لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

مجازات‌های آمریکا علیه ایران به شرکت‌های ژاپنی ضربه می‌زند


بورس نیکه‌ی در توکیو
بورس نیکه‌ی در توکیو
روزنامه وال استریت جورنال در گزارشی از توکیو می نویسد که مصوبات جدید دولت آمریکا برای مجازات ایران ممکن است به چند شرکت مالی و انرژی ژاپنی ضربه بزند.

به نوشته روزنامه وال استریت جورنال تحقیقات دولت آمریکا در مورد شرکت های چند ملیتی فعال در ایران نشان می دهد که چند شرکت مالی و انرژی ژاپنی که با ایران معامله دارند ممکن است تحت تاثیر تصویب مقررات جدید دولت آمریکا علیه ایران مورد تحریم و مجازات قرار بگیرند. این شرکت‌ها عبارتند از « اینپکس کورپ » تولید کننده نفت و گاز، و بخشها و واحدهایی از سه بانک بزرگ ژاپن از جمله گروه مالی «میتسوبیشی یو اف جی »، گروه مالی « سومیتومو متسوئی» و گروه مالی «میزوهو فایننشنال».

قانون مربوط به مجازت های آمریکا علیه ایران که روز پنجشنبه توسط باراک اوباما به امضا رسید معامله و همکاری شرکت های بین المللی با برخی از بانک ها و شرکت های انرژی ایران را منع کرده و این شرکت ها در صورت معامله با ایران از فعالیت در بازار آمریکا و یا معامله با آمریکا محروم خواهند شد.

براساس تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته شرکت های چند ملیتی در اروپا، آسیا و خاورمیانه ممکن است از تصویب این قوانین جدید ضربه بخورند. زمانیکه این قانون به اجرا گذاشته شود وزارت خارجه آمریکا مرجع تصمیم گیری در مورد شرکت های ناقض این قوانین خواهد بود.

به نوشته وال استریت جورنال شرکت های ژاپنی که نام آنها در این گزارش قید شده است اعلام کردند که در حال بررسی قوانین جدید هستند تا ببینند آیا معاملات آنها مطابق این قوانین است و یا لازم است که تغییراتی در فعالیت خود ایجاد کنند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز « اینپکس کورپ» روز پنجشنبه در مصاحبه ای گفت: « ما می دانیم که رئیس جمهور آمریکا این قوانین را امضا کرده است و بنابراین پیامدهای آن را به دقت دنبال خواهیم کرد.» او از هر گونه اظهار نظری در مورد این تحریم های جدید و یا عواقت ان بر فعالیت های این شرکت امتناع کرد.

وال استریت جورنال می نویسد شرکت ژاپنی «اینپکس کورپ» مالک ده درصد از سهام حوزه نفتی آزادگان در جنوب ایران است و ظاهرا هیچ برنامه ای برای فروشن این سهام ندارد. مدیرعامل این شرکت گفت که آنها در قبال سهامداران خود مسئولیت دارند و این مسئولیت به معنای بازیافت مبالغی است که در هر زمینه ای سرمایه گذاری می شود.

در گزارشی که اداره حسابرسی دولت آمریکا در ماه آوریل منتشر کرد نام ۴۱ شرکت ذکر شده بود که در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ در عرصه نفت و گاز ایران فعال بوده اند، یکی از آنها شرکت ژاپنی « اینپکس کورپ» بود.

اینپکس یکی از شرکت های بسیار فعال و با دامنه سرمایه گذاری های وسیع در صنعت نفت و گاز جهان است. این شرکت در اساس صاحب ۷۵ درصد از سهام نفت میدان آزادگان بود و قرار بود که شرکت عامل این طرح بهره برداری باشد. اما در سال ۲۰۰۶ و همزمان با تشدید فشار آمریکا بر متحدان خود برای کاهش معاملات با ایران شرکت گاز و نفت دولتی ایران بخش اعظم سهام اینپکس را خریداری کرده و به شرکت عامل اصلی در طرح آزادگان بدل شد.

روزنامه وال استریت جورنال یادآوری می کند که در آن زمان تنش در روابط آمریکا و ایران بالا گرفته بود و این شرکت به درخواست های آمریکا پاسخ مثبت داد. وزارت اقتصاد، صنایع و تجارت ژاپن خود با سهم ۳۰ درصدی بزرگترین سهامدار شرکت اینپکس است.

گزارشی دیگر نیز که امسال توسط یک مقام سابق و ارشد در وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شد نشان می داد که سه بانک ژاپنی از جمله بانک های بزرگ خارجی هستند که با بانک های ایرانی معامله دارند. سخنگوی این سه بانک ژاپنی که نام آنها در این گزارش قید شده، حاضر نشدند در مورد صحت این گزارش و یا پیامدهای آن بر مناسبات مالی آنها با ایران اظهار نظر کنند.

وال استریت جورنال می افزاید که در گزارشی که در ماه دسامبر سال ۲۰۰۷ منتشر شد در بخش سرمایه گذاران بالقوه و محتمل در صنایع انرژی ایران از شرکت ژاپنی « کشتیرانی و مهندسی میتسوئی» نام برده شد که مشغول احداث یک مرکز پتروشیمی در استان ایلام به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیون دلار است. گزارش شده است که این پروژه در سال ۲۰۱۰ تکمیل شده است.

یک سخنگوی شرکت « کشتیرانی و مهندسی میتسوئی» گفت مقررات جدید دولت آمریکا که روی ممنوعیت فروش بنزین و یا کمک به افزایش ظرفیت های پالایشگاهی تمرکز دارد تاثیر چندانی روی معاملات این شرکت با ایران نخواهد داشت. پروژه های این شرکت در ایران مربوط به پتروشیمی در مراحل تحتانی و اولیه است و با پالایش نفت برای تولید بنزین ارتباطی ندارد.
XS
SM
MD
LG