لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

موافقت ايران براى مذاكره با گروه ۱+۵ در تركيه


منوچهر متکی ابراز امیدواری کرده است که زمان، دستور کار و محتوای مذاکرات نیز به زودی مورد توافق قرار گیرد.
منوچهر متکی ابراز امیدواری کرده است که زمان، دستور کار و محتوای مذاکرات نیز به زودی مورد توافق قرار گیرد.
منوچهر متكى، وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران مى گويد كه تهران با انجام مذاكرات با گروه پنج به علاوه يک در برنامه هسته ايش در تركيه موافقت كرده است.

آقاى متكى روز یکشنبه در حاشيه گفت و گو با وزير امور خارجه سنگاپور به خبرنگاران گفته است كه در مورد محل گفت و گوها توافق در حال شكل گرفتن است و اميدواريم زمان، دستور كار و محتواى آن نيز به زودى مورد توافق قرار گيرد.

وى افزود: به دوستانمان در تركيه اطلاع داده ايم كه با برگزارى گفت و گوها در اين كشور موافقيم.

مذاكرات ايران با كشورهاى آمريكا، روسيه، بريتانيا، چين و فرانسه – اعضاى دائم شوراى امنيت- همراه با آلمان كه در قالب گروه پنج به علاوه يک برنامه هسته اى ايران را دنبال مى كنند از مهرماه سال گذشته قطع شده است.

طرفين در ماه هاى اخير يكديگر را متهم كرده بودند كه حاضر به انجام دور تازه گفت و گوها براى حل ابهام ها پيرامون برنامه هسته اى جمهورى اسلامى ايران نيستند.

شوراى امنيت سازمان ملل نهم ژوئن سال جارى دور چهارم تحريم ها عليه برنامه اتمى ايران را تصويب كرد و در واكنش به اين اقدام، محمود احمدى نژاد، رييس جمهور اسلامى، اعلام كرد كه گفت و گوها با پنج به علاوه يك، دو ماه به تاخير مى افتد.

آقاى احمدى نژاد در يک كنفرانس خبرى گفته بود كه ايران در صورت تحقق شرايط خود حاضر است به پاى ميز مذاكره باز گردد.

در نامه اى كه تيرماه گذشته سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران، براى كاترين اشتون، مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا، فرستاد شرايط ايران براى مذاكره مجدد موارد زير بيان شده است: «اعلام نظر صريح و روشن گروه پنج به علاوه يک درباره سلاح هاى هسته اى اسرائيل»، هدف از گفت‌ و گوها براى تعامل و همكارى است يا «ادامه روند دشمنى و تقابل با حقوق ملت ايران» و اينكه آيا اتحاديه اروپا به «منطق گفت ‌و گو كه لازمه آن اجتناب از هرگونه تهديد به فشار است، التزام خواهد داشت.»

اختلاف های تازه

آخرين دور مذاكرات ايران و پنج به علاوه يک مهرماه سال گذشته در وين به توافقى منجر شد كه بر اساس آن ايران موافقت مى كرد كه بخش عمده اى از اورانيوم غنى‌شده ۳.۵ درصدى خود را براى غنى‌ سازى بيشتر و تبديل آن به ميله‌هاى سوخت‌ هسته‌اى رآكتور تحقيقاتى تهران به روسيه و فرانسه ارسال كند.

هر چند تهران در ابتدا به صورت كلى اين پيشنهاد را پذيرفته بود، اما در ادامه با اعلام شرايط تازه ‌اى از پذيرفتن آن سر باز زد.

ايران در ارديبهشت ماه سال جارى بيانيه اى را با تركيه و برزيل امضا كرد كه در آن متعهد مى شد تا اورانيوم خود را به تركيه ارسال كند تا با سوخت ۱۹.۵ درصدى براى راكتور تحقيقاتى تهران مبادله شود.

با اين حال بيانيه یاد شده مورد مخالفت كشورهاى غربى قرار گرفت و مانع تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ عليه جمهورى اسلامى ايران نشد. مقام هاى جمهورى اسلامى در روزهاى اخير تاكيد كرده اند كه مذاكرات جديد بايد بر اساس بيانيه تهران صورت گيرد.

اواخر اکتبر، روزنامه نيويورک تايمز گزارش داد که آمریکا و متحدان اروپايی ‌اش بسته پيشنهادی تازه‌ای را برای مبادله اورانيوم غنی شده ایران آماده کرده‌ اند که بر اساس آن تهران بايد حدود دو هزار کيلوگرم (دو تن) از اورانيوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، این درخواست را رد کرده و گفته است: «وقتی ما به سوخت بيش ‌تری نياز نداريم مضحک است که درخواست شود مقادير بيشتری اورانيوم با غنای پايين را به خارج از کشور بفرستيم.»

وی افزوده است:«اين درخواست را فقط می ‌توان به عنوان بهانه ‌ای برای نيامدن بر سر ميز مذاکره تفسير کرد.»

گروه پنج به علاوه يک گفته است كه با برنامه هسته اى صلح آميز ايران مخالفتى ندارد ولى تهران بايد به بازرسان آژانس بين المللى انرژى اتمى اجازه دهد تا در باره ماهيت فعاليت هاى جارى اتمى این کشور راستى آزمايى كرده و غير نظامى بودن آن را تاييد كند.

كشورهاى غربى نگران دستيابى ايران به دانش توليد سلاح هسته اى هستند ولى ايران مى گويد كه برنامه اتمی اش اهداف صلح‌آمیز دارد و به دنبال سلاح اتمى نيست.
XS
SM
MD
LG