لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

خودداری آمریکا از واکنش به «شایعه» حمله اسرائیل به ایران؛ تاکید بر دیپلماسی


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
کاخ سفید روز چهارشنبه با خودداری از اظهار نظر درباره «شایعه» عزم جزم نخست وزیر اسرائیل برای حمله به ایران تاکید کرد که ایالات متحده مستقیما بر راه حل دیپلماتیک برای بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی متمرکز است. خبرها از اسرائیل حاکی از تلاش بنیامین نتانیاهو برای جلب حمایت تمام اعضای کابینه خود برای حمله است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران از اظهار نظر درباره تلاش‌های آقای نتانیاهو و وزیر دفاعش برای جلب نظر در مورد حمله یک‌جانبه به ایران سر باز زد و گفت که به «این نوع گمانه‌زنی‌ها» پاسخ نمی‌دهد.

بحث حمله به ايران بار ديگر از روز جمعه و به دنبال انتشار گزارشی در روزنامه اسرائيلی «يديعوت آخرونوت» در محافل اسرائيلی بالا گرفت.

اين روزنامه در گزارش اصلی خود با عنوان «فشار اتمی» نوشته بود که نتانياهو و اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، عزم خود را برای ضربه نظامی به ايران جزم کرده‌اند و بر ديگر مقامات اسرائيل برای همراهی با خود فشار می‌آورند.

به دنبال چاپ این گزارش، روزنامه هاآرتص نيز در شماره روز چهارشنبه خود گزارش داد که نتانياهو در حال رايزنی با اعضای کابينه خود برای جلب موافقت آنها به منظور حمله به ايران «به رغم پيچيدگی چنين عملياتی و احتمال مقابله شديد ايران با آن» است.

در مقابل سخنگوی کاخ سفید از واکنش نشان دادن به این «شایعات» سر باز زد و بر راه حل دیپلماتیک که دولت باراک اوباما همواره بر آن تاکید کرده پای فشرد.

جی کارنی همچنین در توجیه پافشاری دولت اوباما بر راه حل دیپلماتیک به اثربخشی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تاکید کرد.

او گفت: «رئیس جمهور ایران خود اخیرا اذعان کرد که تحریم‌ها اثر منفی بزرگی بر اقتصادشان داشته است.»

اشاره سخنگوی کاخ سفید به نطق محمود احمدی‌نژاد در روز سه‌شنبه در مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر اقتصاد خود است که در دنباله ماجرای «اختلاس بزرگ» در آستانه استیضاح قرار گرفته بود.

آقای احمدی‌نژاد در مجلس با اشاره به «مشکلات جدی» که تحریم‌های قدرت‌های بزرگ برای ایران ایجاد کرده اذعان کرد که «بانک‌های ما دیگر قادر به انجام معاملات بین‌المللی نیستند».

جمهوری اسلامی در حالی که مشمول چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته در یک سال اخیر نیز بار تحریم‌هایی روزافزون را علیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی نظام بر دوش خود احساس کرده است.

سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر همین «اذعان» از سوی رئیس جمهور ایران گفته است که «ما بر راه حل دیپلماتیک متمرکز می‌مانیم».

غرب و اسرائیل معتقدند فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و تل آویو این فعالیت‌های ایران را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می‌داند.

در مقابل ایران همواره هر گونه تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG