لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

هشدار اسرائیل به لیبی در باره اعزام کشتی به غزه


اسرائیل روز یکشنبه، ۲۰ تیرماه اعلام کرد که مانع از ورود کشتی حامل مواد ارسالی از جانب کشور لیبی به بندر غزه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کشتی مولدوایی که تحت اجاره «مؤسسه خیریه قذافی»، مرتبط با معمر قذافی، رهبر فعلی لیبی است، روز شنبه از بندری در جنوب آتن حرکت خود را آغاز کرده است.

یونان پیش از این اعلام کرده بود که این کشتی که به گفته لیبی حامل دوهزار تن مواد غذایی و پزشکی و نه خدمه است، به مقصد بندر العریش در مصر اعزام شده است.

با این حال به رغم هشدار اسرائیل در مورد ممانعت از ورود این کشتی به بندر غزه، سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی و مدیر «مؤسسه خیریه قذافی» اعلام کرد که این کشتی مقصد خود را تغییر نداده و همچنان به سمت بندر غزه در حال حرکت است.

یوسف سوان، مدیر اجرایی این مؤسسه نیز ضمن انسانی خواندن این اقدام لیبی اظهار داشت که این کشتی، «طبق قرار قبلی»، به سمت بندر غزه اعزام شده است.

با این حال اسرائیل علاوه بر اعتراض به حرکت این کشتی به سمت بندر غزه، بر بازرسی این کشتی نیز اصرار دارد.

یوسی پلد، یکی از وزیران مشاور کابینه اسرائیل، در این زمینه اعلام کرد که ورود به منطقه غزه بدون بازرسی توسط مأموران اسرائیلی، «عواقب جدی» را برای امنیت اسرائیل به همراه خواهد داشت.

اهود باراک،‌ وزیر دفاع اسرائیل نیز روز یکشنبه اعلام کرد که این محموله می‌تواند پس از بازرسی، از طریق بندر اشدود، واقع در جنوب اسرائیل به غزه ارسال شود.

وی در ادامه افزود: «پیشنهاد ما این است که بانیان این امر یا اجازه دهند این کشتی توسط محافظان به سمت بندر اشدود هدایت شود و یا مستقیماً وارد بندر العریش شود».

اسرائیل همچنین از بان گی مون، دبیر سازمان ملل متحد نیز درخواست کرده است تا جامعه بین‌المللی را به اعمال نفوذ بر دولت لیبی و جلوگیری از ورود این کشتی به غزه، وادارد.

ارسال محموله توسط لیبی حدود شش هفته پس از حمله نیروی دریایی اسرائیل به کاروان بین‌المللی کمک رسانی به غزه در آب‌های دریای مدیترانه که به مرگ ۹ سرنشین ترک و زخمی شدن ۴۸ تن انجامید، صورت گرفته است.

پیش از این سازمان هلال احمر ایران نیز اعلام کرده بود که قصد ارسال «کشتی امداد رسانی» به بندر غزه را دارد که به دنبال هشدار اسرائیل به ایران، این اعزام منتفی اعلام شد.

اسرائیل معتقد است که هدف کشورها از فرستادن کشتی به غزه، «ارسال جنگ‌افزار» به این منطقه است.
XS
SM
MD
LG