لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

آمریکا: خطری در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نمی‌بینیم


وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد در آغاز به‌ کار نیروگاه هسته‌ای بوشهر «خطری مربوط به اشاعه سلاح هسته‌ای» نمی‌بیند.

داربی هالدی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «اما راه‌اندازی این نیروگاه بار دیگر نشان می‌هد که اگر نیات ایران صرفاً صلح‌آمیز است نیازی به ایجاد ظرفیت غنی‌سازی بومی ندارد.»

نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران روز شنبه پس از مدت‌ها تاخیر، در بوشهر در کنار خلیج فارس سوخت‌گذاری شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود: «ما اذعان داریم که رآکتور بوشهر برای تأمین نیروی هسته‌ای غیر نظامی طراحی شده و به آن به عنوان خطری در جهت اشاعه جنگ‌افزار هسته‌ای نگاه نمی‌کنیم.»

ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، در حدود شش ماه پیش اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر در تابستان سال ۸۹ راه‌اندازی خواهد شد. با این حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در آن تاریخ در واکنش به این خبر، پیش بردن هر پروژه‌ای را پیش از اعتمادسازی از سوی ایران «عجولانه» خواند.

بریتانیا نیز در واکنش به این سوخت‌گذاری، روز شنبه، «حق ایران برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای» را به‌رسمیت شناخت اما تاکید کرد نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هم‌چنان پا بر جاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الیستر برت، مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا، در این باره گفت: «ما همیشه به حق ایران برای توسعه نیروی صرفاً صلح‌آمیز هسته‌ای احترام گذاشته‌ایم.»

وی افزود: «مشکل اینست که ایران هم‌چنان از متقاعد کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌المللی سر باز می‌زند.»

آقای برت در ادامه افزود که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران هیچگاه به منظور جلوگیری از ساخت نیروگاه بوشهر نبوده‌ است.

مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا افزود: «اما تا زمانی که ایران فعالیت‌های حساس خود در مورد اشاعه سلاح هسته‌ای شود را تعلیق نکند و به طور کامل به نگرانی‌های آژانس در باره ابعاد بالقوه نظامی پاسخ ندهد، بر خلاف شش قطعنامه شورای امنیت عمل کرده و ناچار است هزینه اقتصادی تحریم‌ها را بپردازد.»

وی از ایران خواست تا این موضوع را با قدرت‌های جهانی به بحث بگذارد و افزود که ایران تنها از راه «متقاعد کردن جامعه جهانی نسبت به مقاصد صلح‌آمیز این فعالیت‌ها» است که می‌تواند «نگرانی بین‌المللی» را برطرف کند.

قدرت‌های غربی همواره ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران را به عنوان نقطه اصلی نگرانی بین‌المللی اعلام کرده‌اند.

در این خصوص، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مراسم سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر و مصاحبه مطبوعاتی مشترک با سرگئی کریینکو رئیس شرکت روس اتم گفت:«بارها اعلام کردیم که قصد نداریم تا تمام اورانیوم کم غنی شده خود را به اورانیوم ‪ ۲۰‬درصد تبدیل کنیم اما تا حد نیاز خود به غنی‌سازی ‪ ۲۰‬درصدی ادامه خواهیم داد.»

ایران به خاطر سرپیچی از توقف غنی‌سازی، تاکنون با چهار دوره از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو شده‌است.

جمهوری اسلامی ایران در ماه فوریه سطح غنی‌سازی خود را از زیر ۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش داد که هنوز با ۹۰ درصد که لازمه ساخت بمب است فاصله زیادی دارد.
XS
SM
MD
LG