لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

«چندین مدیر دولتی در میان متهمان به جاسوسی برای سیا»


یک روز پس از اعلام وزارت اطلاعات ایران مبنی بر دستگیری «۳۰ جاسوس وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا»، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه از این پرونده نوشته است که نام چندین مدیر دولتی در میان دستگیرشدگان است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد که موفق به انهدام یک شبکه جاسوسی وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا شده است و تعداد ۳۰ تن از افراد مرتبط با این شبکه را بازداشت کرده است.

اکنون این مقام آگاه از پرونده به خبرگزاری فارس گفته است که یک مدیر دولتی در یکی از وزارتخانه‌های کشور که سابقه ۲۵ سال فعالیت برای این وزارتخانه را داشته، در میان دستگیرشدگان است.

به گفته این منبع آگاه مهم‌ترین انگیزه این مقام دولتی از تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات و انتقال آن را به خارج از کشور، «دریافت اقامت از آمریکا یا یک کشور اروپایی و سپری کردن ایام بازنشستگی در خارج کشور» بوده است.

بر اساس این گزارش، مدیر دولتی دستگیر شده همچنین تلاش داشته است که از این طریق از اعزام فرزندان خود به خدمت وظیفه جلوگیری کند.

این منبع آگاه همچنین فاش کرده است که نام چند مدیر نهادهای خدماتی کشور نیز در میان بازداشت شدگان است.

یک از این افراد که گفته شده با هدف دریافت ویزا همکاری کرده است، متهم است که «بسته بسيار مهمي از ريز فعاليت‌ها» در نهاد خدماتي حوزه فعالیت خود و نیز «شيوه‌هاي خرابكاري در اين نهاد» را آماده ارسال كرده بود كه «دقايقي قبل از ارسال اين بسته مهم به سرپل هاي اطلاعاتي، بازداشت شده است.»

به گفته این منبع مطلع، یک مدیر نهاد خدماتی دیگر نیز «اطلاعات جامعي را درباره چگونگي انفجار و خرابكاري آماده ارسال كرده بود» اما پيش از هرگونه اقدامي بازداشت شد.

ادعا شده که این مدیر خدماتی همچنین در مورد «میزان نفوذ دستگاه‌های ایکس‌ری و چگونگی دریافت این تجهیزات از سوی ایران» اطلاعات جامعی را تهیه کرده بود.

همین گزارش اضافه می‌کند که یک مدیر بازداشت شده دیگر نیز که در حوزه پولی و مالی فعالیت داشته، اطلاعات جامعه را در مورد «شیوه دور زدن تحریم‌ها» و «شیوه مبادلات اخیر» جمهوری اسلامی تهیه کرده است.

در گفته‌های این منبع آگاه اشاره بیشتری به وزارتخانه و نهادهای درگیر در این ماجرا نشده است.

اعلام بازداشت ۳۰ متهم جاسوسی برای آمریکا در حالی از سوی دستگاه امنیتی ایران صورت گرفت که پیشتر در اسفندماه گذشته و اندکی پس از بازدید رهبر جمهوری اسلامی از وزارت اطلاعات، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات از برنامه تهاجمی دستگاه امنیتی ایران علیه سرویس‌ها اطلاعاتی بیگانه خبر داده بود.

در بیانیه‌ای وزارت اطلاعات در این مورد، همچنین ادعا شده که برای فریب سرویس اطلاعاتی آمریکا، ایران تعدادی جاسوس دوجانبه به کار گرفته است و با خنثی کردن تهاجم سنگین اطلاعاتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، ۴۲ تن از افسران اطلاعاتی و عملیاتی آن سازمان در کشورهای مختلف شناسایی کرده است.

جمهوری اسلامی هر از چندی بیانیه‌های مشابهی را در مورد بازداشت عوامل مرتبط با سازمان‌های جاسوسی بیگانه منتشر می‌کند اما این نخستین بار است که از چنین بازداشت گسترده‌ای در این زمینه خبر می‌دهد.

ادعای جمهوری اسلامی هنوز با واکنشی از سوی ایالات متحده مواجه نشده است.
XS
SM
MD
LG