لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

آمریکا: ادعاهای مطرح شده درباره انفجار در فردو معتبر نیست


ایالات متحده اعلام کرد ادعاهای مطرح شده درباره انفجار در تاسیسات اتمی فردو را معتبر نمی‌داند.

پیشتر یک رسانه آمریکایی، خبری درباره انفجار در فردو و به دام افتادن دهها تن از کارکنانش منتشر کرده بود که ایران آن را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه نهم بهمن، در این باره گفت: «ما اطلاعاتی که این ادعاها را تایید کند نداریم و ما فکر نمی‌کنیم که این گزارش معتبر باشد.»

وبسايت آمريکايی ورلد نیوز دیلی که نزدیک به محافظه‌کاران است، روز شنبه به نقل از افرادی که آنها را مهره‌های اطلاعاتی پيشين ایران معرفی کرده بودند، نوشت که انفجاری «مهيب» در روزهای گذشته در سايت اتمی فردو در قم رخ داده و تمامی ۲۴۰ کارکنان آن در دل کوه گرفتار شده و وضعيت اضطراری در محل برقرار است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز با تردید درباره این گزارش نوشته بود رسانه‌های غربی که به منابع اطلاعاتی دسترسی دارند با احتیاط با این خبر برخورد کردند. هاآرتص همچنین در منبع این خبر که شخصی به نام رضا کهليلی است، تردید کرده و نوشته است سازمان‌های اطلاعاتی عمده، این ادعای کهلیکی را جدی نگرفتند؛ مضاف بر اینکه قرینه‌ای هم برای ادعای وی در دسترس نیست.

سایت فردو که وجود آن در سال ۲۰۰۹ فاش شد و از سال ۲۰۱۱ غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را آغاز کرده، از جمله محورهای مناقشه غرب و ایران است.

کشورهای غربی خواستار تعطیلی این سایت هستند و ابراز نگرانی کرده‌اند که این تاسیسات می‌تواند ایران را به ساخت بمب اتم نزدیک کند.

ایران می‌گوید محصول این تاسیسات را برای رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران می‌خواهد.

از سوی دیگر اسرائیل بارها تهدید کرده که منتظر اثر تحریم‌های غرب برای تغییر مسیر ایران نمی‌ماند و اگر لازم بداند خود برای توقف برنامه هسته‌ای تهران اقدام خواهد کرد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه به مذاکرات ایران و پنج عضو شورای امنیت بعلاوه آلمان نیز پرداخت و از تاخیر ایران در آغاز دور تازه مذاکرات انتقاد کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفت که برای نخستین بار نیست که ایران با حربه پیشنهاد شرایط جدید، از تاکتیک تاخیری استفاده می‌کند.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «مذاکره برای مذاکره تاکتیک آشنایی است و تنها به انزوا و فشار بیشتر بر ایران می‌انجامد.»

پیشتر مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، هم از پیشنهادهای مکرر ایران برای تغییر مکان و زمان و ارائه پیش‌شرط‌های تازه ابراز شگفتی کرده بود.

تهران هفته گذشته به برگزاری مذاکرات در مصر ابراز علاقه کرده بود.
XS
SM
MD
LG