لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

استعفانامه علی مطهری: در مقابل رئیس جمهوری، آیا ما حق یک سوال هم نداریم؟


علی مطهری (راست) و محمود احمدی‌نژاد
علی مطهری (راست) و محمود احمدی‌نژاد
علی مطهری، از اعضای فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، در استعفانامه خود که متن کامل آن روز جمعه منتشر شد با متهم کردن هیئت رئیسه مجلس به تلاش برای «منتفی کردن طرح سوال» از محمود احمدی‌نژاد پرسیده است که «در مقابل رئیس جمهوری که علنا می‌گوید فلان قانون را اجرا نمی‌کنم، آیا ما حق یک سوال هم نداریم؟»

آقای مطهری روز چهارشنبه گذشته رسما اعلام کرد که استعفای خود را در اعتراض به در دستور قرار نگرفتن نامه سوال از محمود احمدی نژاد به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده است.

به گفته این نماینده تهران، او سه ماه پیش طرح سوال از رئیس جمهور ایران را با صد امضا به هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی ارائه کرده، اما اعضای این هیئت به جای ترتیب اثر دادن «در صدد انهدام طرح سوال» برآمده‌اند.

علی مطهری، فرزند مرتضی مطهری و از منتقدان سرسخت محمود احمدی‌نژاد، در استعفانامه خود اشاره کرده است که مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با طرح سوال از احمدی‌نژاد «قطعی نیست».

این نماینده در پاسخ به برخی از منتقدان خود که به گفته او اظهار کرده‌اند آیت‌الله خامنه‌ای با کشاندن احمدی‌نژاد به مجلس و سوال از او مخالف است می‌‌گوید: «مخالفت ایشان برای من قطعی نیست و بعید است که ایشان برای امضای صد نماینده ارزشی قائل نباشند.»

این نماینده مجلس با اشاره به این که دخالت رهبر «در این گونه مسائل را به صلاح کشور» نمی‌داند می‌گوید در این باره نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته و از او خواسته است که دست مجلس را در این مورد باز بگذارد.

به گفته علی مطهری، رهبر جمهوری اسلامی پس از حدود یک ماه هم‌چنان این نامه او را بی‌پاسخ گذاشته و او سکوت رهبر را «دلیل رضایت و لااقل بی‌نظری» می‌داند.

علی مطهری در نامه خود خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس، همچنین از دلیل دیگری برای مخالفت برخی از نمایندگان با سوال از محمود احمدی‌نژاد پرده برداشته است: نگرانی و هراس از این که محمود احمدی‌نژاد با حضور در صحن علنی مجلس دست به حملاتی از نوع مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۸ به مقامات جمهوری اسلامی بزند.

در استعفانامه او که وب‌سایت خبرآن‌لاین، ‌نزدیک به رئیس مجلس، منتشر کرده آمده است:‌ «بهانه‌هایی مطرح شد که مثلا آقای احمدی‌نژاد اکنون زخم‌خورده است و ممکن است در صحن علنی پروژه‌ای مانند مناظرات انتخاباتی را پیاده کند و شاید رهبر انقلاب نیز به خاطر همین ملاحظات مخالف باشند.»

مقصود آقای مطهری از «پروژه مناظرات انتخاباتی» حملات شدید محمود احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رقبای خود در انتخابت سال ۸۸، به عده‌ای از مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی همچون اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق نوری و فرزندان آنهاست.

این نماینده معترض در پایان استعفانامه خود تاکید کرده است که مجلس در ایران «قادر به استفاده از اختیارات قانونی خود در انجام کارهای اساسی نیست».
XS
SM
MD
LG