لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

انتقاد بازرگانان دبی از محدودیت‌های تجارت با ایران


حجم مبادلات تجارى ایران و امارات متحده عربی در سال ۲۰۰۹، هشت میلیارد دلار بوده است که بیشتر آن به صادرات مجدد کالا از دوبى به ایران مربوط مى‌شود.
حجم مبادلات تجارى ایران و امارات متحده عربی در سال ۲۰۰۹، هشت میلیارد دلار بوده است که بیشتر آن به صادرات مجدد کالا از دوبى به ایران مربوط مى‌شود.
خبرگزاری رسمی امارات می‌نویسد که روز دوشنبه، تجار و بازرگانان دبی با نائب حاکم دبی دیدار کرده و ضمن انتقاد از موانعی که به دلیل تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی بر سر راه تجارت با ایران قرار گرفته است، از وی خواسته‌اند تا در این زمینه مانع از زیان دیدن بخش تجاری دبی شود.

به گزارش این خبرگزاری، تجار دبی از جمله صادر کنندگان و وارد کنندگان مواد غذایی، ساختمانی و دارویی روز دوشنبه در دیدار با شیخ مکتوم بن محمد بن رشید ال مکتوم، نائب حاکم دبی دیدار کرده و از مشکلاتی که پس از وضع تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های بانکی علیه ایران بر سر راه تجارت با ایران قرار گرفته است، انتقاد کرده از وی خواستند تا در این مورد مداخله نموده و از زیان‌هایی که ممکن است به بخش تجارت دبی وارد شود جلوگیری کند.

به گفته این تجار و بازرگانان، تحریم‌های سازمان ملل متحد، موانعی را بر سر راه صادرات مواد غذایی و سایر محصولات و کالاها ایجاد کرده‌ است.

همچنین این افراد در این دیدار به محدودیت‌های بانکی پس از وضع تحریم‌ها علیه ایران، از جمله عدم امکان باز کردن حساب اعتباری دائم برای طرف ایرانی قرارداد و تأمین منابع مالی لازم برای انجام قرارداد با ایران اشاره کردند.

به دنبال وضع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی، انجام تجارت با ایران با محدودیت‌های بسیاری روبرو شده است.

پیش از این و در تیرماه، امارات متحده عربی در راستای اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، از فعالیت ۴۰ شرکت بین‌المللی و محلی در این کشور به دلیل «نقض تحریم‌های سازمان ملل و ارسال مواد تجهیزات دارای کاربرد دوگانه» به ایران جلوگیری کرد.

چندی پس از آن و در تیرماه، بانک مرکزی امارات متحده عربی، در همسویی با تحریم‌های سازمان ملل، دستور مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را صادر کرده است، اگرچه پس از انتشار این خبر وزارت بازرگانی جمهوری اسلامی اعلام کرد که امارات با تحریم‌ها علیه ایران «همسو نشده است» و افزود که مسدود شدن حساب‌های بانکی عده‌ای ایرانی در دبی با موضوع تحریم‌ها مرتبط نیست.

علیرغم تکذیب همسویی امارات با تحریم‌های شورای امنیت، روزنامه «گلف نیوز» می‌نویسد که پس از وضع تحریم‌ها که بانک‌های ایرانی را با محدودیت مواجه کرده است، سطح تجارت ۲۵ هزار شرکت مستقر در امارات متحده عربی که «بیش از ۴۰ سال» به تجارت با ایران مشغول هستند، «۴۰ درصد» کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که به نوشته این روزنامه، ایران و امارات متحده عربی سابقه رابطه اقتصادی نزدیکی با یکدیگر دارند و سطح تجارت ایران و امارات در سال ۲۰۰۸، برابر با ۱۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۹، هشت میلیارد دلار بوده است که بیشتر آن به صادرات مجدد کالا از دبى به ایران مربوط مى‌شود.

همچنین این روزنامه می‌نویسد که در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار ایرانی در دبی ساکن هستند و حدود هشت هزار شرکت ایرانی در دبی به ثبت رسیده است که اکثر آن‌ها در حوزه تجارت امارات و ایران فعالیت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG