لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

انجام سومین آزمایش هسته‌ای کره شمالی


مسافران در ایستگاه راه‌آهن سئول گزارشات آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ را مشاهده می‌کنند.
مسافران در ایستگاه راه‌آهن سئول گزارشات آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ را مشاهده می‌کنند.
کره شمالی سومین آزمایش هسته‌ای خود را روز سه‌شنبه، ۲۴ بهمن انجام داد، اقدامی که می‌تواند اقدامات بین‌المللی را علیه پیونگ یانگ و کیم جونگ اون، رهبر جدید آن افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این آزمایش هسته‌ای کره شمالی با واکنش بلافاصله بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد همراه بود که ضمن محکوم کردن آن اظهار داشت، چنین اقدامی «نقض آشکار و خطرناک» قطعنامه‌های شورای امنیت است.

در همین حال کره جنوبی اعلام کرد میزان لرزش زمین نشان می‌دهد که ابعاد این انفجار اتمی به نسبت دو آزمایش قبلی پیونگ یانگ که انرژی آزاد شده‌ای حدود شش تا هفت هزار تن تولید کرده بود، تا حدی بزرگ‌تر است. با این حال همچنان این میزان انرژی در مقایسه با بمب هیروشیما که حدود ۲۰ هزار تن انرژی آزاد کرد، اندک به شمار می‌رود.

مرکز مطالعات زمین‌شناسی ایالات متحده نیز اندازه زمین لرزه روز سه‌شنبه را که در پی این آزمایش هسته‌ای رخ داد، پنج و یک دهم ارزیابی کرد.

این گزارش می‌افزاید که مقامات کره شمالی انجام سومین آزمایش هسته‌ای خود را تایید کرده و آن را موفقیت‌آمیز خوانده‌اند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی دراین‌باره نوشت: «تایید شده که این آزمایش هسته‌ای در سطحی عالی و به بهترین نحو انجام شده است. در این آزمایش از ابزار اتمی سبک‌تری با نیروی انفجاری بزرگ‌تری به نسبت قبل استفاده شده که هیچ تاثیر منفی بر محیط زیست اطراف نداشته است.»

اما این آزمایش باعث شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار برگزاری نشستی اضطراری بشود در حالی که چین، تنها متحد بزرگ اقتصادی و سیاسی کره شمالی و عضو دائم شورای امنیت به‌تازگی سال نو خود را آغاز کرده است.

رویترز می‌نویسد که احتمال می‌رود حتی پکن نیز تحت فشارهای بین‌المللی موضع سخت‌تری علیه آزمایش هسته‌ای کره شمالی اتخاذ کند.

یک دیپلمات آسیایی در سازمان ملل متحد به رویترز گفت: «به نظرم این اقدام کره شمالی یک‌ نوع خودزنی و خودویرانگری بود که در آینده نتایج آن مشخص خواهد شد.»

او افزود: «آنها بدترین زمان را برای انجام این آزمایش انتخاب کردند... این به معنای یک دعوت رسمی از جامعه بین‌المللی برای منزوی ساختن بیشتر کره شمالی بود.»

در پی این آزمایش هسته‌ای، ژاپن خواستار تحریم کره شمالی شد در حالی که پیش از این نیز سازمان ملل متحد در واکنش به آزمایش پرتاب موشک دوربرد کره شمالی وادار به اتخاذ سیاست تحریم این کشور شده بود.

رویترز می‌نویسد، زمانی که کیم جونگ اون در پی مرگ پدر در دسامبر ۲۰۱۱ قدرت را در اختیار گرفت، امید می‌رفت که این رهبر جوان به اصلاحات اقتصادی روی بیاورد و سیاست‌های نظامی پدر خود را دیگر دنبال نکند.

اما در این مدت کره شمالی دو موشک دوربرد پرتاب کرده که منتقدان آن می‌گویند این اقدامات به معنای نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بوده است.

به نظر می‌رسد آزمایش هسته‌ای روز سه‌شنبه به مناسبت فرارسیدن سالروز تولد کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی در ۱۶ فوریه انجام شده باشد.

در عین حال اگرچه پیش‌بینی می‌شود که جامعه بین‌الملل تحریم‌هایی را علیه کره شمالی اعمال کند، اما ابعاد این تحریم‌های جدید نمی‌تواند گسترده باشد چرا که هم‌اکنون هیچ کشوری به اندازه کره شمالی در جهان با تحریم‌های بین‌المللی مواجه نیست.
XS
SM
MD
LG