لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

آژانس: بر نیروگاه اتمی بوشهر نظارت داریم


عملیات بارگذاری سوخت روز شنبه
عملیات بارگذاری سوخت روز شنبه
همزمان با راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که بر نظارت خود بر این نیروگاه ادامه می‌دهد.

آیهان اورنسل، مسئول مطبوعاتی آژانس روز شنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به طور منظم نیروگاه انرژی اتمی بوشهر در ایران را بازرسی می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «آژانس در چارچوب روال پادمانی دیرینه خود، اقدامات راستی ‌آزمایی متناسب را انجام می‌دهد.»

روز شنبه سرانجام نخستین نیروگاه اتمی ایران با حضور مقام‌های ایرانی و روس در بوشهر بارگذاری شد؛ نیروگاه بوشهر که برای تولید ۱۰۰۰ مگاوات الکتریسته طراحی شده، در کنار دیگر مراکز اعلام ‌شده‌ای هسته‌ای ایران، زیر نظر آژانس فعالیت می‌کند.

روسیه روز شنبه نخستین نیروگاه اتمی ایران را در حالی راه‌اندازی کرد که طبق قرارداد، می‌بايست کار ساخت نيروگاه اتمی را در سال ۱۹۹۹ به اتمام برساند.

روز شنبه و پس از راه‌اندازی این نیروگاه، ایالات متحده و بریتانیا اعلام کردند که از جانب نیروگاه آب سبک بوشهر که برای تولید الکتریسته طراحی شده، نگرانی ندارند.

با این حال این دو کشور با تکرار نظر خود، تاکید کردند که دیگر فعالیت‌های هسته‌ای ایران که مربوط به چرخه سوخت و غنی‌سازی اورانیوم است، باعث نگرانی است.

کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده می‌گویند، در حالی که سوخت نیروگاه اتمی بوشهر از سوی روس‌ها تامین شده است، ایران دیگر نیازی به داشتن چرخه سوخت و غنی‌سازی اورانیوم ندارد؛ این کشورها ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود، دستیابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح‌های اتمی را دنبال می‌کند.

تهران در برابر می‌گوید، که ساخت چندین نیروگاه اتمی در کشور را مد نظر دارد و غنی‌سازی اورانیوم را برای این مقصود اعلام کرده است.

مقام‌های ایرانی همچنین «بی‌اعتمادی» به دیگر کشورها برای تحویل اورانیوم غنی‌شده را از دلایل غنی‌سازی اعلام کرده‌اند.

روز شنبه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مراسم راه‌اندازی نیروگاه بوشهر گفت: «ما تجربه خوبی در خصوص تامین سوخت نیروگاه‌های اتمی و تاسیسات هسته‌‌ای‌مان از سوی کشورهای خارجی نداریم و به خاطر همین شک و تردید است که به سراغ غنی‌سازی در داخل رفتیم اما این کار ما تضادی با توافقنامه‌ ما با روس‌ها برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر ندارد. ما در مورد طرف روسی اطمینان داریم که به تعهدات‌شان پایبندند. اما در کنار تامین سوخت نیروگاه توسط روس‌ها و با توجه به طول عمر نیروگاه بین ۴۰ تا ۶۰ سال و برنامه‌های دیگر برای ساخت نیروگاه‌های دیگر باید نسبت به تامین سوخت نیز اقدام کنیم.»

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در گزارش‌های خود، تاکید کرده است که نتوانسته ماهیت «صلح‌آمیز» برنامه ایران را تایید کند.

پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عنوان بازوی نظارتی سازمان ملل در امور منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، اعلام کرد نمی‌تواند درمورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه برسد، پرونده ایران را به شورای امنیت این سازمان فرستاد.

مقام‌های غربی با استناد به گزارش آژانس، و شاهد آوردن از گفته‌های رئیس دولت ایران در مورد اسرائیل، تاکنون موفق به تصویب شش قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران شده‌اند؛ در همه این قطعنامه‌ها از ایران خواسته شده است که ایران به غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد؛ همه این قطعنامه‌ها در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد صادر شده اند.
XS
SM
MD
LG