لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

مصلحی: دستگیری ریگی بدون کمک سرویس‌های اطلاعاتی خارجی بود


ساعتی پس از اعلام خبر دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، وزیر اطلاعات ایران می‌گوید که «هشدارهای قابل توجهی» به سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا داده شد تا در زمینه دستگیری ریگی همکاری کنند اما دستگیری وی «بدون کمک سرویس‌های اطلاعاتی سایر کشورها» انجام شد.

حیدر مصلحی که روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در مورد دستگیری رهبر گروه جندالله سخن می‌گفت، این اقدام دستگاه اطلاعاتی ایران را موفقیت و پیروزی بزرگی برای ملت ایران ارزیابی کرد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در اطلاعیه کوتاهی که در رسانه‌های داخلی ایران انتشار یافت، از دستگیری عبدالمالک ریگی خبر داده بود.

عبدالمالک ریگی هدایت گروه جندالله را بر عهده داشت که در سال‌های گذشته مسئولیت برخی از اقدامات تروریستی در شرق ایران را بر عهده گرفته بود. با این حال به رغم آنکه ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی همواره این اقدامات تروریستی را محکوم کرده‌اند، ایران سرویس‌های اطلاعاتی این کشورها را متهم به حمایت از گروه عبدالمالک ریگی می‌کند.

اکنون نیز وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با تکرار این اتهام گفته است که «بر اساس اسناد متقن ریگی ارتباطات وسیعی با برخی کشورهای اروپایی و آمریکا داشته است و ... [دستگیری وی] رسوایی بزرگی برای کشورهای آمریکایی و اروپایی است».

عبدالمالک ریگی هدایت گروه جندالله را بر عهده داشت که در سال‌های گذشته مسئولیت برخی از اقدامات تروریستی در شرق ایران را بر عهده گرفته بود
حیدر مصلحی از جمله گفته است که «عبدالمالک ریگی ۲۴ ساعت قبل از دستگیری در یکی از مقرهای آمریکایی‌ها در افغانستان بود» و آمریکایی ها برای وی کارت تردد در پاکستان و گذرنامه افغانی تهیه کرده بودند.

در اطلاعیه کوتاهی که به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در خبرگزاری‌ها منتشر شد اشاره‌ای به زمان و مکان دستگیری عبدالمالک ریگی نشده بود اما اندکی پس از انتشار این اطلاعیه، مصطفی محمد نجار وزیر کشور ایران به خبرنگاران گفت که عبدالمالک ریگی در خارج از ایران دستگیر شده و اکنون به داخل کشور منتقل شده است.

آقای محمد نجار همچنین با تکرار اتهام حمایت سرویس‌های امنیتی بیگانه از عبدالمالک ریگی اضافه کرد که «ريگی كه با حمايت سرويس‌های جاسوسي بيگانه و كمک‌های بيگانگان دست به شرارت در داخل كشور می‌زد از مدت‌ها قبل توسط نيروهای امنيتی، اطلاعاتی و انتظامی و سربازان گمنام امام زمان(عج) تحت كنترل بود و با هوشياری نيروهای امنيتی و سربازان گمنام امام زمان (عج) در فرصت زمانی مناسب به اتفاق نفراتی كه همراهش بودند، دستگير شد».

گروه جندالله، که از مدتی پیش، خود را جنبش مقاموت مردمی ایران نام داده، از سال ۲۰۰۳ تاکنون، چندین عملیات تروریستی علیه نظامیان و غیرنظامیان جنوب شرقی ایران انجام داده است اما مدعی است که در صدد احقاق حقوق اقلیت سنی بلوچ در ایران است.

در تازه‌ترین این حوادث در اواخر مهرماه در يک عمليات انتحاری در منطقه «پيشين» شهرستان «سرباز»، بيش از ۴۰ نفر از جمله ۱۵ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند که در ميان آنها نام علی شوشتری، جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه، به چشم می‌خورد.

جندالله پیش از این نیز مسئولیت چند حادثه تروریستی و گروگانگیری در جنوب شرقی را بر عهده گرفته بود که از جمله این حوادث می‌توان به انفجار مسجد علی ابن ابیطالب زاهدان در خرداد ماه امسال، گروگانگیری و قتل ۱۶ نفر از پرسنل نیروی انتظامی در سال ۸۷ و قتل برخی از سرنشینان خودروهای عبوری در منطقه تاسوکی در سال ۸۴ اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG