لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

مهمانپرست: سارا ‌شورد با پیگیری‌های احمدی‌نژاد عفو شده است


در حالی که پیشتر دادستان تهران عفو سه کوهنورد آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را پیش از محاکمه آنها منتفی دانسته بود، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از «عفو و آزادی» سارا ‌شورد، زن بازداشت‌شده آمریکایی، به مناسبت عید فطر خبر داده است.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال آزادی سارا ‌شورد، زن آمریکایی بازداشت شده در ایران، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه از «عفو و آزادی به مناسبت فرا رسیدن عید فطر» خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در این باره گفته است: « با توجه به پی‌گیری‌های شخص محترم ریاست جمهوری و با توجه به اصل رافت اسلامی و نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به شان زنان، در آستانه فرارسیدن عید سعید فطر تصمیم به آزادی ایشان گرفته شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در حالی از «عفو» این زن آمریکایی سخن گفته است که در میانه خرداد ماه سال جاری عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران با رد احتمال عفو «سه کوهنورد آمریکایی» گفته بود، از آنجا که این سه تن هنوز محاکمه نشده‌اند، عفو شامل آنها نمی‌شود.

دو مرد جوان آمریکایی به نام‌های شین باور و جاشوا فتال به همراه سارا شورد، ۳۱ ساله، در مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوه‌نوردی در منطقه مرزی کردستان عراق بودند، از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت شده بودند.

بازداشت این سه شهروند آمریکایی همزمان با اوج اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران صورت گرفته بود که به دنبال آن رهبران جمهوری اسلامی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را به حمایت از معترضان متهم می‌کردند.

در این میان در حالی که به گفته مقام‌های منطقه خودمختار کردستان عراق، این سه شهروند آمریکایی در خاک عراق بازداشت شده بودند، پس از مدت‌ها بی‌خبری از سرنوشت آنها، سرانجام دادستان تهران در آبان ماه سال گذشته آنها را به جاسوسی متهم کرد.

این اتهام چندی بعد از سوی سایر مقام‌های ایرانی از جمله وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز تکرار شد.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، حدود دو هفته پیش نیز، در آخرین اظهار نظر خود در این باره از رو به پایان بودن تحقیقات در باره این سه تن خبر داده بود.

در مقابل مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا و خانواده این سه جوان آمریکایی اتهام‌های وارده از سوی مقام‌های ایرانی را بی‌پایه و اساس دانسته و خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان شده‌اند.

در این میان در حالی که پیش از یک سال از بازداشت بدون محاکمه سه شهروند آمریکایی در ایران می‌گذرد، روز پنج‌شنبه برخی از خبرگزاری‌های بین‌المللی از احتمال آزادی یکی از این بازداشت‌شدگان خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش وزارت ارشاد جمهوری اسلامی به نمایندگان رسانه‌های خارجی مستقر در ایران اطلاع داده بود که مراسم آزادی سارا شورد ساعت ۹ صبح روز شنبه در هتل استقلال تهران برگزار می‌شود.

این در حالی است که خبرگزاری مهر در این باره چنین نوشته است: « مراسم آزادی این فرد صبح فردا با حضور معاون رئیس جمهور در تالار حافظیه مجموعه فرهنگی سعدآباد تهران برگزار می‌شود.»

همچنین رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در باره نحوه آزادی این شهروند آمریکایی گفته است: « جزئیات مربوط به نحوه و زمان آزادی ایشان در دست بررسی است که این مسأله نیز متعاقباً به اطلاع خواهد رسید.»

از سوی دیگر برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که خانم شورد هم اکنون به مراقبت‌های درمانی و پزشکی نیاز دارد.
XS
SM
MD
LG