لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

لاوروف:‌ تهران در حال بررسی پیشنهادهای گروه ۵+۱ است


سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه،‌ در جریان مجمع عمومی سازمان ملل
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه،‌ در جریان مجمع عمومی سازمان ملل
وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که در شهر نیویورک در جریان است از «نشانه‌هایی» حاکی از «توجه جدی» تهران به پیشنهادهای گروه ۵+۱ برای مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

اشاره سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در خبر خبرگزاری ایتارتاس به نشست روز چهارشنبه اعضاى گروه ۵+۱ متشکل از آمریکا، روسیه،‌ فرانسه،‌ چین و بریتانیا به علاوه آلمان درباره برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى و تحريم‌هاى وضع شده از سوى شوراى امنيت عليه جمهوری اسلامی است.

وزرای امور خارجه این کشورها روز چهارشنبه در بيانيه پایانی این نشست ابراز اميدوارى كردند كه هرچه زودتر به راه حلى جامع براى مناقشه هسته‌اى ايران دست يابند.

این مقامات از کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان همچنين خواستار دور تازه گفت‌وگوها بر سر مبادله سوخت اتمى با ایران شدند.

حال، دو روز پس از این نشست و در حالی که محمود احمدی‌نژاد در رأس هیئتی بلندپایه در نیویورک به سر می‌برد، آقای لاوروف از وجود نشانه‌هایی حاکی از آن خبر داده است که جمهوری اسلامی «جداً در حال بررسی پیشنهادهای شش کشور» است.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران روس حاضر در سازمان ملل به سیگنال‌های فراوانی اشاره کرده که گروه ۵+۱ برای تأکید بر لزوم توجه به پیشنهادات این گروه به تهران فرستاده است.

او همچنین افزوده است که امروز از سوی ایران «این سیگنال شنیده شده است».

سرگئی لاوروف در توضیح گفته خود افزود:‌ «نشانه‌هایی هست حاکی از این که تهران به طور جدی در حال بررسی پیشنهادات ماست.»

وزرای امور خارجه ۵+۱ در بیانیه پایانی نشست روز چهارشنبه خود اعلام کردند که آماده‌اند تا بر اساس توافق اوليه‌ای که در ماه اکتبر سال گذشته برای مبادله سوخت هسته‌ای ايران به دست آمد، مذاکرات خود با ايران را از سر بگيرند.

ايران در مذاکرات خود با گروه وين متشکل از آمريکا، فرانسه و روسيه به همراه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه اکتبر سال گذشته ابتدا با پيشنهاد انتقال بخش مهمی از ذخیره اورانيوم خود به روسيه و فرانسه برای غنی‌سازی بيشتر و در مقابل دريافت سوخت مورد نياز رآکتور تحقيقاتی تهران موافقت کرد، اما بعداً با رد اين پيشنهاد شرايط ديگری را مطرح کرد.
XS
SM
MD
LG