لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

مقام ایرانی سازمان ملل را به نقش داشتن در ترور اخیر متهم کرد


جسد احمدی روشن در اتومبیل
جسد احمدی روشن در اتومبیل
یک مقام جمهوری اسلامی در سازمان ملل روز پنج‌شنبه این اتهام را مطرح کرد که تروریست‌ها «احتمالا» برای ترور مصطفی احمدی روشن که هفته گذشته به قتل رسید از اطلاعاتی استفاده کرده‌اند که از سازمان ملل متحد به دست‌شان رسیده است.

احمدی روشن، معاون ۳۲ ساله بخش بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز، با روشی مشابه سه «دانشمند هسته‌ای» پیش از خود یعنی با بمبی مغناطیسی که به بدنه اتومبیلش چسبانده شد در تهران به قتل رسید.

به دنبال وقوع این ترور، مقامات بلندپایه در جمهوری اسلامی بلافاصله انگشت اتهام خود را به سوی آمریکا و اسرائیل گرفتند، اتهامی که دست‌کم در مورد اسرائیل مدت کوتاهی بعد توسط دو نشریه آمریکایی و بریتانیایی مورد تایید قرار گرفت.

اما ایالات متحده پس از مرگ مصطفی احمدی روشن در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور او تاکید کرد که در این اقدام تروریستی به هیچ وجه دست نداشته است.

حال معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفته است که «ظنی قوی وجود دارد» مبنی بر این که تروریست‌ها برای به قتل رساندن احمدی روشن از اطلاعاتی استفاده کرده‌اند که «از سازمان‌های تابعه سازمان ملل کسب کرده بودند».

اسحاق آل حبیب، معاون نماینده ایران در این سازمان، روز پنج‌شنبه در یکی از جلسات فرعی شورای امنیت از جمله این منابع اطلاعاتی به فهرست تحریمی‌ها در همین شورا و همچنین مصاحبه‌هایی اشاره کرد که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با مسئولان اتمی ایران انجام داده است.

به گفته آقای آل حبیب، مصطفی احمدی روشن مدت کوتاهی پیش از مرگش با بازرسان این آژانس دیدار داشته است، نکته‌ای که به گفته او «می‌تواند نشانه این باشد که این سازمان‌ها احتمالا در درز کردن اطلاعات نقش داشته‌اند».

مقام ایرانی در سازمان ملل در حالی از دیدار مقام اتمی ایران با بازرسان آژانس سخن گفته است که یوکیا آمانو،‌ مدیر این سازمان، پیشتر در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز دقیقا با اشاره به همین نکته گفته بود هیچ اطلاعاتی از سوی سازمان متبوع او منتشر نشده و مقامات این سازمان اصلا احمدی روشن را نمی‌شناخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل، با اشاره به این اتهام تازه گفته است که این مسئله را بررسی خواهد کرد.

پیشتر در سال گذشته نیز حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به جاسوسی متهم کرده و ترور دو استاد فیزیک دانشگاه را نتیجه تحریم‌های سازمان ملل دانسته بود.

به باور وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در میان بازرسانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی تاسیسات هسته‌ای به ایران می‌فرستد «جاسوسان سرویس‌های بیگانه» حضور دارند و آژانس باید پاسخ‌گوی این اقدام خود باشد.

به گفته خبرگزاری رویترز، نام مصطفی احمدی روشن در فهرست شورای امنیت از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی مورد تحریم نبوده است.
XS
SM
MD
LG