لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

مجلس مرتضوی را مسئول انتقال بازداشت‌شدگان به کهریزک معرفی کرد


کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی، در گزارش خود در مورد حوادث پس از انتخابات که روز یکشنبه در صحن علنی مجلس ارائه شد، تأکید کرد که انتقال بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر به بازداشگاه کهریزک، با «دستور و اصرار» دادستان وقت تهران، سعید مرتضوی، صورت گرفته و دستگاه قضایی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

در گزارش کمیته ویژه مجلس ضمن رد آزار جنسی بازداشت‌شدگان کهریزک، به مورادی از آزار بازداشت‌شدگان، از جمله «زندانی شدن ۱۴۷ نفر در یک مساحت کم، نبود تهویه، فقدان آب و غذای مناسب، شنیدن فحش‌های رکیک، کلاغ‌پر رفتن همراه با ضرب و شتم، ‌همجواری با اراذل و اوباش، و تحقیر شدن» اشاره شده است.

گزارش کمیته ویژه مجلس به ضمیمه نامه‌ای با امضای علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، ارائه شد و کاظم جلالی،‌ عضو کمیسیون امنیت ملی که در این کمیته عضویت دارد، آن را در صحن علنی قرائت کرد.

این گزارش تأکید می‌کند که بر اساس گفته مسئولان زندان اوین، این زندان آمادگی پذیرش بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر را داشته و ادعای انتقال بازداشت‌شدگان به کهریزک به دلیل فقدان جا و ظرفیت در زندان اوین صحیح نیست.

در گزارش کمیته ویژه مجلس کشته شدن سه تن از منتقل‌شدگان به کهریزک، به نام‌های محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی، تأیید و به عواملی متعدد «از جمله كمبود مكان، ضعف امور بهداشتی، تغذيه نامناسب، گرما، فقدان كولر» و همچنین «ضرب و شتم و بی‌توجهی مأموران و مسئولان بازداشتگاه به وضعيت جسمی» آنان نسبت داده شده است.

این کمیته در مورد کشته شدن این سه تن تأکید کرده است که «بررسی همه‌جانبه دلایل کشته شدن این سه جوان بازداشت‌شده بر عهده دستگاه قضایی است و مسئولان قضایی باید در این خصوص با دقت و سرعت بررسی نموده و به خانواده محترم آنان و افکار عمومی پاسخگو باشند».

کمیته ویژه پیگیری مجلس همچنین در مورد انتشار فهرست ۶۹ نفره از کشته‌شدگان وقایع پس از انتخابات هم گفته است که این هئیت در دیدار با اعضای کمیته منصوب دو تن از کاندیداها که پیگیر مسائل بازداشت‌شدگان پس از انتخابات بودند، خواستار آن شده که مشخصات پیشتری که قابل پیگیری را ارائه دهند اما تا زمان تنظیم گزارش اطلاعات تکمیلی در این مورد ارائه نشده است.

سعید مرتضوی به تازگی از سوی محمود احمدی‌نژاد به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شده است
این کمیته همچنین در مورد وضعیت بازداشت‌شدگان زندان اوین هم گفته است که با برخی از بازداشت‌شدگان دیدار و گفت‌وگو داشته و «بیشترین نگرانی آنان در خصوص بلاتکلیفی‌شان در زندان بود».

مأموریت کمیته ویژه پیگیری مجلس شورای اسلامی که پس از حمله به کوی دانشگاه و مجتمع مسکونی سبحان به دستور علی لاریجانی تشکیل شد، با گسترش اعتراض‌ها و برخوردهای پس از انتخابات، گسترش یافت و از جمله پس از افشای وقوع تخلفات مختلف در بازداشتگاه کهریزک که به مرگ سه زندانی منجر شد، این کمیته مأمور شد که در این زمینه هم گزارشی تهیه کند.

بازداشتگاه کهریزک که از سوی مقامان انتظامی و قضایی به عنوان یکی از محل‌های نگهداری بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات تعیین شده بود، در مردادماه امسال و به دلیل آنچه غیراستاندارد بودن بازداشتگاه اعلام شد، با دستور آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران تعطیل شد.

این بازداشتگاه پس از آن در کانون توجه قرار گرفت که گزارش‌هایی مبنی بر مرگ سه بازداشتی در این بازداشتگاه مخابره شد. مقامات پلیس ایران اما در واکنش به این گزارش‌ها با تأیید حکم بودن شرایط سخت در این بازداشتگاه کشته شدن سه تن از بازداشت‌شدگان را انکار و مرگ آنها را به دلیل ابتلا به مننژیت عنوان کردند.

با این حال سازمان قضایی نیروهای مسلح که مسئولیت بررسی پرونده کهریزک را برعهده داشت، در ۲۸ آذرماه با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر، و محمد کامرانی را در این بازداشتگاه قتل عمد خواند و با رد ابتلای آنها به بیماری مننژیت قتل آنها را در اثر ضرب و جرح اعلام کرد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح همچنین ۱۲ نفر در پرونده مربوط به بازداشتگاه کهریزک مجرم شناخته شده‌اند.

با وجود آنکه کمیته ویژه مجلس سعید مرتضوی را در انتقال بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر به کهریزک مسئول شناخته است اما مشخص نیست که برخورد با دادستان پیشین تهران که نامش با توقیف مطبوعات و دستگیری‌های پی در پی فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران عجین شده، در دستور کار مقامات قضایی باشد.

سعید مرتضوی در شهریور ماه امسال پس از برکناری از دادستانی تهران به عنوان معاون غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، منصوب شد، اما به تازگی و به درخواست دولت محمود احمدی‌نژاد با انتقال از قوه قضائیه به قوه مجریه، به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز به کار کرد.
XS
SM
MD
LG