لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

تشکیل پرونده برای رحیم مشایی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس


محمد ابراهیم نکونام، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، روز دوشنبه اعلام کرد، این کمیسیون سرگرم رسیدگی به پرونده‌ای، درباره اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمد ابراهیم نکونام در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی درباره پرونده رئیس دفتر محمود احمد‌ی‌نژاد گفت: «بنده هم یک روحانی هستم و هم نماینده‌ مردم، به همین دلیل به این مسائل حساسم. لذا اضافه بر گزارش‌هایی که در این رابطه به ما رسیده، ما خود به عنوان وظیفه‌ مقامی وارد این موضوع شده‌ایم.»

رئیس کمیسیون اصل نود با بیان اینکه «ایجاد دغدغه و اختلاف بین حوزه‌های علمیه، مراجع و متدینین، جز اضطراب و دلهره چیز دیگری در پی ندارد»، تصریح کرد: «ما در حال رسیدگی به این پرونده در کمیسیون اصل ۹۰ هستیم.»

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در بخش دیگری از سخنانش، گفت: «البته ممکن است برخی حرف‌ها از طرف کسانی زده شود که وابستگی به حکومت ندارند اما شنیدن برخی سخنان از زبان کسانی که به نوعی به حکومت وابسته هستند دغدغه‌ای جدی را برای ما ایجاد کرده است و حتی این سوءظن در ذهن ما ایجاد شده که شاید برخی تحرکات، ناخواسته ریشه در مسائل خارجی داشته باشد. البته ما امیدواریم که این سوءظن درست نباشد.»

این اظهارات در حالی گفته می‌شود که در روزهای اخیر، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر جنجالی محمود احمدی‌نژاد، با موجی از انتقاد‌ها و اعتراض‌ها و به ویژه از سوی بخشی از طرفداران محمود احمدی‌نژاد مواجه شده است.

اصلا‌ح‌طلبانی که کلیت دولت را زیر سئوال می‌برند، اصولگرایانی که منتقد جدی دولت هستند و اصولگرایانی که طرفدار دولتند اما رحیم مشایی را «لکه‌ای بر آینه احمد‌ی‌نژاد» می‌دانند، از جمله منتقدان رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آیند.

اظهارات اسفندیار رحیم مشایی که نزدیک‌ترین فرد به محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود، اعتراض‌ روحانیون سنتی ایران را نیز در پی داشته است.

در یکی از تازه‌ترین موارد، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد درباره موسیقی گفته بود: «عده‌ای موسیقی را نمی‌شناسند و گمان می‌کنند که موسیقی تنها "بادا بادا مبارک باد" است، در حالی که موسیقی یک علم دشوار با حساب و کتاب و شامل ساز، نغمه، کلام و ریتم است.... آنهایی که کل موسیقی را مطرود می‌دانند حتما علم به موسیقی ندارند.»

در واکنش به این اظهارات بود که آیت الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین قم، بار دیگر به شدت به اسفندیار رحیم مشایی حمله کرد و گفت: «امروز انحراف به اندازه‌ای رسیده كه کسی که وحی را منکر شده است، ملاصدرای نظام معرفی می‌شود ... مقصود کسانی که رسما به مراجع توهین می‌کنند و درباره موسیقی اظهار نظر می‌نمایند چیست، ما می‌دانیم که چرا شورای ایرانیان مقیم خارج را راه انداختند چون می‌خواستند مکتب ایرانی درست کرده و آن را در مقابل مکتب اسلامی علم کنند.»

آیت الله یزدی همچنین گفت: «برخی آن قدر بی‌سواد هستند که می‌گویند پیامبر ایرانی بوده چون قریش همان کوروش است پس پیامبر ایرانی است، ما نمی‌دانیم اصلا قریش چه ربطی به کوروش دارد.»

در همین حال آیت‌ الله حائری شیرازی، عضو خبرگان رهبری و «استاد اخلاق هیات دولت» نیز لب به انتقاد از رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد گشوده و طی نامه‌ای اظهار داشت که اسفندیار رحیم مشایی در جایگاهی نیست که حلال و حرام موسیقی را تشخیص دهد.

آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع قم نیز در واکنش به اظهارات رحیم مشایی گفت: «هر کسی این حرف را زده باشد در برابر آن سکوت نخواهیم کرد و نمی‌‌گذاریم در جمهوری اسلامی با مقدسات بازی شود.»

اسفندیار رحیم مشایی، که پیش از این نیز «مکتب ایرانی»‌اش خبرآفرین شده بود، در روزهای اخیر حول محور دیگری هم خبرساز شد و آن گزارش برخی از سایت‌ها از تحصیل(غیابی) وی در دانشگاه چابهار بود که با تکذیب رئیس این دانشگاه مواجه شد.

با وجود این تکذیب، این سایت‌ها همچنان بر درست بودن خبر خود پافشاری کرده و گزارش دادند در حالی که نام اسفندیار رحیم مشایی در میان دانشجویان دانشگاه چابهار است، وی در این کلاس‌ها حضور نداشته است. در این گزارش‌ها همچنین آمده است که رئیس دانشگاه چابهار دوست اسفندیار رحیم مشایی است.

در این میان منتقدانی چون علی مطهری، نماینده اصولگرا، به صراحت در مرداد ماه امسال محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش را به گروه فرقان تشبیه کرده و گفت: «اینها از حیث احساس خودکفایی در شناخت اسلام، به گروه فرقان شباهت دارند، از نظر نادیده گرفتن روحانیت و احساس استغنا شبیه این گروه هستند.»

مرتضی نبوی، از چهره‌های سرشناس اصولگرا و مدیر مسئول روزنامه رسالت، نیز در مصاحبه‌ای، تصریح کرده بود که طیفی از اصولگرایان به دنبال «اسلام منهای روحانیت» هستند.

به گفته مرتضی نبوی این طیف از اصولگرایان به ولایت فقیه به آن مفهومی که آیت الله خمینی تببین کرده اعتقادی ندارند.
XS
SM
MD
LG