لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

آلمان دو مامور امنیتی سفارت خود در تهران را از ایران خارج کرد


به دنبال ادعاى مقام‌هاى امنیتى ایران در باره بازداشت دو دیپلمات آلمانى در جریان تظاهرات روز عاشورا، دولت آلمان دو تن از ماموران پلیس مستقر در سفارت این کشور در تهران را از ایران خارج کرده است.

هفته‌نامه آلمانى اشپیگل در سایت اینترنتى خود در این باره نوشته است، اقدام دولت آلمان در خارج کردن دو تن از ماموران امنیتى سفارت این کشور در تهران چهارشنبه گذشته و به دلایل امنیتى صورت گرفته است.

پیشتر وزارت اطلاعات جمهورى اسلامى ایران اعلام کرده بود، در میان بازداشت‌شدگان تظاهرات روز عاشورا در تهران دو دیپلمات آلمانى نیز به چشم مى‌خورند.

یکى از معاونان وزارت اطلاعات با بیان این که «دیپلمات‌هاى آلمانى در اغتشاشات روز عاشورا دخالت داشته‌اند»، گفته بود: «در این اغتشاشات دو دیپلمات آلمانى به نام‌هاى مستعار یوگى و اینگو دستگیر شده‌اند».

به دنبال انتشار این خبر که بازتاب گسترده‌اى در سطح جهان داشت، وزارت خارجه آلمان اعلام کرد، هیچ یک از دیپلمات‌هاى آلمانى در تهران بازداشت نشده‌اند.

هر چند به نوشته اشپیگل ادعاى بازداشت دیپلمات‌هاى ایرانى و رابطه آنها با جنبش سبز در ایران به دور از واقعیت است، اما در این میان ماجراى دیگرى مطرح است که براى دولت آلمان و وزارت امور خارجه این کشور «شرم‌آور» است.

اشپیگل در این باره نوشته است: « چرا که در این ماجرا به جاى یک رسوایى دیپلماتیک با رابطه عاشقانه یکى از ماموران پلیس آلمان با یک دختر ایرانى روبرو هستیم که از سوى سرویس جاسوسى ایران کشف شده بود».

بر اساس این گزارش یکى از ماموران پلییس فدرال آلمان مستقر در سفارت این کشور در تهران به نام «یورگ ب» به دلیل داشتن رابطه با یک دختر ایرانى توجه سرویس جاسوسى ایران را به خود جلب کرده بود.

همچنین ماموران پلیس ایران در اوایل ماه نوامبر سال گذشته میلادى اوراق شناسایى وى و یکى دیگر از ماموران امنیتى سفارت آلمان را کنترل کرده بودند.

در این میان رسانه‌هاى حامى دولت ایران در گزارش‌هاى خود در این باره با استناد به ادعاهاى وزارت اطلاعات، با معرفى این دختر ایرانى به عنوان جاسوس بیگانه، وى را به تلاش براى سازماندهى جوانان معترض با هدایت دیپلمات‌هاى آلمانى متهم کرده‌اند.

در حالى که مقام‌هاى مسئول در آلمان بر این باور هستند که سرویس جاسوسى جمهورى اسلامى با خواندن «ایمیل‌هاى عاشقانه» پلیس آلمانى براى این زن ایرانى به اطلاعات خصوصى وى نیز دست یافته بود.

به نوشته اشپیگل این مورد نشان مى‌دهد، که سفارت آلمان در تهران تا چه حد تحت کنترل دستگاه جاسوسى جمهورى اسلامى قرار دارد و کارکنان سفارت آلمان تا چه حد با سهل‌انگارى با این مساله برخورد مى‌کنند.

این مساله از این جهت براى وزارت امور خارجه آلمان «شرم‌آور» است که در گذشته نیز موارد مشابهى وجود داشته است و یکى از ماموران پلیس آلمان به نام «اینگو و» با یک دختر ایرانى رابطه برقرار کرده بود که وى نیز در سال ۲۰۰۸ از ایران خارج شده است.

اشپیگل افزوده است، علت بهره‌بردارى مقام‌هاى جمهورى اسلامى از چنین مسایلى و ارتباط دادن آن با اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران، حمایت دولت آلمان از تشدید تحریم‌ها و فشارهاى جهانى بر تهران است.

وزارت امور خارجه آلمان که از اظهار نظر در باره گزارش هفته‌نامه اشپیگل در این زمینه خوددارى کرده است، به کارکنان سفارت این کشور در تهران هشدار داده است که در وضعیت متشنج کنونى ایران حتى روابط خصوصى آنها هم مى‌تواند، ابعاد سیاسى به دنبال داشته باشد.
XS
SM
MD
LG