لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

دیدار «انسانی و شخصی» سارا شورد با احمدی‌نژاد در نیویورک


سارا شورد آمریکایی که ۴۱۰ روز را در ایران در حبس گذرانده است روز جمعه به آرزوی ۱۴ ماهه‌اش رسید: «دیدار با محمود احمدی‌نژاد» که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود؛ «برای درخواست آزادی دو دوستش».

شین باوئر، نامزد خانم شورد، و جاش فتال که در ژوئیه سال ۲۰۰۹، در بحبوحه حوادث انتخابات در ایران، در نزدیکی مرز ایران و عراق به اتفاق سارا شورد دستگیر شدند همچنان در حالی در زندان اوین به سر می‌برند که سایه اتهام جاسوسی بر سر آنهاست.

خانم شورد که هفته گذشته به دلایل انسان‌دوستانه از زندان اوین رها شد روز جمعه به اتفاق مادرش و مادران دو زندانی دیگر در هتلی در نیویورک با رئیس جمهور ایران دیدار کرد، دیداری که به گفته خودش «بسیار انسانی و شخصی» بود.

او به خبرنگاران گفت که زمانی که در زندان اوین محبوس بوده «التماس می‌کردم که به من فرصت حرف زدن با پرزیدنت احمدی‌نژاد را بدهند تا هر گونه سوء‌تفاهم را که به حبس ما منجر شده حل کنم».

پیشتر مادران شین باوئر و جاش فتال نیز در مصاحبه با رادیو فردا گفته بودند که از مجراهای معمول برای دیدار با محمود احمدی‌نژاد درخواست کرده‌اند و احتمال دارد «این درخواست تا چند ساعت آینده تحقق یابد».

به گفته خانم شورد که امیدوار است این دیدار «در وضع شین و جاش تغییری ایجاد کند» ملاقات با آقای احمدی‌نژاد این حس خوب را به او داده است که «می‌توانم خودم مستقیماً ماجرا را برای او تعریف کنم».

هنوز هیچ خبر یا جزئیاتی درباره دیدار محمود احمدی‌نژاد با سارا شورد از سوی مقامات جمهوری اسلامی منتشر نشده است.

این زن ۳۲ ساله آمریکایی که پیشتر ضمن اعلام بی‌گناهی گفته است که او و دوستانش اصلاً قصد عبور از مرز و ورود به ایران را نداشته‌اند، روز جمعه پس از دیدار با رئیس دولت دهم ایران گفت که به تلاش‌های خود برای آزادی شین باوئر و جاش فتال ادامه خواهد داد.

سارا شورد همچنین گفت: «من هیچ دشمنی با او یا دولتش ندارم. من می‌خواهم این قضیه حل شود، تمام شود.»

ابراز امیدواری خانم شورد از نتیجه دیدار خود با آقای احمدی‌نژاد در حالی است که رئیس جمهوری اسلامی سال گذشته هم قول داده بود که درباره وضعیت این زندانیان آمریکایی با قوه قضاییه ایران صحبت کند، قولی که نهایتاً نتیجه‌ای در بر نداشت.

با این حال سارا شورد در هتل محل ملاقات خود با احمدی‌نژاد به خبرنگاران گفت که امیدوار است محمود احمدی‌نژاد برای آزادی دوستان او از نفوذ خود استفاده کند.

آقای احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا از مقام‌های آمریکایی خواسته بود در قبال آزادی سارا شورد هشت ایرانی زندانی در آمریکا را آزاد کنند، درخواستی که ایالات متحده بلافاصله رد کرد.

خانم شورد هفته گذشته زمانی از زندان آزاد شد که، به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، مقامات کشور عمان وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی او را به حساب قوه قضاییه ایران ریختند.

خانواده این زن جوان آمریکایی اعلام کرده بودند که از پرداخت این پول برای ضمانت آزادی او عاجزند.
XS
SM
MD
LG