لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

تایلند گزارش توقیف «هواپیمای حامل سلاح به ایران» را به شورای امنیت ارائه کرد


هواپیمایی که محموله آن در فرودگاه محلی بانکوک توقیف شده است.
هواپیمایی که محموله آن در فرودگاه محلی بانکوک توقیف شده است.
دولت تایلند گزارش محرمانه‌ای را در مورد توقیف محموله تسلیحاتی، که گفته می‌شود از کره شمالی برای ایران بارگیری شده، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که در این گزارش محرمانه که در اختیار یکی از کمیته‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است، مقامات تایلندی اعلام کرده‌اند که مقصد محموله تسلیحاتی توقیف شده ایران بوده است.

هواپیمای حامل این محموله تسلیحاتی، ۲۰ آذرماه امسال در بانکوک توقیف شد و مقام‌های تايلندی اعلام کردند که ۳۵ تن انواع سلاح در این هواپيمای باری کره‌شمالی، که مجبور به فرود اضطراری در خاک اين کشور شده بود، کشف شده است.

در آن زمان روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال بر اساس مدارکی که کارشناسان قاچاق اسلحه جمع‌آوری کرده‌اند نوشت که مقصد محموله این هواپیمای باری بوده است.

بر این گزارش این هواپیما که از نوع روسی ایلوشین ۷۶ است، از طریق بانکوک به پیونگ یانگ پرواز کرده بود تا محموله خود را در آنجا بارگیری کند اما در مسیر بازگشت از کره شمالی برای سوخت‌گیری در فرودگاه بانکوک توقف کرد که در این هنگام پلیس تایلند هواپیما و محموله آن را توقیف کرده و پنج نفر خلبان و خدمه آن را بازداشت می‌کند.

اکنون خبرگزاری رويترز می‌گوید به نسخه‌ای از گزارش محرمانه دولت تايلند دست يافته، که حاکی است مقصد این هواپيمای باری فرودگاه مهرآباد تهران و محموله آن راکت، پرتاب‌گر راکت و چاشنی‌های انفجاری بوده است.

حرکت این هواپیما با محموله تسلیحات بین کره شمالی و ایران نکات تازه‌ای را در مورد نقض مقررات بین‌المللی توسط این دو کشور مطرح کرده است. طبق مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، فروش و صدور تسلیحات سبک یا سلاح‌های سنگین توسط کره شمالی و فروش هر گونه اسلحه توسط ایران ممنوع است.

در زمان توقیف این هواپیما دو نهاد کارشناسی در زمینه قاچاق اسلحه، جزییات مربوط به مسیر حرکت و محموله این هواپیما را بررسی کردند که یکی از آنها «ترانس آرمز» که دفتر آن در شیکاگو آمریکاست و دیگری «سرویس بین‌المللی اطلاعات صلح» است که مرکز آن در شهر آنتورپ در بلژیک است.

بر اساس نسخه‌ای از گزارش اولیه این مراکز که روزنامه وال استریت جورنال آن را به دست آورده بود، مشخص نیست که ایران این تسلیحات را برای مصرف خود خریداری کرده است یا خیر.

آمریکا و برخی دولت‌های غربی ایران را متهم می‌کنند که به گروه‌های لبنانی و فلسطینی و عراقی اسلحه می‌رساند.
XS
SM
MD
LG