لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

تایم: موساد دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور کرده‌است


خودروی متعلق به مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز، پس از انفجار. تهران: ۱۱ ژانویه ۲۰۱۲.
خودروی متعلق به مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز، پس از انفجار. تهران: ۱۱ ژانویه ۲۰۱۲.
چند روز پس از سوء قصد در تهران به جان مصطفی احمدی روشن، مهندس شیمی و معاون بازرگانی سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز که به قتل او و محافظش، رضا قشقایی منجر شد، گمانه‌زنی در رسانه‌های جهان در باره عوامل این قتل ادامه دارد.

یکی از تازه‌ترین مقاله‌ها را در این زمینه، نشریه آمریکایی «تایم» شنبه منتشر کرده‌است که «با یقین»، این سوء قصد را به اسرائیل نسبت داده و مدعی شده‌است که یک «مقام اسرائیلی» نیز به این نشریه چنین گفته‌است: «آری. یکی دیگر. من برای او (احمدی روشن) عزادار نشده‌ام».

مهندس مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله، بامداد چهارشنبه گذشته در خیابان گل‌نبی در نزدیکی میدان کتابی تهران در حالی که درکنار محافظ و راننده خود در اتومبیل نشسته بود، بر اثر انفجار بمبی که به پژوی ۴۰۵ نقره‌ای‌رنگ او چسبانده شد، به قتل رسید. محافظ این مقام جوان ایرانی نیز پس از مدت زمان کوتاهی در بیمارستان جان داد.

نشریه آمریکایی تایم با استناد به «منابع اطلاعاتی غربی»، بدون ذکر نام آنها، نوشته‌است که موساد عامل اجرای قتل اخیر بوده‌است.

این «منابع اطلاعاتی غرب» گفته‌اند که وجود شباهت‌های بسیار میان شیوه اجرای این قتل با سایر سوء قصدهایی که در چند سال گذشته علیه جان چهره‌های مرتبط با برنامه‌های اتمی ایران انجام شده‌است، این فرضیه را تقویت می‌کند که این اقدام نیز از سوی اسرائیل صورت گرفته باشد.

تایم با استناد به «اعترافات» پخش شده از زبان مجید جمالی فشی، به آموزش افراد از سوی عوامل موساد برای قتل عوامل مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای ایران اشاره کرده و سخنان جمالی فشی را یادآوری کرده که از نحوه آموزش خود «دقیقاً با همان موتورسیکلت‌های ایرانی در اسرائیل» سخن گفته بود.

مجید جمالی فشی، که در گذشته مدال‌آور رشته‌های ورزشی رزمی برای ایران نیز بود، در «اعترافات» خود گفته بود که در جریان سفرهایی به خاوردور و چند نقطه دیگر جهان، با عوامل موساد ارتباط برقرار کرد و چند روزی نیز به اسرائیل برده شد تا تحت آموزش‌های عملی بیشتر قرار گیرد.

مجید جمالی فشی به عنوان عامل قتل دکتر مسعود علیمحمدی معرفی و سپس محکوم به اعدام شد.

دکتر علیمحمدی که استاد فیزیک کوانتوم دانشگاه تهران بود، در دوازدهم ژانویه ۲۰۱۰ هنگام بیرون آوردن اتومبیلش از پارکینگ خانه خود در قیطریه کشته شد و قتل مهندس مصطفی احمدی روشن، دقیقاً دو سال بعد، در یازدهم ژانویه در یک کیلومتری وزارت اطلاعات ایران در شمال غرب تهران، رخ داد.

مجید شهریاری، یک فیزیکدان استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران که گفته می‌شد او نیز با برنامه‌های اتمی ایران مرتبط بود و همچنین فریدون عباسی دوانی استاد دیگر فیزیک اتمی، هر دو ۱۴ ماه پیش در شمال تهران در فاصله‌ای نه چندان دور از هم، به شیوه مشابهی در یک روز، مورد سوء قصد قرار گرفتند.

در سوء قصدهای ۱۴ ماه پیش، مجید شهریاری کشته شد اما فریدون عباسی دوانی پس از پایان دوران نقاهت ناشی از جراحت، به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران نیز منصوب گردید؛ مقامی که همچنان آن را در اختیار دارد.

نشریه آمریکایی تایم به قتل داریوش رضایی‌نژاد نیز که در اوج تابستان گذشته در کنار خانه خود در تهران با سوء قصدی از سوی سرنشینان یک موتورسیکلت به شیوه مشابه کشته شد، اشاره کرده ولی یادآور شده‌است که ارتباط داریوش رضایی‌نژاد با برنامه هسته‌ای ایران همچنان در ابهام قرار دارد.

به‌نوشته تایم، این شیوه‌های کاملاً مشابه در سوء قصدها بود که موجب شد تا بلافاصله پس از قتل مهندس احمدی روشن در چهارشنبه گذشته، مقامات ایران انگشت اتهام را به سوی «رژیم صهیونیستی» نشانه بگیرند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، نیز پنج‌شنبه در پیامی این قتل را با اطمینان، به موساد اسرائیل و سیای آمریکا نسبت داد و تأکید کرد که از انتقام صرف‌نظر نخواهد شد.

روزنامه کیهان تهران نیز پنج‌شنبه در مقاله‌ای نوشته بود که «حامیان سینه‌چاک» حکومت ایران در منطقه می‌توانند فرماندهان نظامی و مقامات اسرائیلی را به قتل برسانند و باید انتقام‌جویی شود.

دولت ایران شنبه با ارسال پیامی برای آمریکا و بریتانیا از آنها در باره این قتل توضیح فوری خواسته و مدعی شد که «اسنادی» در مورد دخالت این کشورها در این قتل بدست آورده‌است.

وزیران دفاع و خارجه آمریکا «با قاطعیت» هر گونه مداخله کشور خود در این سوء قصد را رد کرده‌اند؛ وزیر دفاع آمریکا چهارشنبه در سخنرانی در تگزاس گفته بود که آمریکا تنها حدس و گمانه‌هایی در باره عوامل این رخداد دارد.

در اسرائیل، شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، جمعه در مصاحبه با بخش اسپانیایی شبکه سی.ان.ان گفته بود که «تا جایی که وی اطلاع دارد»، کشورش در این قتل دخالتی نداشته‌است.

آقای پرز گفته بود که متهم کردن آمریکا و اسرائیل به هر حادثه غیر عادی که در ایران رخ می‌دهد، یک «مد» و رویکرد همیشگی شده‌است.

نشریه تایم با اشاره به واکنش‌های نه چندان یکسان اسرائیل و آمریکا در قبال رخدادهای ایران، یادآوری می‌کند که در حالی که آمریکا به تلاش‌های پیگیرانه خود در سطح جهانی برای سنگین‌تر کردن اهرم فشار اقتصادی بر گرده ایران با هدف وادار کردن سران ایران به تغییر مسیر برنامه‌های هسته‌ای این کشور ادامه می‌دهد، مقامات اسرائیل هر از گاهی تکرار می‌کنند که این فشارها نیز ممکن است که کارساز نباشد و می‌گویند که شاید در نهایت، در پیش گرفتن گزینه نظامی، یک ضرورت باشد.

تایم در همین حال نوشته‌است که اسرائیل هرگز نقش خود را در پیشاهنگی تلاش‌ها برای کاهش سرعت پیشرفت برنامه اتمی ایران کتمان نکرده‌است.

به‌نوشته تایم، دان شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل، در مصاحبه‌ای مشروح در همین روزها با روزنامه اسرائیلی معاریو تأکید کرده‌است که اگر تلاش‌های سیاسی و اقتصادی برای تغییر مسیر و هدف برنامه‌های هسته‌ای ایران کارساز نباشد، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز با صراحت گفته‌است که «همه گزینه‌ها به روی میز است؛ هر احتمالی ممکن است».

سفیر آمریکا این را نیز گفته‌است: «من حتی فراتر از رئیس‌جمهور اوباما تأکید کرده و می‌گویم که آمریکا دارد فعالانه این گزینه‌های دیگر را هم بررسی می‌کند...».

تایم این را هم یادآوری کرده‌است که سفیر آمریکا در اسرائیل گفته‌است که کشورش حتی به تمرین‌های هوایی برای احتمال ورود به کارزار نظامی علیه ایران نیازی ندارد و حضور نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس گسترده‌است.

نشریه آمریکایی تایم این ادعا را نیز مطرح کرده‌است که اسرائیل در پشت پرده انفجار دو ماه پیش در پادگان سپاه پاسداران در منطقه ملارد در استان البرز بوده است؛ انفجار مهیبی که به مرگ سرلشگر حسن تهرانی مقدم، بنیان‌گذار و فرمانده یگان موشکی سپاه پاسداران و ده‌ها نیروی نظامی دیگر در این واحد موشکی منجر شد؛ ادعایی که سران ایران پیشتر آن را رد کرده و تأکید کرده بودند که حادثه‌ای کاری در زمان آزمایش موشک‌های جدید رخ داده‌است.
XS
SM
MD
LG