لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

«برنامه ایران برای دستيابی به بمب اتمی با حمله نظامی متوقف نمی شود»


درياسالار مايک مولن
درياسالار مايک مولن
رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، درياسالار مايک مولن می گويد برنامه جمهوری اسلامی برای دستيابی به بمب اتمی با حمله نظامی متوقف نمی شود و فقط به تعويق می افتد. در همين حال وزير خارجه فرانسه نيز، خواهان اعمال تحريم های شديدتر بر تهران شده و می گويد جمهوری اسلامی، راه ديگری را باز نگذاشته است.

رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، درياسالار مايک مولن در گزارش بررسی اولويت های امنيتی ايالات متحده می گويد تهران هيچ نشانه ای از اين که ممکن است با جامعه جهانی همکاری کند را نشان نمی دهد و به گفته آمريکا و کشورهای غربی، به سمت ساخت سلاح اتمی حرکت می کند.

به گزارش آسوشيتدپرس، آقای مولن که مشاور نظامی رييس جمهوری آمريکا محسوب می شود، در اين گزارش نوشته: «باور من اين است که راه حل سياسی هنوز بهترين راه برای دستيابی به صلح و ثبات در منطقه است و بايد گفت که هرگونه عمليات نظامی، دستاوردهای محدودی خواهد داشت. هرچند اگر رييس جمهوری آمريکا درخواست کند، نيروهای نظامی آماده خواهند بود.»

رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا در گزارش خود می نويسد:« ناآرامی های داخلی در ايران، سياست های غيرقابل پيش بينی و حمايت جهوری اسلامی از تروريسم، عواملی است که ايران را به نقطه اصلی در نگرانی های بين المللی تبديل کرده و نشان می دهد جمهوری اسلامی مصمم به دستيابی به سلاح اتمی است.»

آقای مولن پيشتر گفته بود برای جلوگيری از برنامه هسته ای نظامی جمهوری اسلامی، حمله نظامی به شکل قطعی کارساز نيست و ممکن است فقط آن را به تعويق بياندازد. مايک مولن پيشتر هم سران اسراييلی را از هرگونه حمله نظامی عليه تاسيسات هسته ای ايران، بر حذر داشته بود.

رييس جمهوری باراک اوباما پيشتر گفته بود خواهان حل مسئله هسته ای با تهران است و ابراز اميدواری کرده بود تا پايان سال جاری ميلادی بتواند با مقامات تهران، به توافقی برسد.

سناتور جان مک کين که در رقابت های اخير رياست جمهوری رقيب آقای اوباما بود هم در گفت وگو با شبکه تلويزيونی ای بی سی، می گويد بايد قبل از هرگونه در نظر گرفتن اقدام نظامی، تحريم های شديدتری عليه ايران را در نظر گرفت.

آقای مولن در جريان سفر خود به افغانستان، پاکستان و عراق به خبرنگارانی که او را مشايعت می کنند گفت:« پيشتر هم گفته ام منطقه توانايی يک مناقشه و درگيری ديگر را ندارد ولی بايد به هر حال به نطقه ای رسيد که آن ها (ايران) به جای نيروی برهم زننده، به نيروی کارآمد و سازنده در منطقه تبديل شوند.»

در همين حال، وزير خارجه فرانسه، برنار کوشنر در پاريس به خبرنگاران گفت جمهوری اسلامی هيچ راه ديگری باز نگذاشته و بايد تحريم های بيشتر و سنگين تری عليه ايران اعمال کرد.
XS
SM
MD
LG