لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

جى دى سلينجر، خالق ناتوردشت، در ۹۱ سالگى درگذشت


از سلينجر كه نام اصلى وى «جروم ديويد سلينجر» است حدود ده اثر در ايران منتشر شده است.
از سلينجر كه نام اصلى وى «جروم ديويد سلينجر» است حدود ده اثر در ايران منتشر شده است.
جى دى سلينجر، نويسنده معروف آمريكايى، كه با كتاب «ناتوردشت» در جهان و ايران شناخته شده است روز چهارشنبه در ۹۱ سالگى در خانه خود در نیوهمپشر آمریکا درگذشت.

پسر اين نويسنده در بيانيه‌اى به همین مناسبت اعلام كرده است كه سلينجر به مرگ طبيعى در منزل خود در نيوهمپشر درگذشت.

سلينجر كه از نويسندگان مطرح قرن بيستم به شمار مى‌رود با اثر جاودان خود به نام «ناتوردشت» كه در سال ۱۹۵۱ منتشر شد جهان را تكان داد، اثری که شهرت و محبوبيت گسترده‌اى براى وى به ارمغان آورد، ولى او در چند دهه گذشته با انزواىی خودساخته به‌ندرت در انظار عمومى ظاهر شد.

بر اساس گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، بيش از ۶۰ ميليون نسخه از رمان «ناتوردشت» در سراسر جهان به فروش رفته است. اين كتاب به رغم گذشت چندين دهه از انتشار آن همچنان بيانگر روياى بسيارى از آمريكايى‌هاست: «هرگز بزرگ نشو!»

سلينجر در يادداشتى كه در سال ۱۹۵۵ براى كتاب «نويسندگان قرن بيستم» به رشته تحرير درآورد نوشت: «من آگاهم كه برخى از دوستانم در خصوص پاره‌اى از فصل‌هاى ناتوردشت غمگين يا بهت‌زده و يا بهت‌زده‌ـ‌غمگين خواهند بود. بچه‌ها از جمله بهترین دوستان من هستند. در حقيقت، تمام دوستان خوب من بچه هستند.»

وى افزود: «براى من تحمل‌ناپذير خواهد بود كه ببينم كتابم در قفسه‌هايى گذاشته مى‌شود كه دست بچه‌ها به آنها نمى‌رسد.»

آخرين كتابى كه از سلينجر منتشر شد مربوط به سال ۱۹۶۵ و با نام «شماره ۱۶، هپ‌ورث، سال ۱۹۲۴» بود. جرى برت، يكى از همسايگان اين نويسنده، در سال ۱۹۹۹ گفت که سلينجر سال‌ها پيش به او گفته است كه حداقل ۱۵ كتاب منتشرنشده را در جاى امنى در خانه‌اش نگه می‌دارد.

سلینجر در سال ۱۹۸۰ در مصاحبه كوتاهى گفت: «من عاشق نوشتن هستم و به شما اطمينان مى‌دهم كه به طور منظم می‌نویسم. اما براى خودم مى‌نويسم، براى دل خودم. و دوست دارم كه در تنهايى اين كار را بکنم.»

از سلينجر كه نام اصلى وى «جروم ديويد سلينجر» است حدود هفت اثر در ايران منتشر شده است كه از جمله آنها مى‌توان به آثارى چون «فرنى و زويى»، «تیرهای سقف را بالا بگذارید، نجاران»، «دلتنگى‌هاى نقاش خيابان چهل و هشتم» و «نغمه غمگين» اشاره كرد.

داريوش مهرجويى، فيلمساز مطرح ايرانى، نيز با برداشت آزاد از كتاب «فرنى و زويى» فيلم «پرى» را در دهه ۱۳۷۰ به روى پرده آورد.
XS
SM
MD
LG