لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

جعفری: رهبری از نقش سپاه در حوادث پس از انتخابات تقدير کرد


تیراندازی یکی از نیروهای بسیج به سمت معترضان به نتیجه انتخابات در تهران
تیراندازی یکی از نیروهای بسیج به سمت معترضان به نتیجه انتخابات در تهران
فرمانده سپاه پاسداران می‌‌گوید، رهبر جمهوری اسلامی از بسیج و سپاه به دلیل نقش برجسته آنها در سرکوب تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران تشکر کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه روز شنبه در مراسم معرفی فرمانده جدید سپاه تهران در سخنانی با اشاره به نقش سپاه در رویدادهای پس از انتخابات اظهار داشت: « رهبري از اقدامات بسيج و سپاه در فرونشاندن آتش فتنه، تقدير كرده‌اند».

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، تهران و برخی از شهر های ایران شاهد تظاهرات مسالمت آمیز معترضان به نتیجه انتخابات بود.

میر حسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلب، با تاکید بر «تقلب و تخلف» گسترده در جریان برگزاری این انتخابات، خواستار ابطال نتایج این انتخابات شدند.

سپاه پاسداران که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه اعلام کرده بود، هر گونه «انقلاب مخملی» را در نطفه خفه خواهد کرد، پس از آغاز اعتراض‌های مردمی نسبت به نتایج انتخابات نقش مهمی در سرکوب تظاهرات آرام معترضان ایفا کرده است.

به گفته مخالفان دولت ایران، در جریان سرکوب تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دست‌کم هفتاد نفر کشته و هزاران نفر دیگر بازداشت شدند.

عبدالله عراقی فرمانده وقت سپاه تهران بزرگ در همین زمینه گفته بود: کنترل پايتخت ایران يک روز پس از انتخابات به نيروهای سپاهی و بسيجی واگذار شده بود.

«تغییر ماموریت»

فرمانده کل سپاه نیز با اشاره به تغییر ماموریت سپاه پاسداران و تمرکز روی «تهدیدات نرم» افزوده است: « اولويت امروز سپاه و به ويژه مراکز بسيج استاني مقابله با تهديدات نرم و تهديدات فيزيكي است كه به دنبال آن صورت مي‌گيرد. امروز زمينه مناسب براي فعاليت سپاه‌هاي استاني فراهم است؛ زيرا مقابله با تهديدات نرم بر عهده اين سپاه‌هاست».

محمدعلي جعفري با بیان این که «تیپ‌های بسیج قدرت اصلی سپاه به شمار می‌آید» گفته است: « فعاليت نظامي نيروي مقاومت بسيج اشتباه بود و بايد تمركز اصلي اين مراکز بر روي تهديدات فرهنگي و اجتماعي قرار بگيرد».

فرمانده سپاه همچنین با اشاره به جابجایی چند تن از فرماندهان سپاه گفته است:« اين تحولات اراده شخص مقام معظم رهبري بود كه اين امر در راستاي حفاظت قوي‌ و مطلوب انقلاب و نظام اسلامي انجام شده است».

در چارچوب این تغییرات عبدالله عراقی فرمانده پیشین سپاه ويژه تهران بزرگ که در سرکوب تظاهرات آرام مردم نقش اصلی را ایفا کرده بود، به عنوان جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه منصوب شده و مسئولیت سپاه تهران به حسین همدانی واگذار شده است.

حسین همدانی از جمله فرماندهان سپاه است که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی با نوشتن نامه‌ سرگشاده ای، او را تهدید کرده بودند.
XS
SM
MD
LG