لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

اشتون خواستار آزادی محمد مرسی شد


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با رئیس و اعضای دولت موقت انتقالی مصر دیدار و گفت‌وگو کرده است
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با رئیس و اعضای دولت موقت انتقالی مصر دیدار و گفت‌وگو کرده است
کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی در اتحادیه اروپا، طی دیدار روز ۲۶ تیرماه خود از مصر، گفت معتقد است محمد مرسی باید آزاد شود.

اشتون در گفت‌وگویی با «منا» خبرگزاری دولتی مصر، از سوی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده است که گذار به دموکراسی به آرامی انجام شود. این مقام ارشد اتحادیه اروپا از سوی اعضای این اتحادیه گفته است که از مردم مصر حمایت می‌کند.

اشتون هم با اعضای «تمرد»، از مهم‌ترین جنبش‌هایی که علیه محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر، فعالیت می‌کند، دیداره کرده است هم با اعضای اخوان‌المسلمین، گروه هوادار مرسی که خود مرسی نیز به آن وابسته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با رئیس و اعضای دولت موقت انتقالی مصر نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول یکی از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین نقل کرد که اشتون «راه‌حلی برای بحران (مصر) ارائه نکرده است». با این همه این گروه می‌گوید آنها پیشنهادهایی را به اتحادیه اروپا ارائه کرده‌اند.

اعضای ارشد «تمرد» نیز در مورد این دیدار نظری ارائه نکرده و گفته‌اند بیانیه‌ای صادر خواهند کرد.

خانم اشتون تلاش کرده است با محمد مرسی نیز دیدار کند اما نیتجه آن تنها این گفته‌ها بود که «تایید شده حالش خوب است» و او «معتقد است که باید آزاد شود».

دیدار کاترین اشتون سه روز پس از آن انجام می‌شود که ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، در سفری به مصر از احزاب و گروه‌های سیاسی خواست تا از خشونت پرهیز و به گفت‌وگو روی بیاورند.

این سفر که نخستین دیدار یک مقام ارشد آمریکایی از مصر پس از برکنار محمد مرسی بود، بخشی از تلاش‌های بین‌الملی برای کاهش بحران داخلی در مصر به شمار می‌رود.

تلاش‌هایی که با دیدار کاترین اشتون ادامه پیدا کرده است.

علاوه بر اشتون که «معتقد است مرسی باید آزاد شود» ایالات متحده نیز از ارتش مصر خواسته بود از بازداشت‌های سیاسی و دستگیری اعضای اخوان‌المسلمین خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده نیز امروز در اردن گفت هنوز «خیلی زود است» تا بتوان در مورد آینده مصر قضاوتی کرد. با این همه این مقام کاخ سفید بار دیگر گفت واشینگتن در مورد بازداشت‌های سیاسی در مصر و نیز در مورد توانایی مشارکت مردم (در آینده مصر) نگران است.

ایالات متحده با وجود ابراز نگرانی از رخدادهای مصر، سرنگونی محمد مرسی را «کودتا» نام ننهاده است.

این موضوع می‌تواند جلوی کمک‌های نظامی آن کشور را به مصر بگیرد؛ کمک‌هایی که هنوز وجود دارند و مقام‌های کاخ سفید می‌گویند زود است تا در شرایط فعلی درباره آن‌ها تصمیم دیگری گرفته شود.

علاوه بر بحران در شهرهای مهم و بزرگی مانند قاهره و اسکندریه، صحرای سینا نیز که بخشی از آن به پناهگاهی برای گروه‌های افراطی تبدیل شده است متشنج است.

تنش‌ها در این منطقه هم باعث نگرانی مصر و هم اسرائیل است، کشوری که می‌تواند به هدفی برای حملات افراطیون از خاک مصر تبدیل شود.

در زمان دولت محمد مرسی نیز در این منطقه درگیری‌های با گروه‌های تندروی اسلامی وجود داشته است.
XS
SM
MD
LG