که گزارش در دستور کار شورای امنیت قرار گیرد و در صورت بن بست در شش ماه آینده، مرحله بعدی نیز می‌تواند ارجاع گزارش به دیوان بین‌المللی لاهه باشد.

قطعنامه‌های مجمع عمومی لازم‌الاجرا نیستند اما گروه کشورهای عرب و بلوک کشورهای جنبش عدم تعهد که گزارش گلدستون با فشارآنان و در حمایت از محمود عباس رهبرتشکیلات خودگردان فلسطینی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید، این احتمال را مطرح کرده‌اند که گزارش گلدستون را تا دیوان بین المللی لاهه پیگیری کنند.

حامیان گزارش می‌خواهند که فرماندهان ارتش اسرائیل و سیاستمداران وقت اسرائیلی که تصمیم گیرندگان عملیات «سرب مذاب» بودند، به پای میز محاکمه کشانده شوند.

قاضی ریچارد گلدستون درصدر یک هیات سه نفره به نمایندگی از سوی شورای حقوق بشرسازمان ملل گزارش مشروح خود را درباره عملیات «سرب مذاب» نیمه ماه سپتامبر ارائه کرد و تاکید نمود که اسرائیل و حماس مرتکب «جرم جنگی» شده و ممکن است اقدامات آنان «جنایت علیه بشریت» باشد.

گزارش گلدستون که درپی ماه‌ها تحقیق، و بدور از همکاری اسرائیل تهیه شد، از «کاربرد زور نامتناسب، حمله کور به غیرنظامی‌های طرف مقابل و تخریب زیرساخت‌های غیر نظامی» شکایت دارد.

گزارش گلدستون درنیمه اکتبر در شورای حقوق بشر به تصویب رسید.

اسرائیل که در یک ماه اخیر تلاش بسیاری کرد تا گزارش گلدستون به مجمع عمومی سازمان ملل برده نشود، با مردود دانستن تصویب قطعنامه پنجشنبه، اکثر کشورهایی که به آن رای موافق داده‌اند، را «حکومت های دیکتاتوری» و یا کشورهایی که از روی منافع سیاسی و اقتصادی رای داده‌اند، نامید.

آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه اسرائیل، جمعه گفت حکومت‌های مردمسالاری واقعی علیه قطعنامه موضع گرفتند یا دست کم رای ممتنع دادند، و آنها را باید «اکثریت اخلاقی» نامید.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و اهود باراک وزیردفاع اسرائیل با تشکیل کمیسیون تحقیق برای بررسی عملکرد ارتش اسرائیل در غزه مخالفت کرده‌اند.

نتانیاهو ماه گذشته گفت «هرگزاجازه نخواهیم داد که سربازان و رهبران ما به پای میز محاکمه» برده شوند.
سفیراسرائیل در سازمان ملل نیز گفت این قطعنامه به روند صلح کمکی نمی‌کند.

اسرائیل چشم امید به آمریکا دوخته تا از مطرح شدن گزارش گلدستون در شورای امنیت جلوگیری کند. دانی آیالون معاون وزیرخارجه اسرائیل جمعه گفت «تفاهمی در سکوت میان اسرائیل و آمریکا وجود دارد که می‌گوید گزارش به شورای امنیت برده نخواهد شد».

اما سخنگویان همه جناح‌های فلسطینی با خشنودی از تصویب قطعنامه، خواهان گام های بعدی علیه اسرائیل شدند.

حماس از دو ماه پیش آماده برپایی کمیسیون تحقیق جهت بررسی اتهام‌های وارده شد، و هیاتی از سوی دولت حماس در غزه مدتی است که مامور آماده کردن پاسخ شده است.

در عملیات یازده ماه پیش «سرب مذاب» در غزه، بیش از یکهزار و چهارصد فلسطینی کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شدند و خسارات کلان به زیربناها و تاسیسات این باریکه وارد شد.
XS
SM
MD
LG