لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

هاشمی رفسنجانی: قهر با آمریکا، ابدی نیست


برخی از روزنامه های ایران، روز دوشنبه، اول مهر ماه، گفت‌وگوی سال گذشته آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی با فصلنامه مطالعات بین‌المللی را در آستانه سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل،در صفحه نخست بازنشر کرده اند. در این گفت‌وگو رئیس مجمع مصلحت نظام، کرده که «قهر با آمریکا ابدی نیست.»

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگویی با فصلنامه مطالعات بین‌المللی، تصریح کرده که «قهر با آمریکا ابدی نیست.»
پایگاه اطلاع رسانی آقای هاشمی رفسنجانی روز یکشنبه، ۳۱ شهریورماه سال۹۲، در آستانه سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به نیویورک، خلاصه‌ای از گفت‌وگوی او با فصلنامه مطالعات بین‌المللی را بازنشر کرده است.

آقای هاشمی در این گفت‌وگو تصریح کرده در نامه ای که در اواخر عمر آیت الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی نوشته تاکید کرده است که «سبکی که الآن داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست.»
این گفت‌وگو، که آقای هاشمی در آن به مسئله مذاکره و رابطه ایران و آمریکا پرداخته، یک‌بار پیش از این در اسفندماه سال ۹۱ در وب سایت او منتشر شده و موافقت‌ها و مخالفت‌هایی را در میان فعالان سیاسی به همراه داشت.
در این گفت‌وگو که بازنشر آن در آستانه سفر حسن روحانی به آمریکا و تحولات اخیر در میان مقام‌های سیاسی ایرانی و آمریکایی، می‌تواند نشانه‌ای از رویکرد تازه ایران به مذاکرات با آمریکا باشد،آقای هاشمی تاکید کرده که او سال‌ها پیش با نوشتن نامه‌ای، از آیت الله روح الله خمینی خواسته بوده تا برخی مسایل و موضوعات را در زمان حیات خود، حل کند چرا که به گفته او «در غیر این صورت ممکن است این‌ها به طورت معضلی سد راه آینده کشور شود.» هاشمی تاکید کرده که یکی از هفت موضوعی که در نامه خود به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی خواستار حل آن شده بوده، رابطه با آمریکا بوده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه «در دیپلماسی عملگرایانه مبتنی بر اعتدال بن بستی وجود ندارد»، ادامه داده است«مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آن‌ها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟»
به گفته آقای هاشمی رفسنجانی، « معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آن‌ها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آن‌ها را پذیرفتیم، تمام است.»
انتشار بخش‌هایی از گفت‌وگوی آقای هاشمی رفسنجانی با موضوع و محور گفت‌وگوی و مذاکره ایران و آمریکا در حالی منتشر شده که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز دوشنبه، اول مهر ماه سال ۹۲، راهی آمریکا خواهد شد تا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور یافته و سخنرانی کند.
آقای روحانی روز یکشنبه و در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته اسم‌گذاری شده به نام «دفاع مقدس»، گفته بود، «حاضر است بدون هیچ پیش شرط و از موضع برابر با غرب مذاکره کند.»
به گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران، رئیس‌جمهوری ایران، یکشنبه شب و پیش از سفر به آمریکا با آیت‌الله علی خامنه‌ای، دیدار و گفت‌وگو کرده است.
آیت الله علی خامنه‌ای هفته گذشته، در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن استقبال از «حرکت‌های صحیح دیپلماتیک» گفته بود که به «نرمش قهرمانانه» معتقد است.
همین سخن رهبر جمهوری اسلامی که با استقبال دولت‌مردان دولت یازدهم همراه شده است، غربی‌ها را به گشوده شدن بن‌بست مذاکرات بین ایران و غرب، به ویژه در موضوع پرونده هسته‌ای ایران، امیدوار کرده است.
XS
SM
MD
LG