لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

بازتاب یک شایعه: «مذاکره مستقیم نمایندگان خامنه‌ای» با آمریکا


روزنامه‌های تهران امروز، جام جم و رسالت در شماره شنبه گزارش‌هایی از «اتهام مقامات دولت به یکدیگر درباره گرانی» منتشر کرده‌اند.

روزنامه‌های اعتماد و تهران امروز بازتاب «شایعه ‌مذاکرات محرمانه تهران- واشینگتن» را در رسانه‌های داخلی و خارجی مورد توجه قرار داده‌اند و روزنامه اعتماد نوشته است که «حتی برخی منابع خبری» می‌گویند که در این مذاکرات علاوه بر علی‌اکبر ولایتی، «اصغر حجازی از مسئولان بیت رهبری» نیز حضور داشته است.

روزنامه دنیای اقتصاد از ترور دو مامور نیروی انتظامی در شهرستان «سرباز» خبر داده است، اما در همین حال روزنامه حمایت، وابسته به قوه قضائیه، گزارش داده که دادستان زاهدان «اطلاع‌رسانی افراد غیرمسئول درباره حوادث سیستان و بلوچستان» را ممنوع کرده است.

روزنامه اعتماد گفت‌و‌گو با معصومه ابتکار، رضا سیف‌اللهی و یادداشتی از عباس عبدی در ضمیمه «جست‌و‌جو»ی خود را منتشر کرده و نوشته است که «گروگان‌گیرهای دیروز از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گویند».

شهرام شریف در یادداشتی با عنویان «موبایل و کامپیو‌تر؛ اولویت آخر؟» در روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است که در اولویت‌بندی کالا‌ها برای دریافت ارز از سوی دولت، «موبایل و کامپیو‌تر در انتهای جدول و در کنار تخم پرندگان، مرغ، خروس، اسب و کاغذ سیگار قرار گرفته‌اند».

روزنامه مغرب گزارشی درباره تداوم اسکان زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی در «چادر» منتشر کرده و با تاکید بر این که «زلزله‌زدگان در سرما می‌سوزند»، نوشته است که تاکنون بر اثر آتش‌سوزی در چادر زلزله‌زدگان دست‌کم دو زن جان باخته‌اند.

اتهام‌زنی مقامات دولتی به یکدیگر درباره گرانی

روزنامه‌های تهران امروز، جام جم و رسالت در شماره شنبه گزارش‌هایی از «اتهام مقامات دولت به یکدیگر درباره گرانی» منتشر کرده‌اند.

روزنامه تهران امروز با اشاره به «شرایط بحرانی تورم در ایران» و «افزایش بی‌رویه قیمت کالا‌ها» گزارش داده که مقامات دولتی اکنون «یکدیگر را درباره گرانی متهم می‌کنند».

این روزنامه نوشته است که مهدی غضنفری وزیرصنعت، معدن وتجارت در جریان سفرش به قزوین برای شرکت در «همایش سراسری مصرف کالاهای ایرانی» با تاکید بر این که «متولیان بورس کالا عامل مهم» گرانی‌ها هستند، گفت که «گرانی ریشه‌های متعددی دارد که نوسان‌ها و افزایش قیمت ارز و رفتار نامناسب بورس کالا دو ریشه آن محسوب می‌شوند».

تهران امروز خبر داده است که حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالا نیز در روز شنبه به اظهارات مهدی غضنفری پاسخ داد و گفت که «کلید معضل گرانی در دستان وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت است».

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نیز طی یادداشتی با عنوان «مشکل را حل کنید» در روزنامه تهران امروز با اشاره به «مناقشات و اتهام‌زنی‌های برخی مقامات دولتی به دیگر قوا و حتی علیه یکدیگر» نوشته است که «تداوم چنین اتهام‌زنی‌هایی می‌تواند راه را برای مهار گرانی و کاهش تورم ناهموار‌تر کند».

همزمان روزنامه رسالت، در شماره ششم آبان‌ماه بر «نقش جریان انحرافی دولت در نوسانات بازار ارز» تاکید کرده است.

این روزنامه وابسته به جناح حاکم، از قول پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نوشته است که «جریان موسوم به جریان انحرافی که در مجموعه دولت ایجاد شده است، می‌خواهد با آشفته کردن بازار ارز، شرایط کشور را تبدیل به شرایط محاصره اقتصادی شعب ابی‌طالب کند».

به نوشته روزنامه رسالت، پرویز سروری که پیشتر فرمانده بسیج ادارات کل کشور و نمایندگی مجلس هشتم را در کارنامه خود دارد همچنین گفته است که «اقدامات برخی مسئولان در شرایط فعلی اقتصاد کشور بی‌تدبیری است».

روزنامه جام جم نیز در یادداشتی با تیتر «از جمشید بسم‌الله تا بورس کالا» نوشته است که «این روز‌ها همه به دنبال مقصر می‌گردند؛ مقصر گرانی‌ها. مسئولان دولتی به هر تریبونی که می‌رسند برای آن‌ که خود را از اتهامات احتمالی موجود مبرا نمایند، شروع می‌کنند به ردیف کردن دلایل و مقصران گرانی‌های اخیر و چه مقصران منحصر به فردی در این تریبون‌ها معرفی می‌شوند».

حمید اسدی در این یادداشت نوشته است که مقام‌های دولتی «یک روز پیامک‌های یک خبرگزاری را عامل افزایش قیمت ارز و سکه» معرفی می‌کنند و «یک روز فردی به نام جمشید بسم‌الله» را، و «روز دیگر تمام تقصیر‌ها را به گردن تحریم می‌اندازند و یک روز هم نوبت بورس کالا» که «محل اصلی دادوستد محصولات صنعتی و پتروشیمی است» را به عنوان «مقصر تمام گرانی‌های اخیر حتی ماست و لبنیات» معرفی می‌کنند».

یادداشت‌نویس روزنامه جام جم تاکید کرده است که در این میان دولت «کوچک‌ترین اشاره‌ای به سیاست‌های غلط پولی و مالی کشور در شرایط حاضر» نمی‌کند و «مخلص کلام این‌ که شناسایی متهمانی مانند جشمید بسم‌الله یا مقصر شناختن بورس کالا که به عنوان یک نهاد رسمی و قانونی زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند، حلقه‌های زنجیره مسئولیت‌ناپذیری برخی مسئولانی است که در شرایط کنونی باید درباره عملکرد مجموعه‌های تحت مدیریت خود توضیح دهند، نه این که به اشکال مختلف سعی در بی‌گناه نشان دادن خود داشته باشند».

بازتاب «شایعه مذاکره مستقیم نمایندگان خامنه‌ای» با آمریکا

روزنامه‌های اعتماد و تهران امروز بازتاب «شایعه‌ مذاکرات محرمانه تهران- واشینگتن» را در رسانه‌های داخلی و خارجی مورد توجه قرار داده‌اند و روزنامه اعتماد نوشته است که حتی برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که در این مذاکرات «اصغر حجازی از مسئولان بیت رهبری» نیز حضور داشته است.

روزنامه اعتماد نوشته است که «یک هفته پس از انتشار گزارش نیویورک ‌تایمز درباره توافق تهران و واشینگتن بر سر مذاکره مستقیم در زمانی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا» که از سوی کاخ سفید و دولت جمهوری اسلامی تکذیب شد، برخی رسانه‌ها «از سفر محرمانه علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری، علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه و حسین طائب از مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آمریکا برای گفت‌وگو در زمینه برنامه‌های هسته‌ای ایران خبر داده‌اند».

به نوشته این روزنامه، در این گزارش‌ها ادعا شده که مذاکراتی در همین زمینه در کشور‌هایی مانند قطر و چند کشور اروپایی انجام شده است، اما «نخست ‌وزیر قطر با انتشار بیانیه‌ای برگزاری چنین نشست‌هایی را در کشورش تکذیب کرده است».

اعتماد با اشاره به این که چنین خبری «در حالی منتشر می‌شود که هم اکنون محمود احمدی‌نژاد، رئیس ‌جمهور ایران به دلیل مطرح کردن پیشنهاد مذاکره با آمریکا در داخل کشور مورد انتقاد قرار دارد» تاکید کرده که «حتی برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که در این نشست اصغر حجازی که مسئولیت بخش امنیتی دفتر رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، نیز حاضر بوده است».

این روزنامه به نقل از «برخی کار‌شناسان» که به اسامی آن‌ها اشاره نکرده نوشته است که «هدف از این ملاقات‌ها، موافقت تهران با اعلام ایجاد محدودیت در برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا بود»، اما «درز این اخبار به بیرون، شرایط دشواری را برای دو طرف ایجاد کرده و موجب شده است در زمان اعلام این خبر بازبینی کنند».

روزنامه اعتماد در عین حال نوشته است که «انتشار اخبار مربوط به این نشست‌ها نارضایتی روسیه و اتحادیه اروپا را نیز به همراه داشته است که مذاکرات هسته‌ای با ایران را دنبال می‌کنند» و «در همین زمینه میخاییل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، به سرعت به تهران سفر کرد تا درباره این ملاقات‌های پشت پرده با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند».

به نوشته روزنامه اعتماد، مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی و دولت آمریکا تاکنون چنین خبری را تائید نکرده‌اند، اما «برخی ادعا می‌کنند در پنج ماه اخیر چهار ملاقات بین مقامات ایران و آمریکا انجام شده است» و بخشی از مذاکره‌کنندگان «دو نفر از مقامات ایرانی هستند که کارت سبز برای سفر به آمریکا را در اختیار دارند».

روزنامه تهران امروز اما در یادداشتی با طرح این پرسش که «آیا می‌توان امیدی به مذاکرات داشت؟» نوشته است که «در شرایطی که تقریبا اعتمادی به طرف غربی در خصوص روندهای آتی وجود ندارد، هیچ انتظاری نمی‌توان داشت که ایران به صورت داوطلبانه و بدون تضمین‌های جدی و پایدار و تنها به امید کسب «اعتماد» غرب، بخش مهمی از مزیت‌های استراتژیک خود را از دست بدهد و به انتظار کسب اعتماد غرب بنشیند».

این روزنامه با اشاره به آثار تحریم‌ها در اقتصاد ایران نوشته است که «موضوع فعالیت هسته‌ای برای ایران از اهمیتی راهبردی و امنیتی برخوردار است» و «طبعا مولفه‌های اقتصادی بخش مهمی از اهمیت خود را در مقابل آن از دست می‌دهد».

دو ترور دیگر در شهرستان سرباز؛ دادستان زاهدان اطلاع‌رسانی را محدود کرد

روزنامه دنیای اقتصاد از ترور دو مامور نیروی انتظامی در شهرستان «سرباز» خبر داده و روزنامه حمایت گزارش داده که دادستان زاهدان «اطلاع‌رسانی افراد غیر مسئول درباره حوادث سیستان و بلوچستان» را محدود کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده است که «صبح جمعه دو مامور نیروی انتظامی در شهرستان سرباز ترور شدند» و «مهاجمان موتورسوار که مسلح به سلاح گرم بودند، ماموران انتظامی ایست بازرسی پل سرباز را به رگبار بستند» و طی این اقدام «گروهبان یکم مسعود کاظم یوسف‌خانی و سرباز وظیفه علی گوهری‌فر» کشته شدند.

این روزنامه نوشته است که «چند روز قبل نیز یکی از کارمندان آموزش و پرورش شهرستان سرباز نیز توسط یک موتورسوار ترور شده بود».

روزنامه حمایت وابسته به قوه قضائیه اما در شماره ششم آبان‌ماه از قول محمد مرزیه دادستان زاهدان نوشته است که «ارائه هر گونه اخبار در زمینه حوادث اخیر سیستان ‌و بلوچستان، فقط از طریق مراجع رسمی و قانونی قابلیت استناد دارد».

محمد مرزیه دادستان عمومی و انقلاب زاهدان طی گفت‌و‌گو با روزنامه حمایت تاکید کرده که اخبار منتشر شده درباره سه رویداد مسلحانه در استان سیستان و بلوچستان متناقض است و «هر یک از افرادی که حتی اطلاع دقیق از کم و کیف حوادث ندارند، بدون مطالعه و تحقیق اقدام به انجام مصاحبه می‌کنند» که «این مسئله اصلاً به صلاح پیگیری پرونده‌ها نیست و فقط منجر به انحراف در مسیر شناسایی و تحقیق مأموران می‌شود».

دادستان زاهدان درباره «حادثه تروریستی که جمعه ۲۸ مهرماه در شهرستان چابهار به وقوع پیوست و در جریان آن تعدادی کشته و زخمی شدند» تاکید کرده که «اظهارنظرهای گوناگونی در رسانه‌ها منتشر شد که دارای تناقض‌های جدی با سیر پیگیری و تحقیقات داشته و دارد».

برخلاف اخبار رسانه‌های ایران که کشور قطر را به «دست داشتن در این ترور» متهم کرده واز بازداشت چند نفر در این خصوص خبر داده بودند، محمد مرزیه گفته که «گروه جندالله» مسئول «حادثه چابهار» است، اما «تاکنون فردی که عضو و یا سرشاخه اصلی در حادثه تروریستی چابهار باشد، دستگیر نشده و اگر هم افرادی در این رابطه احضار شده‌اند برای تکمیل مراحل قانونی و اولیه تحقیقات در این زمینه است».

دادستان زاهدان همچنین گفته است که «در ارتباط با ترور محمد اسلامی» که از او به عنوان «معلم بسیجی» نام برده شده بود گفته است که «هیچ‌گونه ارتباطی از سوی عاملیت ترور با بیگانگان هنوز به اثبات نرسیده و احتمال وجود انگیزه‌های شخصی به ویژه این که وی در گزینش آموزش و پرورش محل، فعالیت داشته، قوت دارد».

به گفته محمد مرزیه، «در رابطه با ترور روز جمعه پنجم آبان‌ماه در حدود پل شهرستان سرباز که دو نفر از ماموران نیروی انتظامی توسط یک موتورسوار به رگبار بسته شدند هم «هنوز اطلاع کاملی در دست نیست».

روزنامه حمایت از قول دادستان زاهدان تاکید کرده که «دستگاه قضایی با اقتدار با هرگونه ناامنی، شرارت و رعب در منطقه قاطعانه برخورد خواهد کرد»، اما «کسانی که دارای اطلاعات لازم در مسیر این اتفاقات نیستند از انجام مصاحبه خودداری کنند تا خللی در مسیر پیگیری پرونده‌ها و شناسایی عوامل اصلی به وجود نیاید».
XS
SM
MD
LG