لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

صالحی: یک نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر می‌سازیم


نمایی از نیروگاه اتمی بوشهر
نمایی از نیروگاه اتمی بوشهر
علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، در مراسم «تحویل موقت» نیروگاه بوشهر که ساخت آن ۳۷ سال پیش شروع شد از احداث يک نيروگاه اتمی ديگر در بوشهر و در «آينده نه چندان دور» خبر داد.
به گزارش خبرگزاری انشجویان ایران، ايسنا، آقای صالحی روز دوشنبه، اول مهر، در مراسم تحويل موقت نيروگاه اتمی بوشهر به ايران گفت که ايران در حال مذاکره با روسيه برای احداث «نيروگاه‌های بعدی» است.
رئيس سازمان انرژی اتمی ايران افزود که در آخرين کميسيون مشترک اقتصادی دو کشور در اين باره بحث‌هايی صورت گرفت که در اين بحث‌ها ساخت نيروگاه‌های جديد هسته‌ای توافق شد.
احتمال دارد منظور آقای صالحی ساخت و تکميل واحد دوم نيروگاه اتمی بوشهر باشد که ساخت آن ۳۷ سال پيش و همزمان با واحد اول شروع شد، اما هنوز به اتمام نرسيده است.
نيروگاه اتمی بوشهر که تنها نيروگاه اتمی ايران است روز دوشنبه، اول مهر و با ده سال تاخير، آن هم به طور موقت به ايران تحويل داده شد.

در اين مراسم، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران و رئيس شرکت روس اتم، پيمانکار روسی ساخت نيروگاه، حضور داشتند.
به گفته آقای صالحی، آزمايش‌های نهايی نيروگاه بوشهر ۱۴ روز طول کشيد و با اتمام آن در روز پنج‌شنبه، ۲۸ شهريور، مرحله تحويل آن به بهره‌بردار ايرانی آغاز شد.
نيروگاه بوشهر که ساخت و راه‌اندازی آن نزديک به ۴۰ سال طول کشيد، در دو سال آينده نيز با حضور مشاوران روسی به کار خود ادامه می‌دهد و در صورتی که مشکل خاصی بروز نکند پس از اين دوره به طور کامل به ايران تحويل داده خواهد شد.
رئيس سازمان انرژی اتمی در مراسم تحويل موقت نيروگاه اتمی بوشهر به ايران، واگذاری اين نيروگاه به متخصصان داخلی را «تحقق آرزوی ۳۷ ساله مردم ايران» خواند.
حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، نيز در پيامی «رويداد فرخنده» تحويل موقت نيروگاه بوشهر را به «ملت سرافراز ايران» تبريک گفت و افزود که «در پرتوی همت بالای جوانان و در سايه پيگيری راهبردی ايران مبنی بر توسعه فناوری‌های نوين از جمله فناوری هسته‌ای، اکنون ايران هسته‌ای به عنوان پيش‌قراول توسعه نيروگاه‌های اتمی در جهان اسلام شمرده می‌شود».
بوشهر، شهری که مردم آن با بحران آب نوشيدنی شيرين مواجه هستند، هم‌اکنون دارای نيروگاه اتمی شده و رئيس سازمان انرژی اتمی ايران قول داده در صورت ساخت نيروگاه هسته‌ای بعدی، اين نيروگاه دارای آب شيرين‌کن باشد.
XS
SM
MD
LG