لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

سپاه پاسداران: آماده همکاری همه‌جانبه با حسن روحانی هستیم


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یک‌شنبه ۲۶ خرداد با انتشار بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفته و «آمادگی همه‌جانبه» خود را برای «تعامل و همکاری» با دولت وی اعلام کرد. در همین روز روسای قوای سه‌گانه نیز پیروزی آقای روحانی را تبریک گفتند.

با برگزاری انتخابات برای یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران که ۲۴ خرداد برگزار شد، وزارت کشور روز شنبه اعلام کرد که حسن روحانی، نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان، با کسب ۵۰٫۷ درصد آرا هفتمین رییس جمهوری ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سپاه پاسداران روز یک‌شنبه در واکنش به این نتیجه در بیانیه خود نوشت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبریک این پیروزی بزرگ و تاریخ‌ساز به رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی)، ملت شریف ایران و رییس جمهوری محترم و منتخب مردم جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، آمادگی همه جانبه خود را برای تعامل و همکاری با دولت آینده در چارچوب ماموریت‌ها و وظایف قانونی محوله اعلام می‌دارد.»

برپایه اعلام وزیر کشور، در انتخابات روز جمعه ۷۲٫۷ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند؛ مصطفی محمد نجار تعداد واجدان شرایط رای دادن در ایران را بیش از ۵۰ میلیون نفر اعلام کرد.

سپاه پاسداران در بیانیه روز یک‌شنبه خود شرکت درصد بالایی از واجدان شرایط در انتخابات را «بیانگر هوشمندی و درک درست و عمیق سیاسی ایرانیان» نامید که «فصل نوینی در روند حرکت تکاملی انقلاب اسلامی و پیشرفت کشور گشود.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای مشابه پیروزی انتخاباتی حسن روحانی را تبریک گفته و برای همکاری با دولت آینده اعلام آمادگی کرده است.
این انتخابات یک پیام ساده داشت و آن هم اعتراض بود. اعتراض به وضع موجود پیام صریحی بود که از صندوق‌های رای بیرون آمد. اعتراض مردم به وضعیت اقتصادی بود، به مشکلات معیشتی بود. اعتراض به دروغگویی و پنهان کاری بود. اعتراض به افراط در شعار و ذبح کردن مصالح نظام پای ژست‌های کودکانه ظاهرگرایان بود. اعتراض به محدود کردن آزادی‌ها بود. اعتراض به سانسور و فشار بر مخالفین بود. اعتراض بر اقتدارگری و قیم‌مآبی بود. اعتراض بر بگیر و ببندهای سلیقه‌ای بود. برای فریاد کردن این اعتراض نیز به اصولگرایان اعتماد نکردند.
وبسایت «الف»
نیروی انتظامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، و جبهه حامیان انقلاب اسلامی، از دیگر نهادها و تشکل‌هایی بودند که روز یک‌شنبه پیروزی نامزد اصلاح‌طلبان را در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری تبریک گفتند.

تبریک روسای قوای سه‌گانه و دیگران

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، با انتشار پیامی، پیروزی انتخاباتی حسن روحانی را تبریک گفت و نوشت: «از همه علاقه‌مندان به سرافرازی ایران انتظار دارد که در تمام فرصت‌ها رییس جمهور و دولت منتخب را برای پیشبرد هر چه بهتر امور یاری رساند اینجانب و دولت خدمتگزار تا آخرین لحظات مسئولیت همچون روز اول به وظایف خود به طور جدی عمل خواهیم کرد.»

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، نیز پیروزی حسن روحانی در انتخابات را تبریک گفت و خطاب به او گفت که «مجلس شورای اسلامی در این برهه حساس کشور همکاری صمیمانه را با حضرت عالی و دولت جدید برای تحقق اراده ملت و اصلاح امور به عمل می‌آورد.»

علی لاریجانی هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که نتیجه انتخابات یازدهم باعث «بهبود شرایط کشور بخصوص در زمینه حل مشکلات گرانی و بیکاری» شود.

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، هم پیروزی آقای روحانی در انتخابات را تبریک گفته و با اشاره به حضور درصد بالایی از واجدان شرایط در انتخابات افزود که باید «با سرلوحه قرار دادن کار و تلاش خالصانه در رفع مشکلات و دغدغه‌های» مردم ایران کوشید.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، محمدرضا مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان،نیز روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی در انتخابات را تبریک گفت و در عین حال ابراز امیدواری کرد که وی به «ولایت عامه فقیه»، «پایبندی و التزام» داشته باشد.

رییس مجلس خبرگان در ادامه نوشت که «یادآور می‌شوم روحانیت معزز که همواره پاسدار و مدافع ارزش‌های انقلاب و اسلام عزیز بوده‌اند چون گذشته مترصد حوادث و جریانات پیش رو خواهند بود و به یقین جنابعالی از خیرخواهی و نصیحت ناصحان مشفق و پشتیبانی روحانیت بی نیاز نخواهید بود.»

به نوشته «سحام نیوز»، روز یک‌شنبه همسر و فرزندان مهدی کروبی، از نامزدهای منتقد انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری نیز در پیامی پیروزی آقای روحانی در انتخابات را تبریک گفته و نوشتند: «برای ما اگرچه بیست و پنجم خرداد، یادآور شروع بدعتی تلخ و ناگوار است، لیکن تجلی بخش خواست و حماسه و بیعت مردم آزادی‌خواهی است که طی چهار سال گذشته، تلخکامی بسیاری را به جان خرید، اما آرام ننشست.»

فاطمه کروبی و فرزندان آقای کروبی در ادامه نوشتند: «آزادی‌خواهانی که تلاش کردند یاد و نام زندانیان سیاسی و دیگر قربانیان آن حوادث فراموش نشود و در نهایت، حرکت دموکراتیک و مسالمت‌آمیزشان در پای صندوق‌ها، توانست سرنوشت کشور را به سمت اعتدال هدایت نماید.»

به گزارش فارس، روز یک‌شنبه آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رییس هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه، نیز در پیامی پیروزی حسن روحانی در انتخابات را به «به مردم فهیم ایران اسلامی» و رهبری تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات نیز روز یک‌شنبه طی پیامی پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره ریاست جمهوری را تبریک گفت و آن را «پیروزی گفتمان اعتدال و اخلاق و تدبیر» توصیف کرد.

پیش از این محمدرضا عارف، سعيد جليلی، محمد باقر قاليباف و محسن رضايی، رقبای انتخاباتی آقای روحانی پيروزی وی را در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری تبريک گفته‌ بودند.

در رسانه‌ها

در واکنشی دیگر، روزنامه «تهران امروز» که از نامزدی محمد باقر قالیباف در انتخابات یازدهم حمایت می‌کرد روز یکشنبه در سرمقاله خود نوشت که سعید جلیلی، دیگر نامزد اصول‌گرا، «انتخابات ریاست قوه اجرایی را به یک رفراندوم هسته‌ای تبدیل» کرد و افزود: «آقای جلیلی! پاس گل آقای روحانی را شما زحمت کشیدید.»

در کارزارهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در حالی که تاکید حسن روحانی بر عدم پیگیری روند تقابلی کنونی در حوزه مناقشه هسته‌ای ایران با غرب بود سعید جلیلی تاکید داشت باید بر روند جاری اصرار و مقاومت کرد.

گزارش‌ها حاکی است پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، طرفداران وی در خیابان‌های تهران به شادی پرداخته و دست به راهپیمایی زده‌اند.

وب‌سایت «الف»، نزدیک به احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس روز یک‌شنبه در مقاله‌ای با عنوان «چرا شاديم؟ چرا اصولگرایان شكست خوردند؟» نوشت که «این انتخابات یک پیام ساده داشت و آن هم اعتراض بود.»

«الف» در ادامه نوشت: «اعتراض به وضع موجود پیام صریحی بود که از صندوق‌های رای بیرون آمد. اعتراض مردم به وضعیت اقتصادی بود، به مشکلات معیشتی بود. اعتراض به دروغگویی و پنهان کاری بود.»

«الف» افزود: «اعتراض به افراط در شعار و ذبح کردن مصالح نظام پای ژست‌های کودکانه ظاهرگرایان بود. اعتراض به محدود کردن آزادی‌ها بود. اعتراض به سانسور و فشار بر مخالفین بود. اعتراض بر اقتدارگری و قیم‌مآبی بود. اعتراض بر بگیر و ببندهای سلیقه‌ای بود. برای فریاد کردن این اعتراض نیز به اصولگرایان اعتماد نکردند.»
XS
SM
MD
LG