لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

مذاکرات غیر مستقیم فلسطینی ها و اسرائیل آغاز شد


جرج میچل (چپ) نماینده ویژه آمریکا در امور صلح خاورمیانه در حال گفت و گو با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی
جرج میچل (چپ) نماینده ویژه آمریکا در امور صلح خاورمیانه در حال گفت و گو با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی
فلسطینی ها می گویند که گفت و گوهای غیر مستقیم میان اسرائیل و فلسطینی ها آغاز شده است و از سوی دیگر نخست وزیر اسرائیل بر «لزوم تبدیل هر چه سریع تر تماس ها به مذاکرات مستقیم» تاکید کرده است.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی، روز یکشنبه گفت: «من به طور رسمی اعلام می کنم که گفت و گوهای غیر مستقیم آغاز شده است.»

این نخستین مذاکره میان طرفین به میانجی گری آمریکا پس از ۱۸ ماه توقف گفت و گوها میان اسرائیل و فلسطینی ها بوده است.

یک روز پس از موافقت کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین با انجام مذاکرات غیر مستقیم با تل آویو، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر «لزوم تبدیل شدن هرچه سریع تر تماس ها به مذاکرات مستقیم» تاکید کرد.

آقای نتانیاهو روز یکشنبه در نشست هفتگی دولت خود در بیت المقدس گفت که «موضوع های حاد نزاع اسرائیلی – فلسطینی، نمی تواند درمذاکرات غیر مستقیم به راه حل برسد.»

وی شامگاه شنبه از رای موافق نهادهای پر قدرت ساف و فتح با انجام مذاکرات غیرمستقیم استقبال کرده و گفته بود که دولت او آماده «برداشتن گام های حسن نیت در قبال فلسطینی هاست.»

میانجی گری جرج میچل

درخواست آقای نتانیاهو برای تبدیل شدن تماس ها به مذاکرات مستقیم در حالی مطرح می شود که جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، روز یکشنبه برای دیدار دیگری با محمود عباس، رییس تشکیلات خود گردان به رام الله رفت، و این، دومین نشست آقای میچل با ابومازن در سه روز اخیر بود.

صلح، برنامه ای بلند پروازانه می طلبد و بعید است که دولت نتانیاهو با ترکیب کنونی اش، بتواند چنین برنامه ای را عملی کند.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل
آقای میچل شامگاه یکشنبه پس از سومین ملاقات خود در هفته اخیر با نخست وزیر اسرائیل به آمریکا باز می گردد و ابراز«امیدواری» شده که برای کلید زدن مذاکرات غیرمستقیم، و رفت و برگشت های پی در پی میان رام الله با بیت المقدس، هفته آینده به منطقه بازگردد.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی، تاکید کرده است، مذاکرات هنگامی مستقیم خواهد شد که اسرائیل شرایط مورد نظر فلسطینی ها را تامین کرده باشد.

کمیته اجرایی ساف و کمیته مرکزی فتح، پیرو مصوبه هفته گذشته اتحادیه عرب، در نشست مشترک شنبه خود به تشکیلات خود گردان امکان دادند که تنها چهار ماه در مسیر مذاکرات غیر مستقیم با اسرائیل گام بردارد.

وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه شنبه از آمادگی فلسطینی ها برای ورود به دور تازه تماس های سیاسی با اسرائیل استقبال کرد و آن را «گامی مهم و حیاتی» نامید.

در همین حال، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» روز یکشنبه نوشت: آمریکا نیز به ابومازن گفته است که تا آغاز مذاکرات مستقیم فلسطینی ها با اسرائیل، آمریکا جزئیات طرح صلح تازه ای از خود ارائه نخواهد کرد و یا برای پل زدن به اختلافات آنها، اقدام اساسی نخواهد کرد.

انتقاد باراک از دولت نتانیاهو

همزمان، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل و رهبر حزب کارگر این کشور گفته است: «صلح، برنامه ای بلند پروازانه می طلبد و بعید است که دولت نتانیاهو با ترکیب کنونی اش، بتواند چنین برنامه ای را عملی کند.»

آقای باراک خواهان وارد کردن حزب «کادیما» به رهبری خانم تسیپی لیونی به چتر همپیمانی دولت و حذف احزاب افراطی راست گرا شده است.

سایر وزیران وابسته به حزب «کارگر» در دولت اسرائیل نیز روز یکشنبه در نشست دولت، نسبت به «انزوای بیشتر اسرائیل در جامعه بین المللی» در نتیجه خودداری احتمالی آقای نتانیاهو از بررسی مسائل حاد و اساسی نزاع اسرائیلی – فلسطینی به نخست وزیر «هشدار» دادند.

آقای نتانیاهو در همین نشست، از لزوم «تقویت اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل» سخن گفت. اسرائیل این هفته جشن های «یکپارچگی بیت المقدس» را برگزار می کند و شهردار اسرائیلی این شهر گفته است که طرح های خانه سازی در شرق شهر باید ادامه یابد.

این در حالی است که فلسطینی های میانه رو بر لزوم تبدیل شدن شرق بیت المقدس به پایتخت کشور مستقل فلسطینی تاکید دارند و فلسطینی های پیکارجو نیز از لزوم «بازگشت سراسر قدس به آغوش جهان اسلام» سخن می گویند.

حماس و جهاد اسلامی و سایر گروه های «جبهه مقاومت»، ابومازن و تیم او را به خاطر آمادگی برای بازگشت به مسیر مذاکرات با اسرائیل نکوهش کرده و پیشاپیش نسبت به ناکام شدن گفت و گوها ابراز «اطمینان» می کنند.

ساعتی پس از اعلام رای موافق ساف و فتح به انجام مذاکرات تازه با اسرائیل، یک فروند راکت کوتاه برد «قسام» شامگاه شنبه به یک آبادی در جنوب اسرائیل شلیک شد، که به دلیل اصابت به فضای یک مزرعه، آسیب جانی درپی نداشت.

حماس در دو ماه اخیر قاطعانه جلوی هر گونه حمله راکتی از غزه به اسرائیل را گرفته بود.
XS
SM
MD
LG