لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

نمایندگان مجاب نشدند؛ درآمد هدفمندکردن همان ۲۰ هزار میلیارد تومان


حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس، نامه‌نگاری او به آیت‌الله خامنه‌ای، توضیحات چند باره وزیر اقتصاد، بسیج کردن تمام نیروهای دولت برای مجاب کردن مجلسی‌ها و سرانجام دعا و نیایش رئیس دولت موجب نشد تا نمایندگان مجلس مجاب شوند بار دیگر به پیشنهاد دولت در لایحه بودجه بازگردند.

در نهایت نمایندگان مجلس در جلسه شب سه‌شنبه به نظر کمیسیون تلفیق بودجه رأی دادند که درآمد پیش بینی شده از محل هدفمند کردن یارانه‌ها را ۲۰ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته و بدین ترتیب تلاش نمایندگان حامی دولت برای بازگشت به نظر دولت مبنی بر اختصاص درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی از محل هدفمند کردن یارانه‌ها ناکام ماند.

دعا و نیایش راه حل آخر

به گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران، محمود احمدی‌نژاد تا زمان روشن شدن نتیجه رأی‌گیری نمایندگان درباره این بند از لایحه بودجه، در صحن علنی مجلس حضور داشت و تا آخرین لحظه به رایزنی با نمایندگان مشغول بود.

آنگونه که خبرگزاری‌ها خبر داده‌اند، در زمان رأی‌گیری درباره این بند، محمود احمدی‌نژاد دست به دعا برداشت، اما ۱۰۵ رأی موافق حامیان دولت برای بازگشت به لایحه دولت نتوانست آنچه رئیس دولت انتظار داشت را محقق کند و زمانی که نمایندگان به پیشنهاد بازگشت به رقم ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت رأی منفی دادند، محمود احمدی‌نژاد با چهره‌ای بر افروخته از صحن علنی مجلس خارج شد.

الیاس نادران، احمد توکلی و حمیدرضا مصباحی مقدم از چهره‌های شاخص اقتصادی مجلس بودند که در مخالفت با پیشنهاد اختصاص درآمد ۴۰ هزارمیلیارد تومانی هدفمند کردن یارانه‌ها سخن گفتند.

مارپیچ تورم، بیکاری

جعفر قادری نیز که به عنوان نماینده کمیسیون تلفیق مجلس مخالفت با پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت سخن می‌گفت، دلیل مخالفت کمیسیون تلفیق را آثار تورمی شدید تصویب درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای هدفمندکردن یارانه‌ها عنوان کرد و گفت: «آن چیزی که طی سال‌های آینده نگرانش هستیم تورم ناشی از فشار هزینه است. اگر هزینه‌های تولید افزایش یابد هم تورم را خواهیم داشت و هم رکود را و این بدترین شکل ممکن است. او در مخالفت با پیشنهاد دولت تاکید کرد که با رأی دادن به این پیشنهاد «از یک طرف اشتغال از دست می‌‌رود و از طرف دیگر نرخ بالای تورم را خواهیم داشت.»

۱۲ تا ۱۵ هزار تومان

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، محمود احمدی‌نژاد در جلسه غیرعلنی با نمایندگان گفته بود که اگر ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهید، هدفمند کردن یارانه‌ها قابل اجرا نیست.

نصرالله کوهی باغ‌اناری نماینده سروستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در تشریح سخنان احمدی‌نژاد در جلسه غیرعلنی با نمایندگان پیش از رأی‌گیری درباره هدفمندکردن یارانه‌ها، گفت که «احمدی‌نژاد گفته است با درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی از محل هدفمند کردن یارانه‌ها، فقط می‌تواند ماهانه ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان یارانه نقدی پرداخت کند اما اگر مجلس درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی را به دولت بدهد، دولت می‌تواند ماهانه به هر نفر ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر یارانه نقدی بپردازد.»

با اینکه نظر دولت برای اختصاص درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی از محل هدفمند کردن یارانه‌ها تحقق نیافت، اما سید کاظم دلخوش اباتری، از نمایندگان نزدیک به دولت به خبرگزاری فارس گفت: «برای اینکه دولت بر جریان اجرای طرح هدفمند کردن یارانه بتواند دست تعداد بیشتری از خانواده‌ها را بگیرد، به دنبال راهی هستیم تا بتوانیم رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان را به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.»

علی لاریجانی نیز شب سه‌شنبه زمانی که رئیس دولت ناامید از رأی نمایندگان صحن علنی مجلس را ترک می‌کرد، ابراز امیدواری کرد در جلسه آتی مجلس، راه حل مناسبی برای تأمین نظر دولت پیدا شود.

اگرچه در جلسه روز چهارشنبه، راه حلی برای رسیدن یا نزدیک‌شدن به نظر دولت پیدا نشد، اما دولت محمود احمدی‌نژاد نشان داده که همواره می‌تواند راه‌حل‌هایی پیدا و پنهان برای تأمین خواست‌های خود بیابد.
XS
SM
MD
LG