لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

اوباما: ايران و كره شمالى همچنان هدف بالقوه حمله هسته‌اى هستند


باراک اوباما در سخنرانی سال ۲۰۰۹ خود در پراگ خواستار جهانى عارى از سلاح هسته اى شد.
باراک اوباما در سخنرانی سال ۲۰۰۹ خود در پراگ خواستار جهانى عارى از سلاح هسته اى شد.
در حالی که دولت ایالات متحده قرار است روز سه‌شنبه سياست تازه خود در مورد شرايط استفاده از سلاح هسته‌اى و محدودیت‌های تازه آن را رسما اعلام كند، باراک اوباما مى‌گويد كه در صورت حمله ايران و كره شمالى، آمریکا همچنان با سلاح هسته‌اى به آنها پاسخ خواهد داد.

آقاى اوباما روز دوشنبه در گفت‌وگو با روزنامه آمريكايى «نيويورك تايمز» گفت كه در اين استراتژى شرايط استفاده از تسليحات هسته‌اى براى مقابله با تهديدات كشورهایی با توانايى مشابه اعلام خواهد شد، ولى كشورهايى مانند ايران و كره شمالى كه معاهده‌هاى عدم اشاعه را نقض مى‌كنند شامل اين محدوديت‌ها نيستند.

بر اساس استراتژى جديد آمريكا، اين كشور براى نخستين بار متعهد خواهد شد كه از سلاح هسته‌اى براى مقابله با كشورهاى غيرهسته‌اى كه معاهده عدم اشاعه يا مقررات آن را نقض مى‌كنند استفاده نكند.
وى اظهار داشت: «براى اين كه مردم آمريكا در امنيت باشند من تمام ابزارهاى لازم را حفظ خواهم كرد.»

به گفته رئیس جمهور آمریکا، ایران درگیر فعالیت‌هایی در زمینه انرژی هسته‌ای شده است که از سوی شورای امنیت سازمان ملل منع شده و نتوانسته است که پرونده خود را به موقع در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل کند.

او افزود: «ما می‌دانیم که ایران در گذشته به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای بوده است و اکنون نیز در مسیر دستیابی به توانایی تولید سلاح اتمی گام بر می‌دارد.»

آقای اوباما با «غیرقابل قبول» خواندن این رفتار خواستار اصلاح رهیافت «غلط» ایران شد.

تغییرات تازه در استراتژی هسته‌ای آمریکا

به گزارش خبرگزارى‌ها، بر اساس استراتژى جديد آمريكا، اين كشور براى نخستين بار متعهد خواهد شد كه از سلاح هسته‌اى براى مقابله با كشورهاى غيرهسته‌اى كه معاهده عدم اشاعه يا مقررات آن را رعایت مى‌كنند استفاده نكند.

در اين استراتژى عنوان شده است که آمريكا حتى در صورتى كه مورد حمله ميكروبى يا شيميايى قرار گيرد نيز از سلاح هسته‌اى براى مقابله با كشور مهاجم استفاده نخواهد كرد.

اين تغيير سياست آمريكا در حالى صورت مى‌گيرد كه دولت جرج بوش در بازنگرى استراتژى اتمى اين كشور در سال ۲۰۰۲ اعلام كرده بود كه واشينگتن براى مقابله با حملات ميكروبى و شيميايى حتى از سوى كشورهاى غيراتمى، به سلاح هسته‌اى متوسل خواهد شد.

با اين حال، در سياست هسته‌اى جديد آمريكا اين استثنا آمده است که در صورتى كه تشخيص داده شود آمريكا هدف حمله ويرانگر ميكروبى قرار گرفته است امكان استفاده از سلاح هسته‌اى مورد تجديد نظر قرار خواهد گرفت.

استراتژى جديد دولت اوباما همچنين آمريكا را از توسعه سلاح‌هاى جديد هسته‌اى منع كرده است، ولى راه را براى سرمايه‌گذارى بيشتر در زمينه مديريت و تقويت زيرساخت‌هاى زرادخانه هسته‌اى اين كشور باز مى‌گذارد.

به گفته تحليلگران، بازنگرى در استراتژى هسته‌اى آمريكا ابتكار تازه دولت اوباما براى كنترل تسليحات اتمى در سطح جهان به شمار مى‌رود و از سوى ديگر بر بودجه دفاعى و توسعه صنايع تسليحاتى اين كشور تاثير خواهد گذاشت.

خبرگزارى رويتر مى‌گويد: اين بحث همواره مطرح بوده است كه در جريان بروز بحران آيا آمريكا بايد اول دست به حمله هسته‌اى بزند يا اين كه از سلاح اتمى تنها براى پاسخ دادن به حمله احتمالى استفاده كند.

باراك اوباما گزينه حمله هسته‌اى راكنار گذاشته است كه اين موضوع موجب نارضايتى برخى از ليبرال‌های آمریکا شده است.

استراتژى جديد هسته‌اى واشينگتن دو روز پيش از امضاى معاهده كاهش زرادخانه‌هاى اتمى دو كشور روسيه و آمريكا و يك هفته قبل از برگزارى كنفرانسى درباره خلع سلاح هسته‌اى در آمريكا اعلام خواهد شد.

باراك اوباما و دیميترى مدودف، روساى جمهور آمريكا و روسيه، قرار است روز پنج‌شنبه در پراگ، پايتخت جمهورى چك، معاهده جايگزين پيمان استارت را امضا كنند.

آمريكا و روسيه ۹۵ درصد از تسليحات هسته‌اى جهان را در اختيار دارند. بر اساس برخى گزارش‌ها، شمار كلاهك‌‌هاى هسته‌‌اى آمريكا به ۲۲۰۰ مى‌ رسد. شمار كلاهك‌هاى اتمى روسيه نيز حدود ۲۷۹۰ مورد برآورد مى‌شود.

بر اساس معاهده جديد خلع سلاح هسته‌‌اى، اين دو كشور شمار كلاهك‌هاى اتمى خود را به ۱۵۰۰ تا ۱۶۷۵ كاهش مى‌ دهند.

امضاى اين معاهده يك سال پس از سخنرانى باراك اوباما در پراگ صورت مى‌گيرد كه وى در جريان آن خواستار جهانى عارى از سلاح هسته‌اى شد. با اين حال آقاى اوباما گفت كه اين خواستی درازمدت است که احتمالا در دوره رياست جمهورى وى محقق نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG