لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

جبهه مشارکت: اراده حاکميت برگزاری انتخابات نمايشی است؛ شرکت نمی کنيم


جبهه مشارکت ايران اسلامی، از مهمترين تشکل های اصلاح طلب، با انتشار بيانيه ای مقام های جمهوری اسلامی را متهم کرد که به دنبال برگزاری «انتخابات نمايشی» در کشور هستند و اعلام کرد که در انتخابات مجلس نهم شرکت نخواهد کرد.

اين تشکل سیاسی در بيانيه ای پيرامون انتخابات مجلس نهم تاکيد کرده است: «اراده حاکميت، برگزاری انتخابات نمايشی است که حاصل آن مجلسی فرمايشی خواهد بود که جايگاه آن به مراتب از مجلس هشتم نازل‌تر است.»

حزب مشارکت می گويد: «در انتخاباتی که در فضای آزاد برگزار نشود، نامزدهای مردمی اجازه ورود و رقابت نداشته باشند و از آن مهم‌تر رای مردم به هيچ‌ انگاشته شود نمی توان شرکت کرد و به همين دليل تصميم خود مبنی بر عدم شرکت در انتخابات مجلس را به اطلاع عموم ملت ايران می ‌رسانيم.»

اين حزب به رغم تحريم انتخابات مجلس نهم، گفته است که «اين تصميم به منزله قهر با انتخابات نيست. ما بر اين اعتقاد هستيم که سرنوشت کشور بايد در پای صندوق های رای و نه لزوما در کف خيابان روشن شود.»

تشکل سياسی ياد شده، «انتخابات آزاد و منصفانه» را حق مردم و متعلق به آنان دانسته و تاکيد کرده است که مردم ايران، «در روزگاری نه چندان دور» به اين حق دست خواهند يافت.

حزب مشارکت ايران اسلامی از مهمترين احزاب اصلاح طلب در ايران است که به دنبال وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸، فعاليت آن از سوی وزارت کشور جمهوری اسلامی غير قانونی اعلام شده است.

موضوع انتخابات مجلس نهم به چالشی گسترده در صحنه سياست ايران روبرو شده است. محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران، روز دوشنبه، ۲۸ آذرماه، به صراحت اعلام کرد که اصلاح طلبان بر اساس رويکرد «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» نسبت به انتخابات مجلس نهم در ۱۲ اسفندماه سال جاری عمل خواهند کرد، يعنی «نمی‌توانند و نبايد در اين انتخابات نامزد داشته باشند.»

آقای خاتمی که سال گذشته پيش شرط هايی برای بررسی احتمال حضور اصلاح طلبان در انتخابات مطرح کرده بود، می گويد: «وقتی همه نشانه ها اين است که نبايد در انتخابات شرکت بکنيم شرکت در انتخابات معنا ندارد.»

روز ۲۳ آذرماه، علی ‌محمد غريبانی، رييس دوره‌ ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، گفته بود، اصلاح‌ طلبان در انتخابات مجلس نهم شرکت نمی‌کنند و در اين انتخابات «از هيچ ‌کس حمايت نمی‌کنند.»

جبهه مشارکت ايران اسلامی در بيانيه خود تصريح کرده است که ادامه روند کنونی اداره کشور را جز «پيشروی در باتلاق» نمی داند و «مهم ‌ترين علامتی که از سوی حاکميت بايد به ملت داده می ‌شد عمل به پيشنهادات سه‌گانه خاتمی بود که با کمال تاسف نه تنها به آن‌ها وقعی نهاده نشد بلکه لجاجت و خودکامگی اقتدارگرايان را بيشتر کرد.»

انتخابات مجلس نهم که قرار است روز ۱۲ اسفندماه برگزار شود، نخستين انتخابات پس از سرکوب اعتراض های ۹ ماهه به نتايج انتخابات دهم رياست جمهوری است.

مقام های جمهوری اسلامی ايران از جمله آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، هشدار داده اند که اين انتخابات نبايد به چالشی برای نظامی اسلامی تبديل شود. حيدر مصلحی، وزير اطلاعات، نيز که ديدگاه های نزديکی به رهبر ايران دارد، از انتخابات مجلس نهم به عنوان «حساس ترين انتخابات» پس از پيروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ ياد کرده است.

از سوی ديگر، در حالی که اصلاح طلبان از شرکت در انتخابات خودداری کرده و به صورت تلويحی آن را تحريم کرده اند، در اردوگاه اصولگرايان نيز يک رويارويی جدی ميان دو جناح اصلی هوادار آيت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد آغاز شده است.

جببه پايداری انقلاب اسلامی که از مديران و وزيران پيشين دولت احمدی نژاد تشکيل شده است و رهبری آن با آيت الله محمد تقی مصباح يزدی است حاضر نشده است تا با ساير جناح های درون جريان اصولگرا به رهبری آيت الله مهدی کنی و محمد يزدی ائتلاف کند.

شخصيت های اصولگرا نيز با حمله به جبهه پايداری، اين جريان را عامل اصلی تفرقه در جناح اصولگرا معرفی کرده اند.

علی مطهری، از نمايندگان اصولگرای مجلس، در هفته جاری گفت که «اگر اعضای گروه جبهه پايداری بر کشور حاکم شوند نظام و انقلاب ظرف مدت کوتاهی نابود می شود.»
XS
SM
MD
LG