لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

کلينتون: ايران دو شهروند ديگر آمريکايی را هم آزاد کند


هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا روز جمعه گفت که ايران با آزاد کردن دو شهروند ديگر آمريکايی که در زندان هستند، حرکت شاخص بشردوستانه‌ای از خود نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلينتون در يک کنفرانس خبری گفت که ايالات متحده با اين اقدام ايران که سارا شورد را آزاد کرده، نفس راحتی کشيده است. سارا شورد به همراه شين باوئر و جاش فتال حدود ۱۳ ماه پيش در مرز ايران و عراق و در حالی که مشغول کوهنوردی بودند، دستگير شدند.

خانم کلينتون گفت: «آمريکا از سوييس خيلی سپاسگزار است که حفاظت از منافع آمريکا را به عهده دارد و همچنين از عمان متشکريم که به موقع وارد عمل شد و مسئله را با ايران حل کرد.»

وی افزود که به زودی در تماس تلفنی از سلطان قابوس، پادشاه عمان تشکر خود را اعلام خواهد کرد.

وزير خارجه آمريکا گفت: «ما به طور جدی پيگير آزادی جاش و شين هستيم. اين دو مرد جوان بدون هيچ گونه دليلی بيش از يک سال است که در بند هستند و اقدام بشردوستانه شاخصی خواهد بود اگر ايران اين دو را هم آزاد کند.»

هیلاری کلینتون تاکید کرد که ایالات متحده، همچنان با کشورهای دیگر که برای حل این مسئله کمک می‌کنند در تماس است.

اين سه شهروند آمريکايی از سوی وزير اطلاعات جمهوری اسلامی به جاسوسی شده بودند. با این حال هفته گذشته اعلام شد که قرار است سارا شورد آزاد شود و سخنگوی وزارت خارجه، محمود احمدی نژاد را پيگير اصلی برای اين آزادی معرفی کرد.

در پی آن، دادستان تهران با آزادی سارا شورد را منتفی دانست و بعد از آن اعلام کرد با وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی، اين شهروند آمريکايی می‌تواند از زندان آزاد شود. خانم سارا شورد روز سه شنبه گذشته ايران را ترک کرده و راهی عمان شد.

عمان: حاضریم میانجی‌گری کنیم

از سوی دیگر وزير خارجه عمان روز جمعه گفت که از هيچ گونه برنامه‌ای برای آزادی دو شهروند ديگر آمريکايی که در ايران زندانی هستند، خبر ندارد، ولی کشورش حاضر است برای حل اين مسئله میان تهران و واشينگتن میانجی‌گری کند.

خانواده شهروندان آمريکايی می‌گويند با آزادی سارا شورد اميدوار هستند که دو شهروند آمريکايی ديگر هم آزاد شوند. مادران اين شهروندان آمريکايی از محمود احمدی نژاد خواسته‌اند در جريان سفر خود به نيويورک برای شرکت در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آينده، اين دو را آزاد کرده و با خود به آمريکا ببرد.

يوسف بن علوی بن عبدالله ، وزير خارجه عمان با این حال اظهار داشت هم‌اکنون نشانه‌ای از وجود برنامه‌ای برای آزادی آنها وجود ندارد.

وزیر خارجه عمان گفت: «ما خواهان کمک و پيدا کردن راه‌هايی برای حل اين مسئله هستيم اما در حال حاضر هيچ طرح و برنامه‌ای برای آزادی دو شهروند ديگر آمريکايی دوجود ندارد.»

از وزير خارجه عمان درباره وثيقه سارا شورد سئوال شد که وی در پاسخ گفت: «به هرحال راهی پيدا شد. هيچ يک از طرف‌های اين مسئله حاضر نيستند جزييات آن اعلام شود ولی وثيقه به هرحال تامين شد.»
XS
SM
MD
LG